Szymany: Jest droga, jest kolej, czas na pierwsze loty

Port Lotniczy Olsztyn-Mazury (fot. Port Lotniczy Olsztyn-Mazury)

27 listopada, władze gminy podpisały umowę na dofinansowanie unijne gotowej już drogi do lotniska w Szymanach. To pierwsza umowa na dofinansowanie inwestycji w województwie z unijnych środków rozdysponowanych na lata 2014-2020.

Nowa droga liczy półtora kilometra i łączy się drogę krajową nr 57 Szczytno – Przasnysz z terminalem pasażerskim lotniska w Szymanach, z którego już w przyszłym roku – w styczniu, odlecą pierwsze samoloty. Droga ma szerokość 7 metrów i po jednym pasie w każdą stronę. Wzdłuż trasy wybudowano ścieżki dla rowerzystów i pieszych, a także 70 elektrooszczędnych latarń. Przebudowano też infrastrukturę podziemną.

Poza dojazdem drogowym, pasażerowie będą mieli również do dyspozycji lotniskowe połączenie kolejowe. Pociągi na trasie do Szyman mają pojawić się na początku stycznia 2016 roku. Pasażerów do lotniska wozić będzie autobus szynowy, do którego w razie potrzeby będzie można doczepić dodatkowy wagon. Zgodnie z planem, w jedną stronę z takiego przejazdu korzystać będzie początkowo maksymalnie 30-40 pasażerów.

Sama podróż ze stolicy województwa do lotniska nie zajmie dłużej niż 45 minut. Autobus szynowy ma pokonywać trasę z prędkością 110 km na godzinę. Trudno będzie, przy takiej prędkości, konkurować z pociągiem transportem indywidualnym. 

Obecnie na lotnisku prowadzona jest certyfikacja, mająca potwierdzić, że wybudowano tu odpowiednią infrastrukturę, zadbano o odpowiednie wyposażenie i wykwalifikowaną kadrę. Jeśli wszystkie te warunki zostaną spełnione, port dopuszczony zostanie do użytku. Jak zapewniają przedstawiciele Urzędu Lotnictwa Cywilnego, certyfikacja powinna zakończyć się w połowie grudnia, tego roku. Pierwsze rejsy z lotniska zaplanowano już na 21 stycznia. To właśnie tego dnia Sprint Air zacznie realizować stąd rejsy do Krakowa i Berlina.

Szacunkowy koszt budowy lotniska regionalnego w Szymanach to 205 mln zł. Unijne dofinansowanie pokryje około 76 proc. kosztów inwestycji, jednak ta musi zostać rozliczona jeszcze w 2015 roku. Według szacunków samorząd wojewódzki przez pierwsze lata będzie dokładał do działalności operacyjnej po 3 mln zł rocznie. Rentowność ma zostać osiągnięta po 20 latach działalności.

Źródło: rynekinfrastruktury.pl
comments powered by Disqus