Podwójne srebro Polaków na 24. Samolotowych Mistrzostw Świata w Lataniu Rajdowym!
5 września 2025 r., we włoskim Ferrara zakończyły się 24 Mistrzostwa Świata w Lataniu Rajdowym. Zawody okazały się sukcesem dla polskiej reprezentacji, która zdobyła podwójne srebro.
Wicemistrzami Świata zostali Marcin i Michał Chrząszcz oraz reprezentacja Polski drużynowo (Marcin i Michał Chrząszcz oraz Marcin i Joanna Skalik).
Za nami niezwykle wymagające Mistrzostwa Świata w Ferrarze. Cztery konkurencje pokazały, jak ogromne znaczenie mają precyzja, koncentracja i współpraca w załodze.
Każdy dzień przynosił nowe wyzwania – od obserwacji „kwadrupletów”, dubletów , po ciekawą nawigację i spektakularne przeloty nad morzem.
Polacy pokazali wielką klasę! Aż 5 Załóg znalazło się w TOP 10:
- Petr Jonas, Marek Velat (CZ) — 306 pkt
- Marcin Chrząszcz, Michał Chrząszcz (PL) — 412 pkt
- Lukas Behounek, Krzstof Bobek (CZ) — 459 pkt
- Marcin Skalik, Joanna Skalik (PL) — 500 pkt
- Michał Bartler, Oleksandr Balytskyi (PL) — 506 pkt
- Krzysztof Wieczorek, Kamil Wieczorek (PL) — 535 pkt
- Michał Wieczorek, Marcin Kwiatosz (PL) — 536 pkt
- David Černý, Jan Havlík (CZ) — 658 pkt
- Olivier Riviere, Jerome Jireau (FRA) — 668 pkt
- Matouš Adam, Štěpán Sedláček (CZ) — 940 pkt
Kraje w klasyfikacji Drużynowej:
- CZECHY
- POLSKA
- FRANCJA
Medale przyznano także w kwalifikacji lądowań. Najlepsza trójka:
- Tarryn Myburgh, Iaan Myburgh
- Adele Schramm, Francois Hatrisse
- Krzysztof Wieczorek, Kamil Wieczorek
Za najlepszą obserwację na Mistrzostwach puchar zdobyła nasza Polska załoga Marcin i Michał Chrząszcz.
Całej polskiej kadrze serdecznie gratulujemy!
W czwartek (4 września 2025 r.), odbyła się czwarta konkurencja 24 Samolotowych Mistrzostw Świata w Lataniu Rajdowym. Tego dnia zwyciężyła czeska załoga w składzie David Cerny/Jan Havlik (OK-NAV - 45 punktów), drugie miejsce zdobyli Polacy Marcin i Michał Chrząszcz (SP-KWW - 85 punktów), a trzecie ponownie reprezentanci Czech Petr Jonas/Marek Velat (OK-FDK - 93 punkty).
Tabela po czwartej konkurencji 24 Samolotowych Mistrzostw Świata w Lataniu Rajdowym:
W środę (3 września 2025 r.), odbyła się trzecia konkurencja 24 Samolotowych Mistrzostw Świata w Lataniu Rajdowym, w której najwyższe miejsce na podium zdobyła polska załoga w składzie Michał Bartlet/Oleksandr Balytskyi (SP-KCH) z 49 punktami. Na drugim miejscu znalazła czeska załoga w składzie Petr Jonas/Marek Velat (OK-FDK - 90 punktów), a na trzecim kolejna polska w składzie Marcin Skalik/Joanna Skalik (SP-KCH - 102 punty).
Precyzyjne lądowanie to jedno z czterech wymagających zadań w lotach rajdowych. Test lądowania wymaga absolutnej precyzji. Załogi dążą do lądowania w strefie dwóch metrów od wyznaczonego celu. Lądowania są punktowane punktami karnymi – a idealne lądowanie oznacza zero punktów. Nagrania wideo pomagają sędziom potwierdzić każdy wynik.
W zadaniu 3 trzy załogi wykonały idealne lądowanie:
– Petr Jonas / Marek Velat (Czechy)
– Olivier Riviere / Jerome Jireau (Francja)
– Adele Schramm / François Hatrisse (Francja)
Po ukończeniu trzech zadań Mistrzostwa są już oficjalnie ważne. Jednak przy sprzyjającej pogodzie, dziś odbędzie się czwarty i ostatni etap, który zadecyduje o tytule mistrza świata.
Pełna klasyfikacja po trzeciej konkurencji:
We wtorek (2 września) pilociwylecieli na drugą trasę. Pilot i nawigator pracują w doskonałej koordynacji. Nawigatorzy dekodują wskazówki i mapy na kilka minut przed startem, aby określić trasę lotu. Piloci identyfikują zdjęcia naziemne i trzymają się precyzyjnego pomiaru czasu w każdym punkcie zwrotnym. Ślady GPS i lądowania są oceniane pod kątem dokładności, nagradzając precyzję i kontrolę.
Zadanie drugie było wyjątkowym dniem dla 🇵🇱Polskiej załogi - Michała Wieczorka i Marcina Kwiatosza, którzy prowadzili z zaledwie 30 punktami karnymi — w tym rzadkim „potrójnym zerem” w nawigacji, zdjęciach punktów zwrotnych i zdjęciach w trakcie trasy. Ukończyli wyścig przed aktualnymi Mistrzami Świata z Czech - Petrem Jonasem / Markiem Velátem (60 punktów) i drugą załogą z Czech - Lukasem Behounkiem i Krystofem Bobkiem (63 punkty).
Pełne wyniki drugiej konkurencji:
W poniedziałek (1 września) rozegrana została pierwsza konkurencja. Początek był deszczowy i z krótkim opóźnieniem, ale niebo się przejaśniło.
Nawigator otrzymuje zaklejoną kopertę na 15 do 30 minut przed startem. Koperta zawiera wskazówki dotyczące każdego punktu zwrotnego na trasie. Nawigator musi na podstawie tych wskazówek wskazać punkty zwrotne na mapie, aby wyznaczyć trasę lotu pilota. Często odbywa się to w powietrzu i stanowi prawdziwe wyzwanie dla załogi.
Pilot ma również zdjęcia, aby znaleźć i zapisać ich położenie na specjalnym arkuszu. Zdjęcia punktów zwrotnych są również dostarczane. Zdjęcia te mogą być dokładne lub nie, co daje możliwość porównania sytuacji „prawda/fałsz” w każdym punkcie zwrotnym. Na czas lotu w samolocie umieszczany jest rejestrator GPS. Umożliwia to organizatorom uzyskanie szczegółowego wydruku rzeczywistej trasy lotu uczestnika, a także ułamków sekund w punktach zwrotnych.
Z pierwszym zadaniem najlepiej poradziła sobie sobie załoga Marcin Skalik i Joanna Skalik (Polska) - ich wynik to 60 pkt. Drugi wynik usyskali w tej konkurencji Petr Jonas i Velat Marek (Czechy) - 63 pkt. Trzecie miejsce zajęła w poniedziałek załoga Michał Bartler i Oleksandr Balytskyi (Polska). Ich wynik to - 69 pkt.
Najlepszy wynik w konkurencji lądowania - 0 pkt. - zdobyły dwie załogi ex aequo: Michał Bartler i Oleksandr Balytskyi (Polska) i Tarryn Myburgh i Iaan Myburgh (Republika Południowej Afryki).
Pełne wyniki pierwszej konkurencji
Organizowane przez Aero Club d’Italia i Aero Club Ferrara, Mistrzostwa oznaczają powrót Włoch jako gospodarza po 26-letniej przerwie. Ostatnia impreza odbyła się w Rawennie w 1999 r.
W zawodach weźmie udział łącznie 17 krajów, w tym 45 załóg z Austrii, Chile, Chin, Czech, Finlandii, Francji, Niemiec, Grecji, Włoch, Litwy, Norwegii, Polski, Słowacji, RPA, Hiszpanii, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii, które zmierzą się z aktualnymi mistrzami świata, Petrem Jonášem i Markiem Velátem z Czech, o tytuł indywidualny, oraz z Francją o tytuł drużynowy.
Polskę będą reprezentowały drużyny:
– Krzysztof Wieczorek / Kamil Wieczorek – (A. Krakowski)
– Michał Wieczorek (A. Krakowski) / Marcin Kwiatosz (A. Warszawski)
– Marcin Chrząszcz (A. Wrocławski) / Michał Chrząszcz (A. Częstochowski)
– Marcin Skalik / Joanna Skalik – (A. Częstochowski)
– Marek Kachaniak (A. Częstochowski) / Łukasz Pawlak (A. Warszawski)
– Michał Bartler (A. Stalowowolski) / Oleksandr Balytskyi (A. Radomski)
– Tomasz Koperski / Magdalena Koperska – (A. Częstochowski)
W ekipie jest też polski sędzia międzynarodowy – Maciej Białek.
Ralf Grunwald, prezes Komisji Lotnictwa Ogólnego FAI (GAC), będzie pełnił funkcję Międzynarodowego Sędziego Głównego. Przemawiając przed zawodami, podkreślił wagę tego wydarzenia:
„Mistrzostwa Świata FAI to wyjątkowa okazja do zaprezentowania umiejętności, precyzji i pracy zespołowej, które definiują latanie rajdowe. Zawody takie jak te są zachętą dla pilotów w każdym wieku do doskonalenia swoich umiejętności i zademonstrowania wysokiego poziomu w naszym sporcie”.
„Cieszę się, że Ferrara gości najlepsze załogi świata i jestem przekonany, że to wydarzenie zainspiruje zarówno przyszłych gospodarzy, jak i uczestników”.
Doświadczony dyrektor zawodów i były zawodnik Filippo Papale dodał:
„Okolice Ferrary są idealne do organizacji Mistrzostw Świata w Lataniu Rajdowym, dzięki centralnemu położeniu w Europie i sprzyjającym warunkom do latania. Dzięki naszemu doświadczeniu w organizacji różnych imprez, w tym Mistrzostw Włoch w Lataniu Rajdowym, z niecierpliwością czekamy na powitanie pilotów i widzów na wydarzeniu, które zapowiada się na światowej klasy”.
Według Papale, interesujące byłoby wykorzystanie doświadczenia zdobytego podczas tego międzynarodowego wydarzenia do realizacji nowych celów, takich jak dalsze udoskonalanie przepisów i rozwijanie nowych projektów z członkami FAI, ze szczególnym naciskiem na zaangażowanie ich w niezwykłe doświadczenie, jakim jest lotnictwo rajdowe.
Mistrzostwa będą obejmować codzienne loty zawodnicze w dniach 1–4 września, a wyniki będą dostępne za pośrednictwem śledzenia GPS i aktualizacji online.
Czym jest lotnictwo rajdowe?
Lotnictwo rajdowe to nie tylko wyścig z czasem. Sukces zależy od doskonałej kartografii, dokładności nawigacji, sprawności lotniczej i wyczucia czasu w ułamku sekundy.
Każdego dnia dwuosobowe załogi otrzymują kopertę – zaledwie kilka minut przed startem – zawierającą wskazówki i zdjęcia wskazujące punkty zwrotne. Nawigator musi wyznaczyć trasę i podać czas ukończenia, a pilot stara się precyzyjnie podążać trasą i wykonywać zdjęcia lotnicze po drodze. Każdy lot obejmuje również lądowanie, w którym precyzja jest kluczowa.
Trzymamy kciuki za polskich pilotów!



Komentarze