Przejdź do treści
Źródło artykułu

Szkolenie kadry kierowniczej jednostek 3. SLTr

W dniach 20÷21.01.2011 r. w 33. Bazie Lotnictwa Transportowego w Powidzu odbył się „Kurs Instruktorsko-metodyczny dla kierowniczej kadry odpowiedzialnej za organizację lotów w jednostkach 3. SLTr".

Tematem kursu było: „Działanie organów służby ruchu lotniczego i służb zabezpieczenia lotów w przypadku wystąpienia sytuacji awaryjnej w lotach nadlotniskowych". Wyznaczono wiele celów do osiągnięcia w trakcie szkolenia m.in.:

Przygotowanie kierowniczej kadry podległych jednostek lotniczych do efektywnego przekazywania wiedzy podczas szkolenia SOL oraz kształcenie i doskonalenie ich umiejętności niezbędnych do realizacji zadań szkoleniowych. Określenie obszaru zagrożeń w realizacji szkolenia lotniczego w jednostkach 3. SLTr w 2011 roku. Określenie profilaktyki w celu utrzymaniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa lotów w oparciu o zarządzenie ryzykiem podczas podejmowania decyzji o wykonaniu zadania lotniczego. Przypomnienie schematu obiegu informacji po zaistniałym zdarzeniu lotniczym. Ujednolicenie sposobów planowania i realizacji lotów szkoleniowych według aktualnie obowiązujących, znowelizowanych przepisów lotniczych.

Zapoznanie z zagrożeniami wynikającymi z wykonywania zadań lotniczych w odmiennych strefach i warunkach klimatycznych. Ujednolicenie formy prowadzenia szkolenia SOL, oraz dokumentacji szkolenia lotniczego w jednostkach 3. SLTr, po wprowadzeniu Instrukcji Organizacji Lotów w Lotnictwie Sił Zbrojnych (IOL-2010) oraz Regulaminu Lotów w Lotnictwie Sił Zbrojnych RP (RL-2010). Ujednolicenie zasad planowania i wykonywania misji w ramach zabezpieczenia ćwiczeń krajowych i zagranicznych wg obowiązujących przepisów wojskowych i cywilnych zgodnych z nomenklaturą NATO i ICAO. Ujednolicenie zasad prowadzenia korespondencji radiowej w języku angielskim podczas wykonywania misji krajowych i międzynarodowych. Zapoznanie z przepisami dotyczącymi wykonywania oblotów środków naziemnego elektronicznego zabezpieczenia lotów. Zapoznanie z metodami zapobiegania uszkodzeń sprzętu lotniczego na lotnisku. Sprawdzenie poziomu wiedzy teoretycznej kierowniczej kadry personelu latającego podległych jednostek zgodnie z RL - 2010 § 15 ust. 12.

Plan szkolenia podzielony został na część teoretyczną (dzień pierwszy) i praktyczną (dzień drugi). W ramach tej pierwszej uczestnicy wysłuchali cyklu wykładów z dziedziny organizacji lotów, bezpieczeństwa lotów, meteorologii lotniczej, współpracy w załodze (CRM i MCC) i innych. Na podkreślenie zasługuje wykład Szefa Służby Ruchu Lotniczego Sił Zbrojnych RP., płk Cezarego Wassera, który zapoznał uczestników szkolenia z nowo wprowadzonymi dokumentami - AIP Military oraz FLP. Drugi dzień szkolenia przeznaczony został na przeprowadzenie metodycznych zajęć pokazowych działania służb organizacji lotów w przypadku wystąpienia sytuacji szczególnej. Służby Organizacji Lotów 33. BLotTr przeprowadziły dla uczestników kursu epizod praktyczny nt: "Działanie SOL podczas pożaru samolotu powstałego w wyniku uszkodzenia podwozia głównego po lądowaniu w MWA". Zanim Szef Szkolenia 3. SLTr płk Michał Erdmański przeprowadził podsumowanie kursu i je zakończył wszyscy uczestnicy musieli wykazać się znajomością przepisów (w tym najnowszych, obowiązujących od 1-go stycznia 2011 r.) i tzw. wiedzy stosowanej w ramach egzaminów, które zostały przeprowadzone w wyznaczonych grupach szkoleniowych.

kpt. Włodzimierz Baran
oficer prasowy 3 SLTr

Obejrzyj zdjęcia ze szkolenia na stronie Sił Powietrznych.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony