Przejdź do treści
Źródło artykułu

ULC: Zmiany strukturalne

W związku z koniecznością zwiększenia efektywności działania Urzędu, przy występujących jednocześnie nowych ograniczeniach budżetowych, Piotr Ołowski, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego dokonał zmian reorganizacyjnych w strukturze Urzędu. W Biurze Prezesa powstały dwa nowe wydziały: ds. Międzynarodowych i ds. Zarządzania Bezpieczeństwem mające zogniskować aktywność ULC w tych obszarach.

Prezes Ołowski postanowił zwiększyć zaangażowanie ULC we współpracę międzynarodową poprzez znacznie bardziej aktywny udział przedstawicieli ULC w pracach takich organizacji międzynarodowych, jak Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego - ICAO, Europejska Konferencja Lotnictwa Cywilnego - ECAC, Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa Lotniczego – EASA, Europejska Organizacja do spraw Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej – EUROCONTROL. Za priorytet Prezes ULC uznał także przygotowanie Polski do kandydowania z ramienia Grupy rotacyjnej państw Europy Środkowej – CERG do Rady ICAO w 2013 r. Polska jest członkiem ICAO od początku istnienia tej najważniejszej w świecie lotniczym Organizacji (1944 r.) nigdy jednak nie posiadała swojego przedstawiciela w organie zarządzającym tj. Radzie. Udział reprezentanta Polski w pracach Rady ICAO będzie niezwykle korzystny z uwagi na możliwość bezpośredniego wpływu na decyzje w sferze regulacyjnej, dotyczące m.in. zatwierdzania poprawek do załączników do Konwencji chicagowskiej w zakresie nowych standardów/norm i zalecanych metod postępowania, a także prowadzenia prac nad nowymi załącznikami i zmianami do już istniejących. Uczestnictwo strony polskiej w pracach organizacji międzynarodowej na tak wysokim poziomie oznacza także przekazywanie do kraju (w tym władz lotniczych) nowych doświadczeń i wiedzy z zakresu współpracy międzynarodowej, negocjacji, opracowywania i zarządzania projektami w środowisku wielokulturowym oraz umiejętności organizacyjnych czy administracyjnych.

Ponadto Prezes Ołowski, mając na uwadze diametralną zmianę w podejściu do nadzoru nad bezpieczeństwem w lotnictwie cywilnym, jaką jest przejście od nadzoru bazującego przede wszystkim na sprawdzaniu spełnienia wymagań do opartego głównie na wynikach analiz ryzyka, utworzył wydział ds. Zarządzania Bezpieczeństwem mający koordynować działania Urzędu w ramach opracowywanego Krajowego Programu Bezpieczeństwa w Lotnictwie Cywilnym. Jednym z najważniejszych zadań tego wydziału będzie stworzenie nowego systemu zintegrowanych baz danych bezpieczeństwa, pozwalających na ukierunkowanie (dzięki prowadzonym analizom ryzyka) działań Urzędu na obszary wymagające największego zaangażowania z punktu widzenia osiągania jak najwyższego poziomu bezpieczeństwa. Innym katalizatorem zmian, których efektem było powstanie nowego wydziału jest wejście w życie Załącznika 19 do Konwencji chicagowskiej („Zarządzanie Bezpieczeństwem”) w listopadzie 2013 roku oraz zmiany w regulacjach europejskich. Wraz z wprowadzeniem do szeroko rozumianego przemysłu lotniczego (operatorzy, organizacje: obsługowe, zarządzania ciągłą zdatnością, szkoleniowe, itp.) systemów zarządzania bezpieczeństwem (SMS) część dotychczasowych zadań stawianych przed nadzorem zostanie „delegowana” do tych organizacji, które są najlepiej predysponowane do ich wykonania – pozwalając im w znaczący sposób „uszczelnić” proces zarządzania (przede wszystkim bezpieczeństwem) poprzez uzupełnienie istniejących już systemów jakości. Tak duże zmiany w podmiotach nadzorowanych w pewnym sensie również wymusiły zmiany w podejściu Urzędu do tej szerokiej problematyki, czego owocem są wspomniane powyżej zmiany strukturalne.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony