Wojskowy duet ze Świdnika
Minister Obrony Narodowej Mariusz Błaszczak poinformował 10 sierpnia o skierowaniu do PZL-Świdnik zaproszenia do negocjacji na dostawę 22 wielozadaniowych śmigłowców AW 101. Jeśli transakcja dojdzie do skutku, będzie to naprawdę potężny kontrakt.
– Kolejna dobra wiadomość dla Wojsk Aeromobilnych. Wysłaliśmy dziś zaproszenie do negocjacji na dostawę 22 wielozadaniowych śmigłowców AW 101, które niebawem zastąpią poradzieckie konstrukcje – napisał minister w mediach społecznościowych.
Śmigłowce mają zastąpić Mi-8 i Mi-17. W stosunku do nich AW 101 stanowi technologiczną rewolucję. Jest śmigłowcem wielozadaniowym produkcji koncernu Leonardo. Główne etapy jego wytwarzania i montaż ostateczny prowadzone są w zakładach Leonardo w Yeovil w Wielkiej Brytanii. Jednak odpowiedzialnym za realizację kontraktu będzie należący do grupy PZL-Świdnik, chociaż w naszym mieście powstają na razie jedynie elementy struktur śmigłowca.
Zakup 22 maszyn AW 101 nie będzie pierwszym tego rodzaju zamówieniem ulokowanym w PZL-Świdnik. Jesienią do służby w polskim wojsku mają trafić cztery śmigłowce w konfiguracji do zwalczania okrętów podwodnych i prowadzenia akcji ratowniczych w warunkach bojowych. Mogą być również użyte do prowadzenia walki radioelektronicznej. Umowa na ten sprzęt została podpisana w 2019 r. Obecnie dwa ze śmigłowców przebywają już w Świdniku, gdzie przechodzą testy płatowców i specjalistycznego sprzętu pokładowego. 15 sierpnia mogliśmy oglądać jeden z nich podczas parady z okazji święta Wojska Polskiego. Jesienią trafi do 44. Bazy Lotnictwa Morskiego w Darłowie.
Wejście AW 101 do eksploatacji w Marynarce Wojennej stanowi epokowy skok jakościowy, wprowadzając Polskę w szeregi elity państw posiadających najnowocześniejsze śmigłowce morskie, zarówno pod względem platformy, czyli śmigłowca jako takiego, jak i wyposażenia umożliwiającego wykonywanie misji w każdych warunkach atmosferycznych, dniem i nocą. Cechuje je przede wszystkim duży zasięg, wytrzymałość, a także wszechstronność, co pozwala na ich dostosowanie do pełnienia szerokiej gamy misji. Są też dostępne w wersjach cywilnych dla klientów biznesowych i VIP-ów.
AW 101 to ciężki śmigłowiec o długości 22,83 m i wysokości 6,66 m, napędzany trzema silnikami General Electric CT7-8E, co daje nie tylko dodatkową moc, ale sprawdza się w przypadku awarii jednego z urządzeń. Masa startowa AW101 wynosi 14,6 tony (dla porównania: dla Caracali jest to 11 t). Na jego pokładzie zmieści się załoga, składająca się z 2-4 osób, oraz w zależności od wersji nawet 38 pasażerów. Śmigłowiec może lecieć z prędkością przelotową ok. 277 km/h, a jego maksymalny zasięg szacowany jest na 1 500 km.
AW 101 mają uzupełnić zamówioną w Świdniku w 2022 roku flotę 32 śmigłowców AW 149, które również trafią na wyposażenie polskich sił lądowych. Dostawy tych maszyn zaplanowano w lata 2023-2029. Kontrakt na zakup 32 śmigłowców AW 149, zatwierdzony przez ministra Błaszczaka w lipcu ubiegłego roku w Świdniku, opiewa na kwotę 8,25 mld zł.
Radości z podpisania umowy nie krył burmistrz Waldemar Jakson: – To bardzo ważny dzień dla miasta i znakomita wiadomość z kilku powodów. Po pierwsze daje PZL-Świdnik pewność stabilnego funkcjonowania przez wiele lat, bo przecież dostawy śmigłowców wiążą się również z obsługą posprzedażną. Kontrakt wzmacnia także pozycję świdnickiej spółki w ramach koncernu Leonardo. Dla mnie oczywiście równie ważny jest aspekt społeczny, polegający na utrzymaniu, a może i zwiększeniu liczby miejsc pracy.
Umowa obejmuje dostawę śmigłowców wraz z pakietem logistycznym (zapas części zamiennych i eksploatacyjnych oraz sprzęt na potrzeby obsługi naziemnej śmigłowców) i szkoleniowo-symulatorowym (kompleksowe szkolenie pilotów i personelu technicznego, a także dostawę zestawu zaawansowanych symulatorów i wyposażenia szkoleniowego).
Śmigłowce AW 149 zostaną wyposażone, między innymi, w systemy obserwacyjne, uzbrojenie strzeleckie, kierowane pociski Hellfire i niekierowane pociski rakietowe oraz systemy samoobrony. Wyposażenie umożliwi również zastosowanie ich do prowadzenia operacji ewakuacji, poszukiwania i ratownictwa w warunkach bojowych oraz transportu towarów i zaopatrzenia.
Co ważne, docelowo montaż końcowy tych maszyn ma się odbywać w Świdniku. Umowa warta jest 8,25 mld zł, a przekazanie 3 pierwszych śmigłowców powinno nastąpić jeszcze w tym roku.
AW 149 jest wielozadaniowym śmigłowcem wojskowym zdolnym do realizacji lotów w dzień i w nocy. Jego maksymalna masa startowa wynosi 8300 kg, możliwe jest jej zwiększenie do 8600 kg. Prędkość maksymalna śmigłowca to 313 km/h, przelotowa – 287 km/h. Maksymalny zasięg – 958 km, maksymalna długość lotu – 4 godz. i 55 minut. AW149 może zabrać na pokład 19 pasażerów. Załogę stanowią 2 osoby, ale podstawowe zadania mogą być realizowane przez jednego pilota.
Komentarze