Przejdź do treści
Uczniowie Mechanika w Krośnie rozpoczęli szkolenia lotnicze (fot. UM Krosno)
Źródło artykułu

Uczniowie Mechanika w Krośnie rozpoczęli szkolenia lotnicze

W Zespole Szkół Mechanicznych w Krośnie pomimo pandemii – nowy rok szkolny nabrał już swoistego rozpędu. Dla przyszłych mechaników lotniczych nadszedł czas na zajęcia terenowe i wizytę na lotnisku w Krośnie oraz na to, na co każdy z nich czekał już od dłuższego czasu – loty szybowcem!

Dla niektórych było to pierwsze w życiu żeglowanie w powietrzu, dla innych kolejne rutynowe loty treningowe. Zanim jednak zasiedli na przednim fotelu szkolnego szybowca „Perkoz” musieli go złożyć, tak więc dzień zaczął się od powolnego  rozładunku przyczepy szybowcowej oraz montażu skrzydeł i usterzenia. Wszystkie czynności wykonywali oczywiście pod czujnym okiem doświadczonych instruktorów szybownictwa – na błędy nie ma tutaj miejsca.

Gdy SZD-54 „Perkoz” był już „w jednym kawałku” przyszedł czas na kolejny etap przygotowań; przegląd szybowca przed dniem lotnym. Bezpieczeństwo to w lotnictwie priorytet. Każdy mechanik lotniczy i pilot jest uczony tego już od pierwszego kontaktu ze statkiem powietrznym – nie inaczej jest w „Mechaniku”. Uczniowie sprawdzali i kontrolowali szybowiec, którym za chwilę mieli latać dlatego zrobili to najdokładniej jak tylko można.

Połączenia montażowe, stan poszycia, hamulce aerodynamiczne, zakres wychylenia powierzchni sterowych, pasy bezpieczeństwa, działanie przyrządów pokładowych, zwalnianie zaczepów startowych... – wszystko grało i  przyszedł w końcu czas na przejście na „kwadrat” i pierwsze holowania. Na lotnisku panował spory ruch; trenowała grupa akrobacyjna „Cellfast Flying Team”, co kilkadziesiąt minut spadochroniarzy do skoku wynosił An-2, latało sporo samolotów ultralekkich, a do tego całego „powietrznego zamieszania”, dołączył „Perkoz”.

Start szybowcem za wyciągarką to istny rollercoaster porównywalny tylko z jazdą bardzo szybkim motocyklem lub bolidem F1. Prędkość 100km/h osiągamy w niewiele ponad 2 sekundy ale jeszcze poniżej „setki” odrywamy się od ziemi i zaczynamy wznoszenie, które osiąga nawet 10m/s po czym pilot oddaje drążek i wyczepia linę holowniczą. Oddanie drążka powoduje lekkie odpadanie szybowca skutkujące krótkotrwałym ugniataniem żołądka, a w skrajnych przypadkach nawet innymi „mniej przyjemnymi akrobacjami” w układzie pokarmowym.

Bez trudu można było rozpoznać, którzy uczniowie doświadczyli tego po raz pierwszy, a dla których jest to już niemal chleb powszedni. Po lądowaniu, opuszczeniu kabiny i ściągnięciu spadochronu z pleców od tych pierwszych usłyszeć można było „...Łooo, ale mnie wgniotło w fotel, a tam na górze...”, podczas gdy ci drudzy, znający już uroki szybownictwa spokojnie wymieniali uwagi z instruktorem. Dla jednych i drugich był to udany dzień pełen atrakcji, nauki i rozwijania pasji lotniczej.

Podczas gdy jedni latali w Krośnie, inni ćwiczyli na lotnisku w Targowiskach z wykorzystaniem szkolnego samolotu ultralekkiego Samba XXL. Załadunek, transport samolotu na lotnisko, rozładunek, montaż, demontaż, checklisty przedstartowe, dokumentacja techniczna i trening wszystkich umiejętności i nawyków wymaganych podczas egzaminu zawodowego, a także tego, z czym mechanicy lotniczy spotkają się w przyszłości w pracy. Trening czyni mistrza – tak więc ćwiczą i trenują. 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony