Przejdź do treści
Źródło artykułu

W Przasnyszu odbyło się spotkanie właścicieli i sympatyków szybowców klasy światowej PW-5 Smyk

W dniu 12 października br. na terenie lotniska w Przasnyszu (Ośrodek Badań Lotniczych i Kosmicznych Politechniki Warszawskiej) odbyło się spotkanie właścicieli i sympatyków Szybowca Klasy Światowej PW-5 Smyk.

Podczas spotkania, w którym wzięło udział 9 ekip z szybowcami PW-5 przywiezionymi z różnych rejonów Polski: z Bielska-Białej, Gliwic, Jeżowa Sudeckiego, Mielca, Poznania, Radomia i Warszawy, prezentowany był egzemplarz konkursowy K-01 szybowca PW-5 Smyk (SP-3575) z 1992 roku. Ten „najcenniejszy egzemplarz PW-5” Politechnika Warszawska zamierza w przyszłości przekazać do Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.

W trakcie spotkania, któremu towarzyszyła piękna słoneczna pogoda, szybowce PW-5 prezentowane były w locie, wykonując blisko dwugodzinne loty termiczne. Następnie, w części oficjalnej przedstawiona została idea samego konkursu oraz przebieg finałowych zmagań szybowca PW-5 Smyk w Oerlinghausen. Ponadto, w ramach wygłoszonych prezentacji przedstawiono koncepcje powstających w Polsce nowych, jednomiejscowych szybowców. Po zakończeniu wystąpień, uczestników spotkania i zaproszonych gości uhonorowano symbolicznymi nagrodami oraz pamiątkami.

Całość imprezy, w której wzięło udział ponad 100 osób, zakończył poczęstunek w hangarze Ośrodka w towarzystwie zgromadzonych tam wielu konstrukcji lotniczych Politechniki Warszawskiej.

Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej dziękuje wszystkim wielbicielom i właścicielom Smyków, którzy zaszczycili imprezę swoją obecnością!

W dniu 25 października minie 30 lat od chwili, kiedy Międzynarodowa Federacja Lotnicza (FAI) ostatecznie uznała polską konstrukcję – zaprojektowany na naszym Wydziale szybowiec PW-5 Smyk - Szybowcem Klasy Światowej, co równocześnie przypieczętowało utworzenie nowej klasy szybowcowej: klasy światowej.

Ten sukces był wynikiem wygranej Smyka w ogólnoświatowym konkursie FAI, którego finał został rozegrany we wrześniu 1992 roku na lotnisku w Oerlinghausen, w Niemczech. Następnie, po zbudowaniu kolejnych egzemplarzy szybowca i poddaniu ich pełnym próbom naziemnym oraz w locie z wynikiem pozytywnym, Urząd Lotnictwa Cywilnego wydał certyfikat -Świadectwo Typu dla szybowca PW-5 Smyk. Umożliwiło to w 1994 roku uruchomienie produkcji seryjnej w zakładzie WSK Świdnik S.A. Aktualnie w świecie, na wszystkich sześciu kontynentach, lata ponad 300 wyprodukowanych w Polsce egzemplarzy PW-5 Smyk.

Fot.:  Izabela Kossakowska, Paweł Waligóra i Wojciech Frączek

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony