Przejdź do treści
AW 101 i AW 149 w locie (fot. MON, PZL-Świdnik)
Źródło artykułu

Wojskowy duet ze Świdnika

Minister Obrony Narodowej Mariusz Błaszczak poinformował 10 sierpnia o skierowaniu do PZL-Świdnik zaproszenia do negocjacji na dostawę 22 wielozadaniowych śmigłowców AW 101. Jeśli transakcja dojdzie do skutku, będzie to naprawdę potężny kontrakt.

Kolejna dobra wiadomość dla Wojsk Aeromobilnych. Wysłaliśmy dziś zaproszenie do negocjacji na dostawę 22 wielozadaniowych śmigłowców AW 101, które niebawem zastąpią poradzieckie konstrukcje – napisał minister w mediach społecznościowych.

Śmigłowce mają zastąpić Mi-8 i Mi-17. W stosunku do nich AW 101 stanowi technologiczną rewolucję. Jest śmigłowcem wielozadaniowym produkcji koncernu Leonardo. Główne etapy jego wytwarzania i montaż ostateczny prowadzone są w zakładach Leonardo w Yeovil w Wielkiej Brytanii. Jednak odpowiedzialnym za realizację kontraktu będzie należący do grupy PZL-Świdnik, chociaż w naszym mieście powstają na razie jedynie elementy struktur śmigłowca.

Zakup 22 maszyn AW 101 nie będzie pierwszym tego rodzaju zamówieniem ulokowanym w PZL-Świdnik. Jesienią  do służby w polskim wojsku mają trafić cztery śmigłowce w konfiguracji do zwalczania okrętów podwodnych i prowadzenia akcji ratowniczych w warunkach bojowych. Mogą być również użyte do prowadzenia walki radioelektronicznej. Umowa na ten sprzęt została podpisana w 2019 r. Obecnie dwa ze śmigłowców przebywają już w Świdniku, gdzie przechodzą testy płatowców i specjalistycznego sprzętu pokładowego. 15 sierpnia mogliśmy oglądać jeden z nich  podczas parady z okazji święta Wojska Polskiego. Jesienią trafi do 44. Bazy Lotnictwa Morskiego w Darłowie.

Wejście AW 101 do eksploatacji w Marynarce Wojennej stanowi epokowy skok jakościowy, wprowadzając Polskę w szeregi elity państw posiadających najnowocześniejsze śmigłowce morskie, zarówno pod względem platformy, czyli śmigłowca jako takiego, jak i wyposażenia umożliwiającego wykonywanie misji w każdych warunkach atmosferycznych, dniem i nocą. Cechuje je przede wszystkim duży zasięg, wytrzymałość, a także wszechstronność, co pozwala na ich dostosowanie do pełnienia szerokiej gamy misji. Są też dostępne w wersjach cywilnych dla klientów biznesowych i VIP-ów.

AW 101 to ciężki śmigłowiec o długości 22,83 m i wysokości 6,66 m, napędzany trzema silnikami General Electric CT7-8E, co daje nie tylko dodatkową moc, ale sprawdza się w przypadku awarii jednego z urządzeń. Masa startowa AW101 wynosi 14,6 tony (dla porównania: dla Caracali jest to 11 t). Na jego pokładzie zmieści się załoga, składająca się z 2-4 osób, oraz w zależności od wersji nawet 38 pasażerów. Śmigłowiec może lecieć z prędkością przelotową ok. 277 km/h, a jego maksymalny zasięg szacowany jest na 1 500 km.

AW 101 mają uzupełnić zamówioną w Świdniku w 2022 roku flotę 32 śmigłowców AW 149, które również  trafią na wyposażenie polskich sił lądowych. Dostawy tych maszyn zaplanowano w lata 2023-2029. Kontrakt na zakup 32 śmigłowców AW 149, zatwierdzony przez ministra Błaszczaka w lipcu ubiegłego roku w Świdniku, opiewa na kwotę 8,25 mld zł.

Radości z podpisania umowy nie krył burmistrz Waldemar Jakson: – To bardzo ważny dzień dla miasta i znakomita wiadomość z kilku powodów. Po pierwsze daje PZL-Świdnik pewność stabilnego funkcjonowania przez wiele lat, bo przecież dostawy śmigłowców wiążą się również z obsługą posprzedażną. Kontrakt wzmacnia także pozycję świdnickiej spółki w ramach koncernu Leonardo. Dla mnie oczywiście równie ważny jest aspekt społeczny, polegający na utrzymaniu, a może i zwiększeniu liczby miejsc pracy.

Umowa obejmuje dostawę śmigłowców wraz z pakietem logistycznym (zapas części zamiennych i eksploatacyjnych oraz sprzęt na potrzeby obsługi naziemnej śmigłowców) i szkoleniowo-symulatorowym (kompleksowe szkolenie pilotów i personelu technicznego, a także dostawę zestawu zaawansowanych symulatorów i wyposażenia szkoleniowego).

Śmigłowce AW 149 zostaną wyposażone, między innymi, w systemy obserwacyjne, uzbrojenie strzeleckie, kierowane pociski Hellfire i niekierowane pociski rakietowe oraz systemy samoobrony. Wyposażenie umożliwi również zastosowanie ich do prowadzenia operacji ewakuacji, poszukiwania i ratownictwa w warunkach bojowych oraz transportu towarów i zaopatrzenia.

Co ważne, docelowo montaż końcowy tych maszyn ma się odbywać w Świdniku. Umowa warta jest 8,25 mld zł, a przekazanie 3 pierwszych śmigłowców powinno nastąpić jeszcze w tym roku.

AW 149 jest wielozadaniowym śmigłowcem wojskowym zdolnym do realizacji lotów w dzień i w nocy. Jego maksymalna masa startowa wynosi 8300 kg, możliwe jest jej zwiększenie do 8600 kg. Prędkość maksymalna śmigłowca to 313 km/h, przelotowa – 287 km/h. Maksymalny zasięg – 958 km, maksymalna długość lotu – 4 godz. i 55 minut. AW149 może zabrać na pokład 19 pasażerów. Załogę stanowią 2 osoby, ale podstawowe zadania mogą być realizowane przez jednego pilota.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony