Przejdź do treści
Urząd Lotnictwa Cywilnego - samolot
Źródło artykułu

ULC: podsumowanie przewozów pasażerskich na polskich lotniskach w 2023 roku

W 2023 roku w polskich portach lotniczych obsłużono 52,2 mln pasażerów - o 3,2 mln pasażerów więcej niż w 2019 roku.

W 2023 roku w polskich portach lotniczych obsłużono 52,2 mln pasażerów - o 6,5 proc. więcej niż w 2019 roku i o 27,4 proc. więcej niż w 2022 roku. Przewoźnicy wykonali w tym okresie 379,8 tys. pasażerskich operacji lotniczych – o 5,2 proc. mniej niż w 2019 roku, ale o 16 proc. więcej niż w 2022 roku.

Najwięcej pasażerów w 2023 r. obsłużyły: Lotnisko Chopina w Warszawie – 18,5 mln pasażerów, Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice – 9,4 mln pasażerów oraz Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy – 5,9 mln pasażerów.

Pasażerowie w ruchu krajowym i międzynarodowym - regularnym i czarterowym 2021-2023 (fot. ULC)

Największe wzrosty w obsłudze pasażerów wobec 2019 roku osiągnęły: Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice (+996,4 tys. pasażerów), Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice im. Wojciecha Korfantego w Pyrzowicach (+750,5 tys.), Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy (+534,8 tys.).

Natomiast w porównaniu do 2022 roku największe wzrosty odnotowały: Lotnisko Chopina w Warszawie (+4,1 mln pasażerów), Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice (+2 mln), Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy (+1,3 mln).

Przewozy międzynarodowe

Na trasach międzynarodowych w 2023 roku przewieziono 48,4 mln pasażerów (+28,2 proc. do 2022 r. i +7,4 proc. do 2019 r.) i wykonano 326,9 tys. pasażerskich operacji lotniczych (+18,3 proc. do 2022 r. i -4,7 proc. do 2019 r.).

Z międzynarodowych przewozów regularnych w tym okresie skorzystało 41,3 mln pasażerów (+8,6 mln do 2022 r. i +1,4 mln do 2019 r.), a z czarterowych 7,1 mln pasażerów (+2,1 mln do 2022 r. i +1,9 mln do 2019 r.). Najwięcej pasażerów w ruchu międzynarodowym przewieźli: Ryanair (15,4 mln, +2,6 mln do 2022 r., +3,7 mln do 2019 r.), Wizz Air (10,5 mln, +2,9 mln do 2022 r., +1 mln do 2019 r.) i PLL LOT (8,3 mln, +1,8 mln do 2022 r., -72,2 tys. do 2019 r.).

Przewozy krajowe

W ruchu krajowym w 2023 roku polskie porty lotnicze obsłużyły 3,8 mln pasażerów (+18,2 proc. do 2022 r. i -3 proc. do 2019 r.). Najwięcej podróżnych skorzystało z oferty PLL LOT i Ryanair.

Przewozy regularne

W ruchu regularnym międzynarodowym i krajowym w 2023 roku polskie porty lotnicze obsłużyły 45,1 mln pasażerów (+25,4 proc. do 2022 r. i +3 proc. do 2019 r.). Najwięcej osób podróżowało do Wielkiej Brytanii (7,7 mln pasażerów, +1,5 mln do roku 2022), Włoch (3,9 mln, +847 tys. do roku 2022) i Niemiec (3,9 mln, +847,2 tys. do roku 2022). Natomiast największe wzrosty w stosunku do 2019 roku odnotowano w przypadku: Włoch (+1,3 mln), Hiszpanii (+1,2 mln) i Turcji (+415,1 mln pasażerów).

Pasażerowie w polskich portach lotniczych wg krajów w międzynarodowym ruchu regularnym w 2022 i 2023 roku (fot. ULC)

Najwięcej pasażerów w ruchu regularnym w tym okresie przyjęły: Lotnisko Chopina w Warszawie (16,7 mln, +3,4 mln do roku 2022), Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice (9,2 mln, +1,9 mln do roku 2022) i Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy (5,5 mln, +1,3 mln do roku 2022). Największymi wzrostami względem 2019 roku wyróżniają się porty lotnicze w krakowskich Balicach (+914,8 tys. pasażerów), Gdańsku (+516,1 tys.) i Warszawie/Modlinie (+365,2 tys.).

Wśród przewoźników najwięcej pasażerów w międzynarodowym ruchu regularnym w 2023 roku obsłużyły linie: Ryanair (15,1 mln, +2,4 mln pasażerów do 2022 r.), Wizz Air (10,5 mln, +2,9 mln pasażerów do 2022 r.) oraz PLL LOT (7,3 mln, +1,5 mln pasażerów do 2022 r.). Względem 2019 roku największe wzrosty osiągnęły Ryanair (+3,4 mln pasażerów), Wizz Air (+1 mln) oraz flydubai (+143,1 tys.).

Pasażerowie wg przewoźników w polskich portach lotniczych w międzynarodowym ruchu regularnym w 2022 i 2023 roku (fot. ULC)

Przewozy czarterowe

W 2023 roku w ruchu międzynarodowym i krajowym polskie porty lotniczy obsłużyły 7,1 mln pasażerów czarterowych (+41,6 proc. do 2022 r. i +37,1 proc. do 2019 r.). Najwięcej osób podróżowało do Turcji (2,3 mln pasażerów, +718,7 tys. do roku 2022), Grecji (1,3 mln, +204 tys. do roku 2022) i Egiptu (1 mln, +384,3 tys. do roku 2022). Największe wzrosty w stosunku do 2019 roku odnotowano dla: Turcji (+981,5 tys. pasażerów), Egiptu (+507,9 tys.) i Tunezji (+166,6 tys.).

Pasażerowie w polskich portach lotniczych wg krajów w międzynarodowym ruchu czarterowym w 2022 i 2023 roku (fot. ULC)

Najwięcej pasażerów w ruchu czarterowym w 2023 roku obsłużyły Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach (2,6 mln pasażerów, +628,2 tys. do roku 2022), Lotnisko Chopina w Warszawie (1,8 mln, +662,2 tys. do roku 2022) oraz Port Lotniczy Poznań-Ławica (864,2 tys., +179,4 tys. do roku 2022). Największe wzrosty względem 2019 roku uzyskały Lotnisko Chopina w Warszawie (+679,9 tys.), Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach (+621,7 tys. pasażerów) i Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka (+208,4 tys.).

Wśród przewoźników najwięcej pasażerów w międzynarodowym ruchu czarterowym w tym okresie obsłużyły: Enter Air (2 mln, +748 tys. pasażerów do 2022 r.), Buzz (1,3 mln, +229,8 tys. pasażerów do 2022 r.) i PLL LOT (1,1 mln, +291,1 tys. pasażerów do 2022 r.). W stosunku do 2019 r. największe wzrosty osiągnęły PLL LOT (+810,8 tys. pasażerów), Enter Air (+506,1 tys.) oraz Buzz (+371,3 tys.).

Pasażerowie wg przewoźników w polskich portach lotniczych w międzynarodowym ruchu czarterowym w 2022 i 2023 roku (fot. ULC)

Przewozy cargo

W przewozach lotniczych cargo odnotowano wzrost o 2,8 proc. w stosunku do 2022 roku i o 60,1 proc. w stosunku do 2019 roku. Łącznie przewieziono 197,6 tys. ton cargo lotniczego i obsłużono 9,1 tys. operacji lotniczych cargo (-17,6 proc. do 2022 r. i +9,7 proc. do 2019 r.).

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony