Porozumienia między portem lotniczym i przewoźnikiem – perspektywa prawa konkurencji
Związki między przewoźnikami a portami lotniczymi tradycyjnie badane są przez pryzmat prawa pomocy publicznej. Wynika to z dużego zaangażowania struktur państwowych w bieżące operacje tych obiektów. Argumentuje się, że jeżeli władze publiczne dokładają się do operacji portu, to późniejsze działania wykonywane przez port są przypisywalne państwu.
Istnieje cała seria decyzji, gdzie Komisja Europejska stwierdziła, że rabaty udzielne przez port określonym przewoźnikom stanowią pomoc publiczną dla tych linii, bo gdyby port nie miał wsparcia finansowego, nie byłby w stanie udzielić analogicznych zniżek, przez co korzyść, którą odnosiła linia nie miała charakteru rynkowego ergo była pomocą publiczną.
Interpretacja jest spójna, logiczna, ale opiera się na założeniu, że rzeczywiście państwo partycypuje finansowo w operacji portu. Alternatywnie można spróbować ocenić relacje między portem a linią przez pryzmat prawa konkurencji.
Czytaj całość artykułu na stronie www.prtl.pl
Komentarze