Rolls-Royce kończy naziemne testy napędu elektrycznego do samolotu
Rolls-Royce zakończył testy przełomowej technologii, która będzie napędzać najszybszy na świecie całkowicie elektryczny samolot. Została ona przetestowana na pełnowymiarowej replice kadłuba samolotu, zwanej „ionBird”, w tym na elektrycznym układzie napędowym o mocy 500 KM, wystarczającym do ustanowienia światowych rekordów prędkości oraz na akumulatorze o mocy wystarczającym do zasilania 250 domów.
Samolot jest częścią inicjatywy Rolls-Royce'a o nazwie ACCEL (Accelerating the Electrification of Flight). W skład zespołu projektowego ACCEL wchodzą kluczowi partnerzy YASA, producenta silników elektrycznych i sterowników, a także działającej w branży lotniczej firma Electroflight. Zespół rozwijał technologię, przestrzegając wytycznych rządu brytyjskiego dot. zasad dystansu społecznego oraz innych wytycznych zdrowotnych, a systemy zostaną wkrótce zintegrowane z samolotem „Spirit of Innovation”. Testowy płatowiec nazwano „ionBird”, na cześć zeroemisyjnego źródła energii napędzającego statek powietrzny.
Brytyjski minister biznesu i przemysłu Nadhim Zahawi powiedział: „Od pociągów po samoloty, nasz transport przyszłości będzie napędzany czystymi, elektrycznymi źródłami – a firmy takie jak Rolls-Royce opracują technologię, która pomoże nam spełnić nasze ambicje. Zakończenie testów naziemnych w ramach wspieranego przez rząd projektu ACCEL to nie tylko krok w kierunku ekscytującej próby bicia rekordu świata, ale także krok w kierunku opracowania całkowicie elektrycznych i hybrydowo-elektrycznych samolotów, które pewnego dnia mogą przewozić dużą liczbę pasażerów na całym świecie.”
Zespół przetestował każdy element systemu, w tym: uruchamianie śmigła do pełnej prędkości (około 2400 obr / min) przy użyciu najbardziej wydajnego akumulatora, jaki kiedykolwiek zastosowano do napędu samolotu. Gdy osiągnie pełną moc podczas fazy testów w locie, rozpędzi samolot do prędkości ponad 300 mil na godzinę, ustanawiając nowy światowy rekord prędkości w locie z napędem elektrycznym. W akumulatorze umieszczono ponad 6000 ogniw, co zapewnia maksymalne bezpieczeństwo, minimalną wagę i pełną ochronę termiczną.
"Od stycznia nasi inżynierowie i piloci testowi spędzili wiele godzin na optymalizacji systemu i opracowaniu procedur operacyjnych dla lotu z napędem elektrycznego" – poinformował Rolls-Royce.
Pierwszy lot planowany jest na koniec tego roku, a na początku przyszłego roku zaplanowano pobicie obecnego rekordu świata w lotach całkowicie elektrycznych.
Projekt ACCEL to pierwszy z serii przedsięwzięć Rolls-Royce'a w drodze do zerowej emisji dwutlenku węgla netto do 2050 roku. Jest to pierwszy projekt Rolls-Royce, w którym zastosowano kompensację, aby cały program był neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla.
Komentarze