Pipistrel – samolot na wodór

Pipistrel – samolot na wodór (fot. Skydream)

Pipistrel prowadzi prace nad napędem elektrycznym wykorzystującym wodorowe ogniwa paliwowe w ramach projektu Hy4. Projekt zakłada stworzenie statku powietrznego, który korzystać będzie właśnie tego typu źródła zasilania. Wyniki badań mają udowodnić, że możliwe jest zbudowanie statku powietrznego, który nie generuje szkodliwych zanieczyszczeń, ma duży zasięg i posiada napęd, który w przyszłości mógłby być wykorzystywany m.in w samolotach- nawet 60 miejscowych!

Prace naukowe realizowane w ramach projektu Hy4 mają na celu udowodnienie, że loty komercyjne z zerową emisją spalin są możliwe.

Podobne projekty jak np. Solar Impulse nie mają szerokiego zastosowania w  lotach komercyjnych samolotów wielomiejscowych. Ograniczenia prędkości i wagi sprowadzają się do tego, że statki powietrzne zasilane wyłącznie energią słoneczną, na dzień dzisiejszy mogą zabrać na pokład nie więcej niż 1-2 osoby. Ilość energii słonecznej, która może być zakumulowana z powierzchni skrzydeł jest po prostu zbyt mała do zastosowań komercyjnych, a obecna technologia baterii nie jest w stanie zapewnić wystarczającej ilości mocy na loty długodystansowe. Rozwiązaniem zatem może być produkcja energii elektrycznej w czasie trwania samego lotu.

Proces produkcji energii elektrycznej z wykorzystaniem wodorowych ogniw paliwowych jest na tyle sprawny, że pozwoli na pokonanie kilku tysięcy kilometrów samolotem elektrycznym. Jedynym produktem ubocznym procesu produkcji energii elektrycznej jest czysta woda, tak więc jest on w pełni przyjazny środowisku naturalnemu.

Rok temu czterech partnerów posiadających doświadczenie w lotnictwie elektrycznym połączyło siły w celu stworzenia 4 miejscowego samolotu wykorzystującego wodorowe ogniwa paliwowe. Samolot bazuje na konstrukcji Taurus'a G4, który zapewnił firmie Pipistrel zwycięstwo w NASA Challenge w 2011 roku.

Układ napędowy ma konstrukcję modułową i może być zabudowany na skrzydle w podobny sposób jak na samolocie testowanym przez NASA, X-57 Maxwell. Planuje się, że taki napęd będzie mógł być wykorzystany nawet w 60 miejscowych samolotach, na dystansach kilku tysięcy kilometrów. System modułowy, z zerową emisją spalin powinien być użyteczny dla komercyjnego lotnictwa pasażerskiego.  Jest to pierwszy krok, by w przyszłości seryjnie produkować samoloty przyjazne środowisku.

Prezentacja projektu oraz lot samolotu planowane są na 29 września 2016 r. o godz. 10.00 na lotnisku w Stutgarcie.

Projekt Hy4 prowadzony jest przez 4 partnerów:
• H2FLY – przedsiębiorstwo należące do Prof. dr Josefa Kallo, pomysłodawcy projektu
• German Aerospace Center DLR – dostarczającego wodorowe ogniwa paliwowe
• Pipistrel – dostawca statku powietrznego, integrator układu ogniw paliwowych z jednostką napędową
• Uniwersytet Ulm – wsparcie techniczne i prace naukowe związane z projektem

Źródło: skydream.pl
comments powered by Disqus