Przejdź do treści
Airbus A320-214(WL) (VP-BTA) należący do Aerofłotu na lotnisku (fot. Aeroflot)
Źródło artykułu

Aeroflot i Rosatom potwierdzają, że części Airbusa i Boeinga będą replikowane od 2024 roku

We wrześniu 2023 r. Aeroflot i Rosatom podpisały memorandum o współpracy, na mocy którego firmy będą produkować własne części do samolotów Airbus i Boeing, które będą mogły być używane w rosyjskich samolotach.

Linie lotnicze z tego kraju cierpiały na brak zamiennych komponentów i części do zagranicznych samolotów z powodu sankcji nałożonych przez Stany Zjednoczone i Unię Europejską. Uniemożliwiło to liniom lotniczym takim jak Aeroflot legalny import części do Airbusa i Boeinga.

Obecnie linie lotnicze w Rosji zmuszone są polegać na własnych inżynierach w rozwiązywaniu problemów z utrzymaniem technicznym, zamiast korzystać z pomocy producentów.

Według rosyjskiego dziennika „Izwiestia” pełna produkcja replik części do samolotów rozpocznie się w pierwszej połowie 2024 r. O ile Aeroflot posiada wiedzę lotniczą, o tyle rosyjski państwowy Rosatom dysponuje możliwościami technicznymi i produkcyjnymi.

Izwiestia rozmawiała z dyrektorem generalnym i dyrektorem technicznym Aeroflotu Aleksiejem Mikhalikiem na temat rodzaju komponentów, które będą produkowane.

„Będziemy zajmować się rozwojem, certyfikacją i produkcją komponentów lotniczych do wszystkich typów zagranicznych samolotów – kabin, bagażników samolotów i tak dalej. Planowane są następujące obszary: elementy filtrów powietrza i wody; wyroby plastikowe, metalowe, kompozytowe, o strukturze plastra miodu, gumowe; produkty złożone; wyposażenie elektroniczne kabiny pasażerskiej – falowniki, zasilacze, czujniki, elementy grzewcze i oświetleniowe, sprzęt oświetleniowy i wyświetlający” – powiedział Aleksiej Michalik.

Według Mikhalika badania naukowe, testowanie i produkcja produktów już trwają. Wszystkie części i komponenty będą musiały posiadać certyfikat Federalnej Agencji Transportu Lotniczego.

„Obecnie wspólnie z Federalną Agencją Transportu Lotniczego wyjaśniana jest procedura przetwarzania wymaganej dokumentacji do ich stosowania w samolotach” – powiedział Mikhalik publikacji.

Na początku 2023 roku Izwiestia informowała, że rosyjski przewoźnik S7 Airlines współpracuje już z Rosatomem przy produkcji filtrów wody i powietrza oraz tarcz hamulcowych.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony