Przejdź do treści
Źródło artykułu

Szkolenie na "Bielikach" w Dęblinie

Na dęblińskim lotnisku nieustannie trwa szkolenie lotnicze na samolotach szkolno-treningowych M-346 "Bielik".

W 41 Bazie Lotnictwa Szkolnego trwają praktyki lotnicze przyszłych pilotów samolotów odrzutowych. Podchorążowie Lotniczej Akademii Wojskowej V rocznika aktualnie szkolą się z wykonywania lotów na małej wysokości indywidualnie i w formacji. Swoje szkolenie rozpoczęli w marcu od przygotowania naziemnego, a w kwietniu po raz pierwszy zasiedli za sterami najnowocześniejszych samolotów szkolnych polskich sił powietrznych. Po wylataniu odpowiedniej liczby godzin zarówno w powietrzu, jak i na symulatorach, zaliczeniu wszystkich etapów szkolenia i zdaniu egzaminów, otrzymają promocje na pierwszy stopień oficerski i zostaną skierowani na swoje pierwsze stanowiska służbowe.
 
Jednocześnie, trwa szkolenie przyszłych instruktorów M-346 "Bielik", którzy po ukończeniu wszystkich etapów kursu instruktorskiego, zasilą kadrę szkoleniową dęblińskiej bazy. Obecnie piloci doskonalą swoje umiejętności w walkach powietrznych 1 vs 1.

(fot. kpt. Ewa Złotnicka)

A tymczasem na włoskim lotnisku w Venegono trwają próby w locie ostatniej transzy samolotów M-346, które już w krótce zostaną przekazane Siłom Zbrojnym RP.

Zgodnie z zapisami umowy na zakup nowych samolotów szkolno-treningowych dla polskich sił powietrznych, na przełomie sierpnia i września br. w 4. Skrzydle Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie powinny wylądować ostatnie cztery samoloty M-346 Bielik, które zostały zamówione jako "prawo opcji" zawarte w umowie z marca 2018 roku. Decyzja ta sprawia, że 4. Skrzydło Lotnictwa Szkolnego, po pozytywnym zakończeniu procesu zdawczo-odbiorczego, będzie posiadać na swoim wyposażeniu 16 samolotów M-346 BIELIK. Pełna eskadra tych maszyn w znacznym stopniu podniesie nasze zdolności szkoleniowe.

Polskie samoloty M-346 Bielik na włoskim lotnisku w Venegono (fot. Fabrizio Capenti)

Samolot M-346 BIELIK (włoska nazwa - MASTER) produkowany jest przez koncern Leonardo. W lutym 2014 roku, w oficjalnym postępowaniu przetargowym został on, wraz z zaawansowanym systemem szkolenia lotniczego AJT (Advanced Jet Trainer), wybrany przez Polskę jako najlepsza propozycja dla lotnictwa wojskowego. Samolot M-346 został zaprojektowany tak, by przy maksymalnej skuteczności szkolenia i treningu zachować niskie koszty eksploatacji. System szkolenia to oprócz samolotów, również pakiet logistyczny, w którym zawiera się sprzęt i wyposażenie naziemnej obsługi samolotów, części zamienne oraz materiały eksploatacyjne, wsparcie techniczne, system informatyczny wsparcia, jak też pełna dokumentacja techniczna. W skład systemu wchodzą: kompleksowe symulatory lotu (FMS i FTD), symulator katapultowania oraz procedur awaryjnych (EPT), komputerowy system wspomagania szkolenia (SBT), pakiet szkoleniowy CBT, a także pakiet logistyczny.

kpt. Ewa Złotnicka

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony