Przejdź do treści
Przykładowy symulator firmy Alsim
Źródło artykułu

Westwings - od zera do bohatera w Babimoście

Na terenie Portu Lotniczego Zielona Góra – Babimost powstaje pierwszy w historii tego lotniska ośrodek szkolenia lotniczego: Westwings Flight School. Szkoła będzie się koncentrować na przyszłych pilotach liniowych, ale będzie mogła szkolić także innych kandydatów, z uwagi na modułowy charakter programu szkolenia.

W Polsce działa wiele ośrodków szkolenia lotniczego, zarówno prywatnych, jak i tych prowadzonych przy aeroklubach. Tak, jak w innych częściach Europy, spora część tych ośrodków ma w ofercie szkoleń samolotowych jedynie kurs pilota turystycznego, a im bardziej zaawansowane szkolenie – CPL(A), IR/ME, MCC – tym mniej ośrodków je oferuje. Rejon Warszawy znakomicie podnosi średnią, ale już na przykład w województwie lubuskim zdobycie uprawnień do lotów według wskazań przyrządów jest praktycznie niemożliwe. W najbliższym czasie może się to zmienić.

Pustynia lotnicza Babimost


Port Lotniczy w Babimoście, zlokalizowany 30 kilometrów od Zielonej Góry, powstał w miejscu zajmowanym przez wiele lat przez 45 Lotniczy Pułk Szkolno-Bojowy. Gdy zniknęły samoloty wojskowe, ruch na lotnisku praktycznie ustał. Z wyjątkiem pojedynczej rotacji połączenia z Warszawą, okazjonalnych czarterów i takiegoż ruchu General Aviation, tak jest do dziś. Na lotnisku działa jednak pełna infrastruktura. Nieopodal środka 2,5-kilometrowego utwardzonego pasa startowego znajduje się doskonale widoczna antena VOR, na jednym z końców pasa działa ILS, a ponadto dla obu kierunków opracowane zostały procedury podejścia RNAV/GNSS. Połączenie niewielkiego ruchu i pełnej infrastruktury nawigacyjnej to idealne środowisko do szkolenia pilotów na wszystkich szczeblach i spółka Westwings zdecydowała się to wykorzystać.


Program szkolenia

Tworzony właśnie ośrodek będzie oferował kompletną ścieżkę szkolenia „od zera do bohatera” w postaci modułowego szkolenia do zamrożonej licencji ATPL(A). Pracujemy aktualnie nad innowacyjnymi rozwiązaniami w naszym programie, które sprawią, że szkolenie będzie bardziej efektywne, a w przypadku zdolnego ucznia – krótsze, przez co i tańsze. Tak, chcemy konkurować niższą ceną, ale nie poprzez zaniżanie stawek godzinowych, ryzykując zaniedbanie sprzętu, a poprzez wydajniejsze szkolenie, które przy właściwej postawie ucznia zajmie mniej godzin.

Wiele szkół w Europie oferuje obecnie szkolenie zintegrowane do ATPL(A), twierdząc, że daje ono dużo większą szansę zatrudnienia w linii lotniczej. Jest to jednak rozwiązanie droższe dla kandydata, a dodatkowo nie zapewnia takiej elastyczności, jak wariant modułowy. Należy także zapytać, na ile preferencja linii lotniczych jest prawdą, a na ile produktem działów marketingu wielkich szkół lotniczych. Rynek pracy dla pilotów (i niemal każdy inny) dynamicznie się zmienia i dobrze jest móc szybko reagować na te zmiany. Rozpoczęcie szkolenia zintegrowanego praktycznie wyłącza kandydata z innych aspektów życia na co najmniej 18 miesięcy, podczas gdy szkolenie modułowe można zwolnić, przyspieszyć, przerwać, a co najważniejsze, połączyć z pracą zarobkową, aby finansować dalsze etapy szkolenia. Często wybór szkolenia zintegrowanego, choćby i był pożądany, przekracza możliwości kandydata. Z tych powodów, nie wdając się w debatę, który wariant jest lepszy, stajemy po stronie kandydata i oferujemy szkolenie modułowe.

Statki powietrzne

Flota ośrodka szkolenia będzie maksymalnie ujednolicona, tak aby kadet doświadczał jak najmniejszej zmiany, przechodząc z kokpitu do kokpitu w miarę postępów w szkoleniu. Taka standaryzacja – na przykład Piper Warrior i Arrow do CPL(A), Piper Seminole do IR/ME – pozwoli na maksymalną koncentrację na technice lotu i procedurach IFR, co podniesie jakość szkolenia. Nie brak oczywiście odmiennych opinii, że pilot szkolony na wielu typach jest bardziej elastyczny, czy posiada większy zasób wiedzy i umiejętności. Szanując odmienne opinie, należy jednak stanowczo powiedzieć, że nie ma idealnych rozwiązań, a ośrodek, który jest najlepszy we wszystkim, po prostu nie istnieje. Konieczny jest wybór, do kogo adresujemy ofertę i w czym chcemy być najlepsi, a następnie konsekwentne działania wynikające z tego wyboru. Zamiarem Westwings jest skupienie się na przyszłym pilocie linii lotniczej, dla którego standaryzacja floty szkoleniowej jest optymalnym rozwiązaniem.

Samolot do szkolenia podstawowego wyposażony jest w klasyczny zestaw przyrządów, natomiast samoloty „complex” i dwusilnikowe będą posiadały tzw. szklany kokpit, dzięki czemu już od pierwszej lekcji lotu na przyrządach nasz kadet będzie widział w kokpicie to samo, co w swojej późniejszej pracy w linii. Poprzez „retrofit” najnowszej awioniki w naszej szkolnej flocie planujemy przyciągnąć nie tylko uczniów z Polski i okolic, ale także najlepszych instruktorów, którzy często poszukują kontaktu z zaawansowanym samolotem.


W celu zapewnienia maksymalnej dostępności samolotów, oprócz ośrodka szkolenia ATO tworzymy dla naszej floty certyfikowaną organizację obsługową Part-M Subpart-F. Dotychczasowe doświadczenia wskazują, że tylko w ten sposób jesteśmy w stanie zapewnić usuwanie ewentualnych usterek na bieżąco, oraz szybkie wykonywanie przeglądów okresowych. To z kolei pozwoli uniknąć dłuższych przestojów oraz zbiegu przeglądów w paru samolotach, a co za tym idzie, zapewni wszystkim kandydatom ciągłość szkolenia.

Nie tylko samolot

Osobnym narzędziem jest certyfikowany symulator klasy FNPT II, który będzie wykorzystywany głównie do szkolenia IR(A) – do lotów według wskazań przyrządów. Jest to standardowe rozwiązanie stosowane przez ośrodki szkolenia, ponieważ zaawansowany samolot, zwłaszcza dwusilnikowy, jest dość drogim sposobem na naukę. Uczeń powinien zatem popełnić większość swoich błędów jeszcze zanim wsiądzie do samolotu. Jak wiele innych ośrodków, pierwszą część modułu szkoleniowego IR(A) będziemy przeprowadzali w symulatorze, a dopiero, gdy uczeń przyswoi potrzebne procedury, zaproponujemy mu, aby usiadł za sterami.

Symulator jest także dobrym sposobem na optymalizację kosztów szkolenia IR(A) na samolot jednosilnikowy, co może zainteresować pilotów turystycznych oraz tych zawodowców, którzy chcą latać poza linią lotniczą („bush flying”?). Od kilku lat przepisy Part-FCL umożliwiają szkolenie do uprawnień przyrządowych według ścieżki oceny kompetencji – Competency-Based Instrument Rating – która pozwala się wyszkolić w minimalnym czasie wymaganym przez ICAO: 40 godzin dla uprawnień jednosilnikowych i 45 – dla wielosilnikowych. Odpowiednio 25 i 30 z tych godzin można odbyć na urządzeniu FNPT II.

Jesteśmy aktualnie w trakcie rozmów z producentami urządzeń do symulacji lotu. W najbliższych miesiącach powinniśmy być w stanie podać więcej informacji na temat tego, jaki symulator zainstalujemy dla naszych uczniów w Babimoście.

Teoria


Głównym oferowanym przez nas produktem w dziedzinie szkoleń teoretycznych będzie kompleksowy kurs ATPL(A) w wariancie z nauką samodzielną i trzema sesjami powtórzeniowymi. Trwają w tej chwili ustalenia z ATO z Wielkiej Brytanii na temat wspólnej oferty w tym zakresie. Osoby chcące uzyskać licencję EASA wydawaną przez CAA UK najprawdopodobniej będą mogły zdać u nas wszystkie 14 brytyjskich egzaminów ATPL. Istnieje również możliwość w pełni samodzielnego odbycia szkolenia teoretycznego do ATPL(A) w Polsce lub innym kraju EASA, i przyjścia do naszego ośrodka już z kompletem zdanych egzaminów.

Kurs teoretyczny do PPL(A) kandydaci Westwings będą mogli odbyć na dwa sposoby: w polskim systemie dzięki współpracy z innym ATO działającym w okolicy, oraz w systemie angielskim we współpracy z tym samym ATO, które dostarczy anglojęzyczny kurs i egzaminy do ATPL(A). Więcej szczegółów wkrótce.

Budowanie nalotu do CPL(A)

Najbardziej ekonomicznym samolotem Westwings będzie czteromiejscowy Piper Warrior, który i tak ustępuje nieco dwumiejscowym Cessnom 150/152 i Tecnamom. Będziemy zachęcali naszych uczniów do budowania nalotu w okolicznych aeroklubach lub w bardziej egzotyczne sposoby – na przykład poprzez kupno „kawałka” Cessny w Anglii i późniejszą odsprzedaż, bądź wyjazd do USA. Oczywiście nie odmówimy nikomu, kto jednak zdecyduje się budować nalot na naszych samolotach. Wszystkim oferujemy wsparcie instruktorskie budowy nalotu, czyli zdalny nadzór instruktora nad planowaniem kolejnych lotów, tak aby czas w powietrzu maksymalnie się przydał przy późniejszym szkoleniu. Usługa będzie warta swojej niewygórowanej ceny, którą zresztą odliczymy przy podpisywaniu umowy na szkolenie CPL(A).


                                                       Przykładowy samolot Piper Warrior

Elastyczność przede wszystkim


Ośrodek szkolenia lotniczego w dzisiejszych czasach nie może nie być elastyczny i Westwings nie jest tu wyjątkiem. Chętnie przyjmiemy kandydata, który zamierza poprzestać na licencji zawodowej i samolocie jednosilnikowym. Przeszkolimy także posiadacza PPL(A), który chce zdobyć IR(A) – uprawnienia do lotów według wskazań przyrządów – aby latać w interesach lub ze znajomymi i rodziną w (niemal!) każdej pogodzie. Zachęcamy wszystkich, którzy mają pomysł na swoje latanie, ale nie mają gdzie się do niego doszkolić, aby skontaktowali się z nami. Kierownik Szkolenia i instruktorzy chętnie pomogą radą i rozmową.

Dni otwarte

Obecnie jesteśmy na wstępnym etapie organizowania zaplecza, ale gdy tylko ten etap się zakończy, planujemy zorganizowanie co najmniej jednego dnia otwartego, kiedy to będzie można spotkać się z naszą kadrą, zobaczyć samoloty oraz pomieszczenia i wyposażenie szkoły. Po rozpoczęciu działalności będzie to oczywiście możliwe każdego dnia, ale zaletą dnia otwartego jest pełna dostępność osób, samolotów i zaplecza, gdyż tego dnia nie angażujemy się w nic innego. W zależności od pogody i statusu naszego wniosku o certyfikat ATO w czasie dnia otwartego zaprosimy także na loty zapoznawcze w specjalnej korzystnej cenie. O terminach będziemy informować z wyprzedzeniem zarówno na naszych stronach (westwings.eu/westwings.com.pl), jak i poprzez profil szkoły na Facebooku. Już teraz serdecznie zapraszamy.

Artykuł sponsorowany

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony