Przejdź do treści
Źródło artykułu

Trwają przygotowania do budowy pasażerskiego lotniska dla Kielc

Pomysł dotyczący budowy lotniska w Obicach wciąż żyje w głowach kieleckich samorządowców. Gotowa jest już inwentaryzacja przyrodnicza terenu, za którą spółka lotniskowa zapłaci 123 tys. zł. Opracowanie oceniać będzie komisja. W następnej kolejności wykonany zostanie plan generalny, obejmujący m.in. analizę ekonomiczną przedsięwzięcia. W planach jest też wystąpienie o promensę do ULC.

Przygotowanie samej dokumentacji może pochłonąć kilkaset tysięcy złotych. Lotniskowa spółka takiej kwoty nie posiada, dlatego po zakończeniu obecnych prac planuje wnioskować o środki. Warto przypomnieć, że z raportu NIK wynika, iż koszty utrzymania tejże spółki w latach 2008-2013 sięgnęły blisko 2,6 mln zł, na inwestycję wydano natomiast 984 tys. zł.

W ubiegłym roku budowę lotniska pod Kielcami uwzględniono w wojewódzkim planie zagospodarowania przestrzennego. W tym roku wzmianka o lotnisku w Obicach pojawiła się w zaktualizowanej strategii rozwoju Kielc do 2020 roku. Zwolenników inwestycji nie przekonuje fakt, iż w obrębie 100 – 200 km, znajdują się już cztery porty lotnicze (Kraków, Katowice, Łódź, Lublin), w związku z czym na nowe inwestycje lotniskowe na tym obszarze kraju nie ma już miejsca. Po zapowiedziach unijnych oficjeli, mówiących o tym, że nie będzie dofinansowań nowych inwestycji w porty lotnicze zredukowano jednak projekt lotniska w Obicach i zdecydowano m.in. o skróceniu pasa startowego z 2800 do 2500 metrów oraz zrezygnowano z części obiektów kubaturowych.

Projektowany Port Lotniczy Kielce miałby się znajdować około 25 km na południe od stolicy województwa świętokrzyskiego, na terenach miejscowości Obice (gmina Morawica) oraz Grabowiec (Gmina Chmielnik). Do tej pory na same przygotowania do budowy portu wydano już ponad 31 mln zł. Główną pozycję stanowią koszty zakupu ziemi pod inwestycję.

Województwo świętokrzyskie jest jednym z czterech nie posiadających obecnie czynnego lotniska dla ruchu pasażerskiego. Poza Kielecczyzną chodzi o opolskie, podlaskie oraz warmińsko-mazurskie. W tym ostatnim budowa portu już trwa i zakończy się wraz z końcem 2015 r. Z budowy swojego lotniska zrezygnowało jakiś czas temu Podlasie, które chce teraz postawić na małe lotnisko w Krywlanach dostosowane do przyjmowania ruchu General Aviation.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony