Przejdź do treści
Źródło artykułu

Wybory 2025: Co kandydaci na prezydenta Polski wiedzą o lotnictwie ogólnym? Zapytaliśmy AI.

Ponieważ kandydatów sporo i mnóstwo wypowiedzi na różnych platformach komunikacyjnych, idąc z duchem czasu zadaliśmy AI pytanie dotyczące każdego z kandydatów na urząd prezydenta:

Co kandydat na prezydenta (IMIĘ NAZWISKO) wie o lotnictwie ogólnym?

Pytanie chcieliśmy pierwotnie zadać komitetom wyborczym, ale mając świadomość, tak niszowej dziedziny jaką jest GA, przed pierwszą turą zapytaliśmy sztuczną inteligencję. Przed drugą turą (jak będzie) zapytamy same komitety.

Poniżej publikujemy zatem odpowiedzi chata GPT.

Uwaga! AI za każdym razem odpowiada inaczej. A może Wam podpowiedział więcej? Jak tak, to dopiszcie ;-) Ilość i wartość merytoryczna słów w odpowiedziach, nie stanowi wskazówek ani preferencji portalu dlapilota.pl. To Wy macie podjąć właściwą decyzję. 

ARTUR BARTOSZEWICZ

„Nie znalazłem żadnych publicznych informacji na temat Artura Bartoszewicza, kandydata na prezydenta, które bezpośrednio odnosiłyby się do jego wiedzy o lotnictwie ogólnym. Artur Bartoszewicz jest głównie znany z działalności politycznej i społecznej, ale nie ma dostępnych danych sugerujących, że posiada specjalistyczną wiedzę w zakresie lotnictwa ogólnego."

MAGDALENA BIEJAT

„Nie posiadam szczegółowych informacji na temat wiedzy Magdaleny Bielat na temat lotnictwa ogólnego, ponieważ nie ma zbyt wielu publicznych danych dotyczących jej specjalistycznej wiedzy w tej dziedzinie. Jeśli chodzi o ogólną wiedzę na temat jej programu wyborczego czy działań, warto sprawdzić jej oficjalne wypowiedzi, artykuły, wywiady lub manifesty wyborcze, które mogą wskazywać na jej stosunek do lotnictwa ogólnego lub ogólnie pojętej branży lotniczej."

GRZEGORZ BRAUN

„Grzegorz Braun, polski polityk, reżyser i publicysta, znany jest głównie z kontrowersyjnych poglądów na tematy polityczne, społeczne i gospodarcze. Jednakże, jeśli chodzi o lotnictwo ogólne, publicznie dostępne informacje wskazują, że nie jest to obszar, w którym specjalizuje się lub o którym mówił w sposób szczególnie wyróżniający się."

SZYMON HOŁOWNIA

„Szymon Hołownia, kandydat na prezydenta, nie jest szczególnie znany z doświadczenia czy zaawansowanej wiedzy na temat lotnictwa ogólnego, przynajmniej nie ma publicznych informacji na ten temat. W swojej karierze Hołownia głównie skupia się na polityce, kwestiach społecznych, ekologicznych i gospodarczych, a także na działalności publicystycznej. Jego główne tematy to prawa obywatelskie, reforma służby zdrowia, ochrona środowiska, edukacja i inne kluczowe zagadnienia społeczne."

MAREK JAKUBIAK

„Marek Jakubiak, znany głównie z działalności politycznej i biznesowej, nie jest specjalistą od lotnictwa ogólnego, jednak posiada pewne doświadczenie związane z tą branżą. W 2017 roku, jak podają niektóre źródła, był współwłaścicielem jednego z polskich portów lotniczych, a także zainteresowany inwestycjami w infrastrukturę lotniczą. W jego wypowiedziach można znaleźć odniesienia do potrzeb rozwoju lotnictwa cywilnego i wspierania krajowych producentów sprzętu lotniczego. Niemniej jednak, jeśli chodzi o głęboką wiedzę techniczną o lotnictwie ogólnym (np. w zakresie pilotażu, konstrukcji samolotów, czy zarządzania przestrzenią powietrzną), to nie jest to temat, który szczególnie podkreśla w swojej karierze."

MACIEJ MACIAK

„Maciej Maciak, który startuje w wyborach prezydenckich, jest osobą o różnorodnym doświadczeniu, ale nie ma powszechnie znanych informacji, które wskazywałyby na jego szczególne związki z lotnictwem ogólnym. W zależności od tego, o którym aspekcie jego działalności mówimy (np. polityka, kariera zawodowa), może mieć jakieś ogólne pojęcie na temat branży, ale trudno powiedzieć, czy jest to jego specjalizacja."

SŁAWOMIR MENTZEN

Sławomir Mentzen, polski polityk i kandydat na prezydenta, jest głównie znany z działalności w sferze polityki, a także jako ekonomista i przedsiębiorca. Jego wypowiedzi koncentrują się głównie na kwestiach gospodarczych, podatkowych i społecznych, a nie specjalistycznych dziedzinach, takich jak lotnictwo ogólne.

KAROL NAWROCKI

„Karol Nawrocki, kandydat na prezydenta, jest historykiem i politykiem, którego głównym obszarem działania są kwestie związane z pamięcią historyczną, polityką narodową oraz kulturą. Jeśli chodzi o jego wiedzę na temat lotnictwa ogólnego, nie ma publicznych informacji wskazujących na to, że Nawrocki jest specjalistą w tej dziedzinie. Wydaje się, że jego zainteresowania i kompetencje koncentrują się głównie na historii i sprawach społecznych, a nie na technicznych aspektach lotnictwa."

JOANNA SENYSZYN

„Nie ma dostępnych publicznych informacji wskazujących, że Joanna Senyszyn posiada specjalistyczną wiedzę na temat lotnictwa ogólnego. Choć jest profesorem nauk ekonomicznych i posiada doświadczenie w zarządzaniu oraz badaniach rynku, jej dotychczasowa działalność publiczna koncentruje się głównie na kwestiach społecznych, politycznych i edukacyjnych.

W przeszłości Joanna Senyszyn była członkinią sejmowej komisji ds. przestrzeni kosmicznej, co sugeruje jej zainteresowanie tematyką lotów i technologii kosmicznych. Jednakże nie ma dowodów na to, że angażowała się w sprawy związane z lotnictwem ogólnym, takim jak małe samoloty, awiacja rekreacyjna czy szkolenia pilotażowe. Jej działalność w tej dziedzinie nie jest udokumentowana w dostępnych źródłach.

W kontekście lotnictwa wojskowego, Senyszyn komentowała sprawę lotów premier Beaty Szydło wojskową CASĄ, wskazując na brak stosowania instrukcji HEAD, która dotyczy lotów najważniejszych osób w państwie. Jednakże jej wypowiedzi w tej sprawie nie świadczą o specjalistycznej wiedzy na temat lotnictwa ogólnego."

KRZYSZTOF STANOWSKI

„Krzysztof Stanowski, dziennikarz i współwłaściciel Kanału Zero na YouTube, ogłosił start w wyborach prezydenckich 2025, jednak zaznaczył, że nie ma ambicji objęcia tego stanowiska. Jego celem jest zebranie 100 tysięcy podpisów, aby stać się oficjalnym kandydatem i relacjonować kampanię wyborczą z perspektywy "kamienia w bucie" dla innych rywali.

W kontekście lotnictwa ogólnego, Stanowski nie posiada specjalistycznej wiedzy ani doświadczenia. Jego publiczne wypowiedzi dotyczące lotnictwa koncentrują się głównie na doświadczeniach związanych z podróżami liniami lotniczymi, takimi jak PLL LOT. Na przykład, opisał sytuację, w której anulowano bilet powrotny jego żony z powodu zmiany daty wylotu, co uznał za "antykonsumenckie""

RAFAŁ TRZASKOWSKI

Rafał Trzaskowski, kandydat na prezydenta, wykazuje zainteresowanie tematyką lotnictwa ogólnego, choć nie jest ekspertem w tej dziedzinie. W 2009 roku, odpowiadając na pytania Krajowego Towarzystwa Lotniczego AOPA Poland, podkreślił, że nie jest specjalistą od transportu powietrznego, lecz zajmuje się integracją europejską. Mimo to, zaprezentował swoje stanowisko w kwestiach dotyczących lotnictwa ogólnego.

Trzaskowski wyraził poparcie dla uwzględnienia potrzeb wszystkich użytkowników przestrzeni powietrznej podczas planowania przepustowości oraz wspierania nowych technologii w celu utrzymania konkurencyjności europejskiego przemysłu. Jednocześnie zaznaczył, że lotnictwo ogólne i korporacyjne powinno działać z poszanowaniem zasad ochrony środowiska naturalnego. Podkreślił również, że obecny system regulacyjny jest wystarczający i nie ma potrzeby jego zaostrzania. Zgodził się z elastycznym podejściem Parlamentu Europejskiego, które umożliwia delegowanie niektórych uprawnień nadzorczych organizacjom lotnictwa sportowego i rekreacyjnego, pod warunkiem odpowiedniego nadzoru przez właściwy organ lotnictwa. Dodał, że stosowanie standardów podobnych jak w przypadku komercyjnych linii lotniczych w lotnictwie korporacyjnym byłoby przesadą. Ostrzegł również przed nadawaniem zbyt dużych kompetencji unijnym agencjom, takimi jak SESAR, aby nie nałożyły one niewspółmiernych i kosztownych wymogów technologicznych na małe statki powietrzne

W kontekście krajowym, Trzaskowski wielokrotnie bronił Lotniska Chopina w Warszawie (Okęcie) przed planami jego likwidacji na rzecz budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Oceniał te plany jako nieprzemyślane i niekorzystne dla mieszkańców Warszawy. Zwracał uwagę na wysokie koszty inwestycji oraz konieczność uwzględnienia interesów lokalnych społeczności. - Dobra Zmiana domaga się słów.

Choć Trzaskowski nie jest ekspertem w dziedzinie lotnictwa ogólnego, jego stanowisko wskazuje na świadome podejście do kwestii związanych z transportem powietrznym, z uwzględnieniem zarówno potrzeb użytkowników przestrzeni powietrznej, jak i ochrony środowiska oraz interesów lokalnych społeczności.

MAREK WOCH

„Nie znalazłem żadnych informacji wskazujących, że Marek Woch, kandydat na prezydenta Polski w 2025 roku, posiada doświadczenie lub wiedzę specjalistyczną z zakresu lotnictwa ogólnego. Jego dotychczasowa działalność koncentruje się głównie na prawie, administracji publicznej oraz kwestiach związanych z małymi i średnimi przedsiębiorstwami."

ADRIAN ZANDBERG

„Adrian Zandberg, lider partii Razem, jest znany przede wszystkim ze swojej działalności politycznej, skoncentrowanej na kwestiach społecznych, ekonomicznych oraz prawach pracowniczych. Do tej pory nie ma publicznych informacji wskazujących, że Zandberg posiada specjalistyczną wiedzę na temat lotnictwa ogólnego. Jego kariera i publiczne wystąpienia koncentrują się głównie na sprawach takich jak polityka społeczna, sprawiedliwość gospodarcza oraz prawa człowieka."

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony