Przejdź do treści
Statek powietrzny GA na lotnisku w Łasku
Źródło artykułu

Wniosek PKL oraz KTL AOPA Poland w sprawie możliwości wykonywania lotów GA na lotniska wojskowe

21 lipca, na posiedzeniu sejmowej Komisji Infrastruktury, Polski Klub Lotniczy zgłosił w imieniu własnym oraz Krajowego Towarzystwa Lotniczego AOPA Poland, wniosek o podjęcie inicjatywy legislacyjnej, w celu nowelizacji Ustawy według druku nr 3228. Wystąpienie dotyczyło takiego ukształtowania przepisów prawnych, aby te umożliwiały wykonywanie z zachowaniem wysokiego poziomu bezpieczeństwa, operacji lotniczych cywilnym, zarówno polskim, jak i obcym statkom powietrznym, na polskie lotniska wojskowe, które nie są wpisane do rejestru lotnisk cywilnych.

Obejrzyj transmisję z posiedzenia sejmowej Komisji Infrastruktury – wystąpienie przedstawiciela Polskiego Klubu Lotniczego od 14.14 (link)

Inicjatywa spotkała się z akceptacją Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, Urzędu Lotnictwa Cywilnego, jak i Przewodniczącego Komisji, Stanisława Żmijana oraz zgromadzonych posłów. Obecna na posiedzeniu Pani Minister zleciła Prezesowi ULC pilne podjęcie prac w kierunku przygotowania projektu zmiany Ustawy z inicjatywy strony rządowej. W związku z powyższym, Prezes ULC poprosił o pilne oficjalne wystąpienie wnioskodawców do ULC w tej sprawie.

Przebieg procesu legislacyjnego dotyczącego druku sejmowego nr 3228 (link

Do procedowania  procesu legislacyjnego niestety nie zostało zaproszone środowisko lotnicze GA.

Ułatwienia na wojskowych lotniskach mają dotyczyć regularnych przewoźników, którym obecnie własne procedury operacyjne zabraniają wykonywania takich operacji. Niepokojące jest, iż cały czas w tym procesie pomijani są przedstawiciele lotnictwa GA. a właśnie to w tym sektorze zdarzają się przypadki transportu np. lekarzy do przeszczepu organów, czy chorych w stabilnym stanie (nieprzewożonych przez lotnictwo sanitarne) lub np. radiofarmaceutyków o bardzo szybkim terminie rozkładu.

Na operacje te wymagane jest uzyskanie zgody wojska. Dotyczy to również usług takich jak loty patrolowe, pożarnicze, fotogrametryczne czy chociażby pilnej potrzeby dostarczenia części zamiennych do uszkodzonych linii produkcyjnych w zakładach przemysłowych lub też lotów zapewniających komercyjny transport towarów. Niestety aktualne przepisy wymagają złożenia planu lotu i prośby do dowództwa wojsk lotniczych, które na odpowiedź ma 7 dni i niechętnie ją wydaje. W przypadku natomiast gdy taka zgoda zostanie wydana, to i tak dowódca jednostki może zabronić lądowania. Niezrozumiale jest także odizolowanie lotnisk nieużywanych przez Siły Powietrzne, na których stacjonują inne formacje np.: Słupsk, Sochaczew czy Nowe Miasto nad Pilicą, z których to obiektów w uzasadnionych przypadkach mogło by korzystać lotnictwo usługowe.


Czytaj również:
Uzasadnienie

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony