Przejdź do treści
Źródło artykułu

Z serii "Spotkania przy samolocie": Boeing F/A-18 "Hornet"

W dniu 5 czerwca 2022 r. (niedziela), o godzinie 12.00 Muzeum Lotnictwa Polskiego zaprasza na kolejne spotkanie prowadzone przez Jana Hoffmanna.

Zaproszenie na opowieść o historii lotnictwa kierowane jest zarówno do młodzieży, jak i dorosłych.

Prowadzone będą rozmowy o amerykańskim samolocie wielozadaniowym F/A-18, latającym bohaterze najnowszej odsłony filmu "Top Gun: Maverick". Wzorem dla tego samolotu był YF-17 firmy Northrop z lat 70-tych XX wieku. Mocno poprawiony przy udziale firmy MDD (McDonnell Douglas) stał się wielozadaniowym samolotem pokładowym. Pod koniec lat 90-tych F/A-18 stał się własnością firmy Boeing, która dalej go rozwijała, tworząc też doskonały samolot do walki elektronicznej (EA-18G Growler). Uczestnicy spotkania poznają historię i konstrukcję tego bardzo udanego samolotu bojowego.

W 1975 ogłoszono wybór projektu YF-17, a w 1977 projektowany samolot nazwano F-18 Hornet. Początkowo planowano stworzenie trzech wersji: F-18A o manewrowości lepszej od F-14, A-18A o zwiększonym udźwigu do atakowania celów powierzchniowych i treningowy TF-18A. W toku prac zdecydowano się na wariant optymalny, podobny do projektu F-16. F/A-18A Hornet został oblatany 18 listopada 1978 r.

Pierwotna jednomiejscowa wersja F/A-18A Hornet była pierwszym samolotem w siłach zbrojnych USA, który łączył w sobie samolot szturmowy (wykonujący misje takie jak bliskie wsparcie ogniowe oddziałów walczących na ziemi) i myśliwski, będąc uzupełnieniem F-14 Tomcat w lotnictwie marynarki wojennej i zastępując myśliwce F-4 Phantom używane przez Korpus Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych (US Marine Corps). Znalazło to wyraz w jego początkowym oznaczeniu, wskazującym na przeznaczenie samolotu myśliwca (F-18A) lub samolotu uderzeniowego (A-18A).

Szybko jednak okazało się, że Hornet jest na tyle uniwersalny, iż wystarczy zmiana uzbrojenia i wyposażenia podwieszanego oraz zmiana trybu pracy radaru i komputera pokładowego, by mógł pełnić równie dobrze obie funkcje. Podobne rozwiązania zastosowano później w wielu innych konstrukcjach (F-16C/D, F-15E, F-14D, Mirage 2000-5, JAS 39 Gripen).

Samoloty F/A-18 zostały po raz pierwszy zastosowane bojowo w 1986 r. podczas nalotu lotniczego na Libię (operacja El Dorado Canyon), z pokładu lotniskowca USS „Coral Sea” (CV 43). Na lotniskowcu stacjonowały wówczas, w ramach skrzydła CVW-13, cztery eskadry F/A-18A: VFA-131, VFA-132, VMFA-314 i VMFA-323. Atak wykonany został wraz z samolotami z lotniskowca USS „America” (CV 66) oraz równolegle z uderzeniem samolotów F-111 z baz US Air Force w Wielkiej Brytanii.

W 2009 roku do służby weszła najnowsza wersja F/A-18 Hornet – samolot walki elektronicznej EA-18G Growler – zbudowana na bazie wersji F/A-18F. Jej dwa prototypy wykonały pierwsze loty jesienią 2006 roku. Samolot ten jest połączeniem nowoczesności i uniwersalności myśliwca F/A-18F z możliwościami zakłócania i niszczenia radarów przez samoloty EA-6B Prowler, które ma on docelowo zastąpić.

Wielką zaletą Hornetów jest ich bezawaryjność i szybka, prosta obsługa naziemna, oraz możliwość przenoszenia różnorodnego uzbrojenia, co daje dowódcy więcej możliwości na szybko zmieniającym się polu bitwy.

Polscy piloci wykonywali loty zapoznawcze na samolotach "Hornet", m.in.:

  • w 1992 r. podczas wizyty w kanadyjskiej bazie w Niemczech, polscy lotnicy wykonywali loty na samolotach CF-188B "Hornet" należących do 439 Sqn Canadian Forces Air Command,
  • na samolocie F/A-18 "Hornet" latał gen. pil. Andrzej Błasik,
  • w sierpniu 1998 r., podczas pokazów w Dęblinie, na samolocie F/A-18D "Hornet" wykonałł lot gen. bryg. pil. Jacek Bartoszcze,
  • w dniach 23.11.–412.2009 r. piloci z 10 Eskadry Lotnictwa Taktycznego brali udział w ćwiczeniach "Squadron Exchange" w Hiszpanii. W ich trakcie wykonywali loty zapoznawcze na hiszpańskich samolotach EF-18BM "Hornet".
FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony