Przejdź do treści
Convair 580 należący do linii Air Chathams, fot. simpleflying
Źródło artykułu

Jakie są najstarsze aktywne samoloty pasażerskie na świecie?

W coraz bardziej nowoczesnej branży lotniczej wielu entuzjastów lubi iść w drugą stronę i szukać klasycznych samolotów do fotografowania, a nawet latania. Co ciekawe, wciąż są użytkowane statki powietrzne, które mają za sobą ponad pół wieku służby. Najstarsze na świecie samoloty pasażerskie to Douglasy DC-3, których wyprodukowano łącznie ponad 16 tys., głównie do celów wojskowych. Według danych z zeszłego roku, po ośmiu dekadach służby aktywnych egzemplarzy tej konstrukcji było jeszcze ponad 170.

Firma TransNorthern Aviation jest przykładem operatora posiadającego w swojej flocie kilka DC-3, a najstarszy z nich jest datowany na 1945 r. Ostatnio latał jeszcze nawet 81-letni egzemplarz, jednak ten został uszkodzony w sierpniowym wypadku. Nieco młodszy od tych zabytkowych kontrukcji jest zbudowany w 1952 roku przez Lineas Aéreas Candeo DC-3, który pozostaje aktywny 69 lat od daty produkcji. ATDB.aero wymienia również 24 aktywne Convair 580, które zostały wyprodukowane w latach od 1952 do 1959 r.


Aktywnych można znaleźć również wiele modeli Boeinga, a najstarszy z nich to FAP354, B737-200, który lata dla Fuerza Aérea del Peru (Peruwiańskie Siły Powietrzne). Ten klasyczny odrzutowiec, mający imponujące ponad 51 lat, rozpoczął swoją karierę w Aer Lingus już w 1970 roku. Tymczasem amerykańskie siły powietrzne również nie są obce zabytkowym samolotom Boeinga.


USAF posiada na swoim wyposażeniu pięć B707-300 w wieku powyżej 50 lat. Są one oznaczone jako E-8C i służą jako lotnicze centrum dowodzenia. Najstarszy egzemplarz ma 51,55 lat i nosi numer burtowy 96-0043. Ten odrzutowiec rozpoczął życie w Królewskich Kanadyjskich Siłach Powietrznych w 1970 r. W latach 90-tych woził również cargo dla Omega Air i AeroBrasil Cargo. Pełni swoją obecną rolę w USAF od listopada 1997 r.


Jeśli chodzi o samoloty regionalne, istnieje również kilka przykładów, które przekroczyły granicę półwiecza. Na przykład dane ch-aviation wymieniają 20 de Havilland Canada DHC-6-300 „Twin Otter”, które mają 50 lat lub więcej. Najstarszym z nich jest F-OIJI, który w wieku 51,62 lat nadal lata dla Air Loyauté w Nowej Kaledonii. Samolot ten rozpoczął swoje życie w Australii, zanim znalazł się we flotach kilku różnych przewoźników i wylądował w Air Loyauté w 2009 r.


Tuż za F-OIJI pod względem wieku jest 51,58-letni Twin Otter należący do Solomon Airlines. Zarejestrowany jako H4-OTA, ten zabytkowy samolot turbośmigłowy ma również bogatą historię. Wylądował na Wyspach Salomona w 1996 r., chociaż od tego czasu kilka razy pojawiał się i znikał. Obecnie trwa trzeci okres w Solomon Airlines, który rozpoczął się w 2013 roku.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony