Przejdź do treści
Źródło artykułu

Zatrzymanie pracy silnika, schodzenie do lądowania znacznie poniżej właściwej ścieżki podejścia - kolejne raporty z posiedzenia PKBWL

Przedstawiamy raporty Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z zakończonych badań poniższych zdarzeń:

• 0030/2023 (W, 25.06.2023 r., EPJG). Dotyczy: Zorientowania się pilota Cessna C-182L Skylane podczas konfigurowania samolotu do lądowania, że silnik całkowicie stracił moc i nie reaguje na ruchy przepustnicą. W celu zwiększenia zasięgu w locie szybowym pilot schował klapy i kontynuował lot w stronę lotniska. W odległości około 700 m przed progiem drogi startowej samolot zahaczył lewym skrzydłem o drzewo. Utracił prędkość postępową i wykonując niesterowane ¾ obrotu w poziomie, płasko i pionowo uderzył w ziemne nabrzeże. Następnie wpadł do zbiornika wodnego znajdującego się na terenie ujęcia wody dla miasta Jelenia Góra. Bezpośrednią przyczyną wyłączenia się silnika w locie był brak paliwa. Przyczyną wypadku (zderzenia z przeszkodami na ziemi) było niezorientowanie się pilota, że silnik w trakcie zniżania przestał pracować (a śmigło jedynie wiatrakowało) oraz nieprawidłowo wykonane, zbyt niskie i płaskie podejście do lądowania, uniemożliwiające dolot do lotniska lotem szybowym.. Uchwała 0030/2023

• 0028/2023 (PI, 18.06.2023 r., EPVL). Dotyczy: Ustalenia przez ucznia-pilota szybowca GROB G-102 Astir CS toru schodzenia do lądowania znacznie poniżej właściwej ścieżki podejścia. Szybowiec osiadł na gęstym lesie, uszkadzając jedno ze skrzydeł. Przyczyną zdarzenia był błąd w technice pilotażu, polegający na nieprawidłowej obsłudze hamulców aerodynamicznych podczas zniżania do lądowania. Uchwała 0028/2023

• 6333/2022 (I, 26.10.2023 r., EPML). Dotyczy: Niewłaściwej obserwacji sytuacji ruchowej w rejonie lotniska przez załogę samolotu Piper PA28. Utraty świadomości sytuacyjnej przez załogę samolotu po utracie kontaktu wzrokowego ze śmigłowcem Sikorsky S-70. Brak reakcji informatora AFIS na niebezpieczne zbliżanie się statków powietrznych na prostej do RWY 26L. Uchwała 6333/2022

Publikowane materiały pochodzą ze strony Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych (link)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony