Przejdź do treści
Zawody Red Bull Air Race, fot. RBAR
Źródło artykułu

Red Bull Air Race przeszły do historii – zobacz ciekawostki i ważne momenty wyścigów

Ponad 15 latach od debiutu serii, 7-8 września, w Chibie w Japonii odbyły się ostatnie zawody z serii Red Bull Air Race. W czasie całej dotychczasowej historii RBAR rozegrano 12 mistrzostw świata obejmujących w sumie 94 weekendy. Zawody te były bardzo widowiskowe i zdobyły wielką popularność, co przekładało się zawsze na olbrzymią publiczność, która każdorazowo obserwowała rywalizację na żywo.

Pierwszy wyścig odbył się w Zaltweg w Austrii 28 czerwca 2003 roku, gdy po długich negocjacjach, udało się wprowadzić w życie śmiałe plany. Węgierski pilot Péter Besenyei, dziś nazywany ojcem chrzestnym Red Bull Air Race, osobiście testował specjalnie zaprojektowane na potrzeby nowej serii bramki powietrzne, które stały się symbolem nowego sportu. To właśnie on został pierwszym zwycięzcą - wygrał oba wyścigi sezonu, w Austrii i na Węgrzech w Budapeszcie.


Ciekawostki związane z Red Bull Air Race:

2005 – Pierwszy mistrz świata

Po tym, jak w 2004 roku podniebne wyścigi odbyły się w spektakularnych miejscach na całym świecie, w 2005 zawody Red Bull Air Race stały się Mistrzostwami Świata. Dziesięciu starannie wyselekcjonowanych pilotów wystartowało w siedmiu wyścigach w USA i Europie. Rywalizację w pierwszym sezonie zdominował Amerykanin Mike Mangold. Były pilot myśliwca US Air Force, wygrał pięć z siedmiu wyścigów. Zebrał 36 punktów w klasyfikacji generalnej, o 4 więcej od drugiego Węgra Petera Besenyeia. Trzeci był Kirby Chambliss. Amerykanin zgromadził 21 punktów.


2009 – Rekordowe tłumy w Barcelonie

Szacuje się, że w 2009 roku, finałowy wyścig Red Bull Air Race w Barcelonie oglądało milion osób. Wygrał Brytyjczyk Paul Bonhomme.


2010 – Debiut w Big Apple

Po raz pierwszy w kalendarzu serii znalazł się Nowy Jork. Przed przerwą, wyścigowe samoloty latały na tle Statuy Wolności, a Bonhomme został pierwszym pilotem, któremu udało się obronić tytuł.


2014 – Red Bull Air Race powraca z klasą Challenger

Po trzech latach przerwy Red Bull Air Race stał się jeszcze bardziej ciekawy – zwłaszcza dla polskich widzów. Nie tylko powstała klasa Challenger, w której od razu pojawił się polski pilot Łukasz Czepiela, ale również jeden z przystanków zorganizowano w Gdyni. Nowa klasyfikacja stała się przedsionkiem dla zawodników pretendujących do klasy Master – możliwością doskonalenia się w warunkach bezpośredniej rywalizacji.


2015 – „Ghost plane” w transmisjach video

W Red Bull Air Race nowinki techniczne to codzienność, ale jednym z przełomów było wprowadzenie wizualizacji pomagającej widzom ocenić, w których elementach najbardziej różniły się przeloty pilotów. Normalnie pojawienie się na torze dwóch samolotów nie byłoby możliwe ze względów bezpieczeństwa, ale dzięki technice „Ghost Plane” można było na transmisję nałożyć obraz jednego z poprzednich przelotów, dzięki czemu oglądanie stało się jeszcze bardziej emocjonujące.


2015 – Narodziny symulatorów

Piloci coraz szerzej zaczęli korzystać z danych telemetrycznych zbieranych podczas lotów. Wykorzystując informacje rejestrowane przez urządzenia w samolotach oraz koordynaty GPS bramek powietrznych, specjalne oprogramowanie pozwalało pilotom testować linie przelotu na długo przed wyścigiem.


2016 – Najszybszy sport motorowy nad jedną z najsłynniejszych aren

Jeśli mowa o prędkości, Indianapolis Motor Speedway bez wątpienia pomaga ją rozwijać – na lądzie i w powietrzu. Stało się to jasne w 2016 roku, kiedy po raz pierwszy odbył się tam wyścig Red Bull Air Race. Niemiec Matthias Dolderer stał się wtedy pierwszym pilotem, któremu udało się zwyciężyć w klasyfikacji generalnej na jeden wyścig przed końcem sezonu.


2016 – Nowości aerodynamiczne

Winglety stały się wyraźną, widoczną gołym okiem modyfikacją większości samolotów. Każdy team miał swoje sposoby na ulepszenie właściwości aerodynamicznych już i tak niemal doskonałych maszyn. Dziś niektóre zespoły mogą nawet zmieniać winglety w zależności od charakterystyki toru, na którym odbywa się wyścig.


2018 – Łukasz Czepiela mistrzem świata Red Bull Air Race w klasie Challenger i wirtualna rzeczywistość (Red Bull Air Race LIVE VR z Webby Award)

Po pięciu latach od debiutu klasy Challenger w Mistrzostwach Świata Red Bull Air Race w klasyfikacji generalnej wygrał polski pilot. Ponieważ w 2019 nie uda się rozegrać dostatecznej liczby wyścigów, żeby wyłonić nowego mistrza, tytuł ten pozostanie w rękach Polaka.

Rok temu, w porozumieniu z Google, udało się stworzyć wirtualną rzeczywistość, w której dzięki danym na żywo przekazywanym z samolotów, widz mógł przeżywać to samo, co pilot.


2019 – Samolot wyścigowy w Twoim salonie

Technologia rzeczywistości rozszerzonej stworzona przez Apple pozwoliła fanom wejść w posiadanie wirtualnych, animowanych, trójwymiarowych modeli samolotów wyścigowych. Wysokiej jakości pliki AR można pobrać tutaj: http://www.redbullairrace.com/AR (technologia działa na urządzeniach mobilnych Apple z iOS w wersji 12 i wyższych – nie wymaga dodatkowych aplikacji, ani wtyczek).

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony