Przejdź do treści
Źródło artykułu

Weszło w życie nowe prawo lotnicze

Dziś wchodzi w życie większość zapisów ustawy z dnia 30 czerwca 2011 r. o zmianie ustawy Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw.

Prace legislacyjne nad ustawą trwały blisko 2 lata, nie wliczając w to okresu opracowywania i uzgadniania jej treści w ramach Rady Ministrów.

Nowelizacja ustawy obejmuje zmiany niemal we wszystkich obszarach obowiązującego aktualnie aktu. Jej podstawowym celem jest wdrożenie do polskiego porządku prawnego przepisów Unii Europejskiej z zakresu lotnictwa cywilnego, w szczególności przepisów:

    * rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylającego dyrektywę Rady 91/670/EWG, rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 i dyrektywę 2004/36/WE;
    * rozporządzenia Komisji (WE) nr 1315/2007 z dnia 8 listopada 2007 r. w sprawie nadzoru nad bezpieczeństwem w zarządzaniu ruchem lotniczym oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 2096/2005;
    * rozporządzenia nr 1008/2008/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) z dnia 24 września 2008 r. w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty;
    * rozporządzenia Komisji (WE) nr 2042/2003 z dnia 20 listopada 2003 r. w sprawie ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i urządzeń a także w sprawie zezwoleń udzielanych instytucjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania;
    * rozporządzenia Komisji (WE) nr 1702/2003 z dnia 24 września 2003 r. ustanawiającego zasady wykonawcze dla certyfikacji statków powietrznych i związanych z nimi wyrobów, części i wyposażenia w zakresie zdatności do lotu i ochrony środowiska oraz dla certyfikacji organizacji projektujących i produkujących;
    * rozporządzenia nr  1107/2006/WE Parlamentu Europejskiego i  Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie praw osób niepełnosprawnych oraz osób o ograniczonej sprawności ruchowej podróżujących drogą lotniczą;
    * rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 300/2008 z dnia 11 marca 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie ochrony lotnictwa cywilnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 2320/2002 oraz jego przepisy wykonawcze;
    * dyrektywy 2006/23/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 kwietnia 2006 r. w sprawie wspólnotowej licencji kontrolera ruchu lotniczego;
    * dyrektywy Rady 2000/79/WE z dnia 27 listopada 2000 r. dotyczącej Europejskiego porozumienia w sprawie organizacji czasu pracy personelu pokładowego w lotnictwie cywilnym, zawartego przez Stowarzyszenie Europejskich Linii Lotniczych (AEA), Europejską Federację Pracowników Transportu (ETF), Europejskie Stowarzyszenie Cockpit (ECA), Stowarzyszenie Linii Lotniczych Regionów Europy (ERA) i Międzynarodowe Stowarzyszenie Przewoźników Lotniczych (IATA).

Uchwalona ustawa zawiera regulacje prawne służące podniesieniu poziomu bezpieczeństwa lotniczego. Przyjęte w niej rozwiązania zmierzają w kierunku wypracowania m.in. przejrzystego systemu ochrony lotnictwa cywilnego, zakładającego odpowiedzialność jednej instytucji za prowadzenie kontroli bezpieczeństwa w komunikacji lotniczej, bez względu na jej rodzaj - krajowa, wewnętrzna w strefie Schengen, czy też zewnętrzna.

Ustawa powinna również zapewnić usprawnienie procesu zarządzania lotniskami, a także spowodować rozwój rynku lotniczego i prowadzenia innej działalności lotniczej, przy uwzględnieniu zasad konkurencji oraz praw pasażerów, w tym osób niepełnosprawnych.

Obejmuje również zagadnienia szczególnie istotne dla środowiska lotniczego, m.in. reguluje bezpośrednio w przepisach ustawy zasady ponoszenia i taryfę opłat lotniczych, dając tym samym gwarancję względnej stałości stawek tych opłat.

***

Dla niektórych rozwiązań ustawa przewidziała w art. 20 inny termin rozpoczęcia ich obowiązywania.

Mianowicie:

    *
      z dniem 18 sierpnia br. weszły w życie przepisy dot. dofinansowania przez Prezesa Urzędu zakupu sprzętu i urządzeń niezbędnych do zapewnienia bezpieczeństwa działalności lotniczej – tj. przepisy art. 22b i 22c;
    *
      z dniem 26 sierpnia br. weszły w życie przepisy dot. sprawowania przez Prezesa Urzędu kontroli przestrzegania przepisów rozporządzenia nr 1107/2006/WE – tj. przepis art. 205a ust. 1 pkt 3;
    *
      z dniem 1 stycznia 2012 r. wejdą w życie nowe przepisy dot. opłaty lotniczej i wpłaty lotniczej (tj. nowy rozdział 2a w dziale II) oraz nastąpi uchylenie art. 25, 129 i 129a ustawy;
    *
      z dniem 19 lutego 2012 r. wejdzie w życie nowododany przepis w ustawie o ochronie osób i mienia określający zakres obowiązków przedsiębiorcy ubiegającego się o prowadzenie działalności w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego w portach lotniczych;
    *
      z dniem 19 września 2012 r. wejdą w życie przepisy umożliwiające Prezesowi Urzędu cofnięcie lub zmianę zakresu zezwolenia na wykonywanie obsługi naziemnej w razie ograniczenia liczby zezwoleń w danym porcie – tj. art. 175 ust. 4e i art. 179 ust. 7.

Jednocześnie zwracamy uwagę na regulacje o charakterze intertemporalnym dotyczące właściwych przepisów obowiązujących w odniesieniu do wybranych zagadnień, zawarte w art. 6 – 17 ustawy o zmianie ustawy – Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw, w szczególności na regulacje zawarte w art. 6, art. 7 ust. 2, art. 9 oraz art. 10 tej ustawy.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony