Zlot Pilotów UL Włocławek 2025 za nami
W dniach 15 – 17 sierpnia odbył się Ogólnokrajowy Zlot Pilotów UL 2025 na lotnisku EPWK Aeroklubu Włocławskiego w Kruszynie. Hasłem przewodnim wydarzenia było „Latać dużo i bezpiecznie”, podkreślającym dbałość o bezpieczeństwo i rozwój środowiska pilotów ultralekkich statków powietrznych.
Można przypuszczać, że dwa główne czynniki jakimi były przełożenie terminu w czerwcu, ze względu na złą pogodę oraz świąteczny weekend w samym środku sezonu urlopowego, stanowiły przyczynę mniejszej liczby uczestników, niż wynikało to z wcześniejszych deklaracji i zapisów internetowych. Dobrą stroną tej sytuacji było, że w spotkaniu wzięło udział wielu najwierniejszych rycerzy zakonu lotnictwa ultralekkiego. Do Włocławka przyleciało w sumie około 15 motolotni i 20 samolotów z całego kraju.
Uczestnicy przybyli z drogą powietrzną i na kołach: z Małopolski, Mazowsza, Podlasia, Śląska, Wielkopolski. Na płycie postojowej przed budynkiem portu można było podziwiać różnorodne konstrukcje – znane od lat oraz unikalne, proste i zaawansowane, jednomiejscowe i dwumiejscowe, a jeden z uczestników przybył nawet czteromiejscową Cessną 172.
Spotkanie zostało zorganizowane przez przedstawicieli społeczności lotniczej z dwóch zaprzyjaźnionych środowisk – przez Zespół Konsultacyjny Lotnictwa Lekkiego oraz Aeroklub Włocławski im. Stanisława Skarżyńskiego. Było to kolejne, cykliczne już przedsięwzięcie. Poprzednie spotkania pilotów UL z inicjatywy ZKLL odbyły się w 2023 roku na lotnisku Aeroklubu Ziemi Mazowieckiej w Płocku, a w roku 2024 na lądowisku Jeziorko koło Łomży.
Honorowym gościem zlotu był dr inż. Zbigniew Czerwik – pionier polskiego motolotniarstwa, znany i ogromnie instruktor i egzaminator, a jednocześnie niezawodny kolega i przyjaciel. Społeczność lotnicza uhonorowała gościa laudacją, którą dzięki staraniom Władysława Tockiego, wygłosił Prezes Rady Seniorów Lotnictwa AP, Pan Leszek Mańkowski, który wręczył także medal Aeroklubu Polskiego, statuetką w postaci łopaty śmigła motolotniowego z inskrypcją zawierającą wyrazy wdzięczności za bycie dla nas wzorem i inspiracją od wychowanków i kolegów, którą przekazał przedstawiciel ZKLL – Zbigniew Kędziora oraz życzeniami i okolicznościowymi upominkami, które na ręce Honorowego Gościa przekazał dyrektor Aeroklubu Włocławskiego Andrzej Spychalski.
Ponadto kolejną statuetkę z akcentem lotniczym na ręce Kolegi Macieja Prandoty w podziękowaniu za niezawodne wsparcie oraz za bycie ostoją dla ZKLL, przekazał Zbigniew Kędziora.
Część edukacyjna zlotu składała się z wykładów dotyczących istotnych i aktualnych kwestii operacji lotniczych oraz ćwiczeń praktycznych. Przedstawicielka Zespołu Informacji Powietrznej PAŻP FIS Poznań, Pani Paulina Kotlarek zaprezentowała aktualne zagadnienia dotyczące podziału przestrzeni powietrznej, ze szczególnym omówieniem praktyki komunikacji informator FIS – pilot. O randze tego tematu świadczyła niekończąca się lista zapytań z sali i późniejsze rozmowy kuluarowe. Kolejnymi tematami prezentacji były: „Electronic Conspicuity: identyfikacja UL i dronów z wykorzystaniem dostępnych technologii” (prowadzący: Paweł Korzec, Tomasz Małecki) oraz „Cyfrowy kokpit za ułamek ceny – jak stworzyłem EFIS z autopilotem” (prowadzący: Andrzej Skiba).
Zlot pilotów nie mógł odbyć się bez lotniczych zajęć praktycznych. Każdy z uczestników miał możliwość wykonania lotu z lokalnym instruktorem dla przypomnienia lub zapoznania ze stanami lotu jak przeciągnięcie i korkociąg, które w normalnych warunkach eksploatacji konstrukcji ultralekkich trudno bezpiecznie zasymulować. Dzięki zaangażowaniu kolegów z Aeroklubu takie loty były wykonywane na dwóch szybowcach SZD-50 Puchacz, wyholowywanych na wysokość 800 m, na której rozpoczynano ćwiczenia. Warto zwrócić uwagę , iż taki element programu stanowi novum na zlocie konstrukcji ultralekkich.
Kulminacją imprezy był sobotni, wieczorny przelot prezentacyjny klucza samolotów, wzdłuż granic Włocławka.
Warto także podkreślić liczne przybycie mieszkańców na swoje miejskie lotnisko. Z zainteresowaniem oglądali oni z bliska konstrukcje ultralekkie, chętnie rozmawiali z pilotami. Ciekawostką było, że zdarzali się wśród publiczności i tacy, którzy najmniejsze z samolotów, jakimi na zlocie były Merlin i Rand Robinson KR-2, mylili z modelami latającymi klasy gigant.
Dobra energia współpracy organizatorów – przedstawicieli dwóch różniących się, a jednak bliskich sobie środowisk, Zespołu Konsultacyjnego Lotnictwa Lekkiego i Aeroklubu Włocławskiego dała wyraźny efekt synergii. Nasze spotkanie nie udałoby się bez wielkiego wkład pracy, które wnieśli Gospodarze, a szczególnie instruktor Bogusław Chełczyński i szef szkolenia Marek Koziński.
Istotną pracę w organizację imprezy włożyli też członkowie ZKLL.
Latajmy dużo i bezpiecznie razem z przyjaciółmi!
Więcej na stronie https://zasterami.pl



Komentarze