Przejdź do treści
M28B z 43. Bazy Lotnictwa Morskiego w locie - widok z boku (fot. kmdr ppor. Marcin Braszak)
Źródło artykułu

Załogi Anakondy i Bryzy nie zwalniają tempa

Na początku tygodnia załoga samolotu transportowo – desantowego M28B wzięła udział w kolejnej Akcji serce, a załoga śmigłowca poszukiwawczo-ratowniczego W-3WARM Anakonda niosła pomoc pracownikowi platformy wiertniczej.

We wtorek (1 listopada) załoga samolotu transportowo – desantowego M28B z 43. Bazy Lotnictwa Morskiego wykonała zadanie transportu medycznego organów przeznaczonych do przeszczepu w ramach „Akcji Serce”. Lot zrealizowano po trasie Gdynia – Lublin – Gdynia.

W poniedziałek wieczorem Dyżurna Służba Operacyjna Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej otrzymała zadanie przygotowania transportu medycznego, w ramach "Akcji Serce". Zgodnie z przyjętymi procedurami, wytypowano załogę i samolot transportowo-desantowy M28B Bryza z 43. Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach. We wtorek, o godzinie 14.00, samolot M28B Bryza wystartował z lotniska macierzystego Oksywie i o godzinie 15.32 wylądował na lotnisku w Lublinie. O godz. 15.44 na pokład Bryzy wszedł zespół lekarzy transplantologów z organem przeznaczonym do przeszczepu i rozpoczął się powrotny lot do Trójmiasta. Bryza wylądowała na lotnisku Oksywie o godz. 17.08, a lekarze udali się natychmiast do Kliniki Kardiochirurgii i Chirurgii Naczyniowej Uniwersyteckiego Centrum Medycznego, gdzie już oczekiwał pacjent.

Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej uczestniczy w "Akcji Serce" od 2007 roku, kiedy to na prośbę lekarzy z Gdańska lotnicy morscy wykonali przelot po trasie Gdynia – Bydgoszcz – Gdynia. Początkowo w transportach medycznych wykorzystywano śmigłowce, a od 2014 roku już tylko samoloty. W akcjach transportu zespołów medycznych z organami do przeszczepu, w ramach zorganizowanego systemu „Akcji Serce", uczestniczą załogi samolotów transportowo-desantowych M28B Bryza z 43. Oksywskiej Bazy Lotnictwa Morskiego.

W-3WARM Anakonda na lotnisku - przygotowanie do lotu (fot. kmdr ppor. Marcin Braszak)

(fot. kmdr ppor. Marcin Braszak)

Z kolei w środę (2 listopada) w godzinach południowych załoga dyżurna SAR z 43. Bazy Lotnictwa Morskiego, przeprowadziła akcję poszukiwawczo-ratowniczą, ewakuując na stały ląd chorego pracownika platformy wiertniczej.

Załoga SAR pełniąca dyżur ratowniczy na lotnisku 43. Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach, postawiona została w stan gotowości alarmem ratowniczym: "ewakuacja medyczna” o godzinie 17.25. Jeden z pracowników platformy wiertniczej LOTOS PETROBALTIC, z urazem obojczyka, wymagał natychmiastowego transportu do szpitala. Załoga śmigłowca poszukiwawczo-ratowniczego W-3WARM Anakonda, wystartowała w kierunku platformy o godzinie 17.39. O godzinie 18.20 wstępnie zaopatrzono poszkodowanego i podjęto na pokład śmigłowca. O godzinie 18.55 Anakonda wylądowała na lotnisku macierzystym Oksywie i poszkodowany został natychmiast przekazany służbom medycznym.

Była to 740. akcja poszukiwawczo-ratownicza w historii BLMW i 24. przeprowadzona w tym roku. W tym czasie udzielono pomocy 389 osobom. Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej jest jedyną w Polsce formacją lotniczą utrzymująca ciągłą gotowość do prowadzenia działań ratowniczych z powietrza nad obszarami morskimi. Całodobowy dyżur SAR/ASAR, w ramach polskiej strefy odpowiedzialności "Konwencji o poszukiwaniu i ratownictwie morskim" oraz „Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym”, pełniony jest przez załogi śmigłowców W-3WARM w 43. Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach oraz śmigłowców Mi-14PŁ/R lub W-3WARM w 44. Bazie Lotnictwa Morskiego w Darłowie. Przez cały czas, system ratownictwa wspiera załoga samolotu patrolowego M28B 1R Bryza, pełniąca całodobowy dyżur na lotnisku w Siemirowicach koło Lęborka.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony