Przejdź do treści
Źródło artykułu

Wielodomenowy autopilot dla platform bezzałogowych coraz bliżej

11 marca br. został podpisany pakiet umów w zakresie opracowania Przemysłowego Studium Wykonalności na realizację projektu badawczego pn. „Wielodomenowy autopilot dla platform bezzałogowych”.

Agencja Uzbrojenia podpisała pakiet pięciu umów z pięcioma wykonawcami: CODE QUEST Sp. z o.o., Phoenix Systems Sp. z o.o., Sieć Badawcza Łukasiewicz - Instytut Lotnictwa, Sieć Badawcza Łukasiewicz - Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów, FlyFocus Sp. z o.o. na opracowanie, przez każdy z ww. podmiotów, Przemysłowego Studium Wykonalności (PSW) na realizację projektu badawczego pn. „Wielodomenowy autopilot dla platform bezzałogowych” (WAP).

Opracowanie PSW stanowi pierwszy krok w opracowaniu WAP, który to projekt zakończony zostanie demonstracją rozwiązania w warunkach zbliżonych do rzeczywistych (osiągnięcie VI poziomu gotowości technologicznej). PSW ma na celu przedstawienie drogi dojścia do celu głównego (tzw. mapy drogowej) z wykorzystaniem dostępnych metod badawczych i technologii.

Docelowo ma zostać pozyskany wielodomenowy autopilot w oparciu o krajowe podmioty przemysłowe, z uwzględnieniem rozwinięcia dostępnych rozwiązań komercyjnych na bazie licencji, z ustanowieniem krajowego potencjału B+R w tym obszarze.

Opracowanie wielodomenowego autopilota umożliwi implementację rozwiązania do platform bezzałogowych wykorzystywanych w różnych środowiskach (powietrznym, lądowym i morskim), zapewniając jego unifikację oraz wymienność w użytkowanych systemach bezzałogowych. Będzie to miało wpływ na osiąganie przez SZ RP nowych zdolności operacyjnych, w tym zwiększy możliwości w zakresie budowania świadomości sytuacyjnej na różnych szczeblach dowodzenia, a co najważniejsze poprzez posiadanie kompetencji technologicznych w kraju, możliwe będzie reagowanie na potrzeby operacyjne wynikające z użytkowania systemów bezzałogowych, które będą działały w oparciu o wielodomenowy autopilot.

Pilot automatyczny stanowi krytyczny element techniki i technologii naprowadzania lotniczych środków bojowych, platform bezzałogowych i autonomicznych, we wszystkich domenach, a zastosowanie w nim m.in. żyroskopów optycznych zdecydowanie zwiększa ich efektywność oraz możliwość wykonywania bardziej zaawansowanych i precyzyjnych operacji.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony