Wodowanie samolotu, szybkie zniżanie w locie według IFR - kolejne raporty z posiedzenia PKBWL
Przedstawiamy raporty Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z zakończonych badań poniższych zdarzeń:
• 4003/2022 (I, 24.07.2022 r., Rejon TMA Warszawa). Dotyczy: Wykonania szybkiego zniżania samolotu Cessna T206 w locie według IFR, którego przyczyną było nieuzasadnione przekonanie załogi samolotu, że otrzyma zezwolenie kontroli ruchu lotniczego na wlot w TMA. Czynnikami sprzyjającymi zaistnieniu zdarzenia były: późna koordynacja warunków lotu samolotu Cessna pomiędzy FIS Olsztyn i APP Warszawa oraz wykonanie zniżania samolotu Cessna w sposób, który pilot sam uznał za niebezpieczny. Uchwała 4003/2022
• 0016/2023 (PI, 17.04.2023 r., EPTO). Dotyczy: Błędu w technice pilotażu, polegającego na lądowaniu samolotem Socata Rallye 180 przy wciśniętych hamulcach kół podwozia głównego. Uszkodzenia układu jezdnego oraz wielokrotnego uderzenia śmigła w nawierzchnię drogi startowej. Czynnikiem sprzyjającym było działanie instruktora w deficycie czasu, tj. spóźniona i przez to nieskuteczna reakcja na postępowanie szkolonego. Uchwała 0016/2023
• 0037/2023 (I, 29.06.2023 r., EPRU). Dotyczy: Znacznego spadku mocy silnika w trakcie wznoszenia po starcie samolotu Cessna 152. Przyczyną zdarzenia było poluzowanie się nakrętki kontrującej śrubę regulującą luzy zaworowe, co doprowadziło do tego, że zawór wydechowy się nie otwierał. Uchwała 0037/2023
• 5149/2022 (W, 04.09.2022 r., Jastarnia). Dotyczy: Wodowania samolotu Piper PA-28-180 krótko po starcie. Przyczyną zdarzenia było nieprzerwanie rozbiegu po przekroczeniu połowy długości krótkiego pasa startowego oraz przeciągnięcie samolotu po wykonaniu zakrętu na małej wysokości w trakcie próby wznoszenia się po starcie. Czynniki sprzyjające zaistnieniu zdarzenia: decyzja dowódcy SP (pomimo zakazu) o wykonaniu lotu na trudne lotnisko z krótkim pasem startowym; brak przygotowania operacyjnego; niewystarczająca długość pasa startowego do wykonania bezpiecznego startu w warunkach meteorologicznych panujących w chwili zdarzenia, przy dużej masie i wyważeniu samolotu; małe doświadczenie pilota w lotach na lotniska trawiaste z krótkim pasem startowym. Uchwała 5149/2022
• 6194/2022 (W, 20.10.2022 r., EPNC). Dotyczy: Podczas opadania skoczka spadochronowego, po około 30 s od opuszczenia zasobnika, w trakcie jego odczepiania od liny dystansowej, doszło do oddzielenia się czaszy głównej spadochronu BD-71R i zainicjowania poprzez system RSL otwarcia spadochronu zapasowego. Ze względu na fakt, iż oddzielenie czaszy głównej nastąpiło na wysokości około 100 m, czasza spadochronu zapasowego nie zdążyła wypełnić się całkowicie i skoczek z dużą prędkością spadł na ziemię. Przyczyną zdarzenia było wysunięcie prawego przewodu blokującego system wyczepiający na skutek wyrwania węża zabezpieczającego. Raport końcowy 6194/2022, Uchwała 6194/2022
Publikowane materiały pochodzą ze strony Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych (link)
Komentarze