Red Bull Air Race: Corvus - 10 faktów na temat wyjątkowej konstrukcji
Peter Besenyei osiąga coraz lepsze wyniki w sezonie 2014, głównie dzięki poprawie osiągów swojego samolotu Corvus Racer 540. "To stale trwająca praca nad jego rozwojem. Myślę, że jesteśmy gdzieś pośrodku" – mówi Besenyei przed półmetkiem sezonu w Gdyni.
Jedyny pilot w stawce, który lata Corvusem – Besenyei – pomógł go zaprojektować i wciąż współpracuje, przy jego udoskonalaniu. Podchodzi do projektu optymistycznie. Uważa, że jeszcze przed końcem tego sezonu może znaleźć się na podium przed wieloma pilotami Edge'a 540, czy MXS-R'a. Oto 10 faktów na temat samolotu Corvus Racer 540.
FAKT 1: Besenyei blisko współpracował z szefem projektantów Corvusa, Andrasem Voloscsukiem i Węgierskim Uniwerstytetem Lotniczym nad projektem i rozwojem samolotu Corvus Racer 540.
FAKT 2: Od projektu, przez wykonanie form, po budowę całego samolotu, cały proces trwał nieco ponad rok.
FAKT 3: Ostatnie zawody w Putrajaya były szóstym wyścigiem Corvusa w Red Bull Air Race. W sezonie 2010 w powietrzu znalazł się trzy razy (w Windsorze, Nowym Jorku i Lausitz), tak samo jak dotychczas w 2014 (w Abu Dhabi, Rovinj i Putrajaya).
FAKT 4: Przy wadze 542kg, Corvus Racer jest najlżejszym samolotem w historii Mistrzostw Świata Red Bull Air Race.
FAKT 5: Z ustandaryzowanym silnikiem, Corvus jest 20 kg cięższy, ze środkiem ciężkości przesuniętym ku dziobowi.
FAKT 6: Aby to zrównoważyć, zespół dołożył 10 kg na ogonie, by uzyskać optymalne położenie środka ciężkości.
FAKT 7: Cięższy ogon pozwala wykonywać samolotowi ciaśniejszy zwrot pionowy. Robiąc półpętlę pilot może uzyskać większe przeciążenie niż gdyby większość masy skupiona była bliżej środka ciężkości.
FAKT 8: Corvus Racer może wytrzymać do 14G, podczas gdy piloci Red Bull Air Race nie mogą przekraczać 10G (jest to zabronione regulaminem).
FAKT 9: Corvus jest zbudowany z bardzo wytrzymałej stali chromowo-molibdenowej spawanej metodą TIG. Im bardziej wytrzymała rama, tym większą liczbę G może znieść cała konstrukcja.
FAKT 10: Skrzydła, usterzenie ogonowe i pokrycie kadłuba są wykonane z wytrzymałych kompozytów – głównie z ultralekkich włókien węglowych. Kompozytowe – złożone z różnych materiałów – poszycie ma gładką powierzchnię zapewniającą lepsze własności aerodynamiczne.
Komentarze