Wyrok ws. zakupu tzw. średnich samolotów dopiero w lipcu
Dopiero 4 lipca Sąd Okręgowy w Warszawie ogłosi wyrok ws. zakupu tzw. średnich samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie. Sprawa dotyczy skargi Inspektoratu Uzbrojenia na orzeczenie Krajowej Izby Odwoławczej. Miesiąc temu KIO uznała, że IU MON naruszył przepisy o uczciwej konkurencji i faworyzował jednego z oferentów.
3 kwietnia br. Krajowa Izba Odwoławcza uznała, że podczas prowadzonego w trybie z wolnej ręki postępowania na dostawę trzech maszyn dla VIP-ów Ministerstwo Obrony Narodowej faworyzowało firmę Boeing, czym złamało przepisy o uczciwej konkurencji. Resort nie zgodził się z takim orzeczeniem i zaskarżył je do sądu. Podobnie uczyniła firma The Jet Business International Corp., której nie dopuszczono do przetargu z wolnej ręki i która w związku z tym domagała się od sądu jego unieważnienia. Ostatecznie jednak warszawski sąd zajmuje się tylko wnioskiem MON, gdyż lotnicza spółka wycofała swoją skargę na orzeczenie KIO.
Przetarg na zakup samolotów tzw. średniej wielkości klasy do przewozu najważniejszych osób w państwie ogłoszono 30 sierpnia 2016 roku. Do walki o zlecenie stanęły: konsorcjum Glomex MS s.r.o. z Czech i Lufthansa Technik AG z Niemiec; konsorcjum Aerospace International Group s.r.o i „ASSA-POLAND” Zdzisław Kondrat, Boeing (USA); Megmar Logistics & Consulting. Po analizie złożonych dokumentów IU MON do złożenia ofert handlowych dopuścił czeski Glomex i amerykańskiego Boeinga.
9 marca br. IU MON ogłosił, że przetarg na samoloty VIP musi być unieważniony, gdyż w złożonych ofertach (obie na ten sam typ maszyn – Boeing 737-800) były błędy formalne, a poza tym obie przekraczały zaplanowany przez MON budżet – Boeing żądał za trzy samoloty około 3,44 mld zł, a Glomex 2,66 mld zł.
10 marca br. IU MON poinformował, że uruchomiona została kolejna procedura pozyskania średnich samolotów, tym razem jednak w trybie z wolnej ręki. Tę decyzję zaskarżyły do KIO trzy firmy: brytyjski The Jet Business International, szwajcarski Altenrhein Aviation AG oraz Aerospace International Group ze Słowacji (nie dopuszczony do udziału w przetargu ze względu na negatywną opinię Służby Kontrwywiadu Wojskowego).
30 marca br. KIO zgodziła się na zawarcie umowy pomiędzy MON a Boeingiem, mimo prowadzonego postępowania ws. skarg. 31 marca br. IU MON podpisał wart 2,5 miliarda złotych kontrakt na dostawę trzech samolotów Boeing 737-800.
Krzysztof Wilewski
Przyczytaj również:
Kownacki o samolotach dla VIP: nie sądzę, by doszło do unieważnienia umowy
Komentarze