Spotkanie z okazji zmiany w systemie APP Poznań

Spotkanie z okazji zmiany w systemie APP Poznań (fot. PAŻP)

9 maja br. Odbyło się spotkanie przedstawicieli Sił Zbrojnych RP oraz kierownictwa PAŻP z okazji wdania Decyzji Prezesa ULC zatwierdzającej wejścia w życie zmiany w systemie funkcjonalnym dla organu ATC APP Poznań, polegającej na zapewnieniu służb kontroli ruchu lotniczego dla operacyjnego ruchu lotniczego (OAT) w TMA Poznań.

W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele Sił Zbrojnych RP na czele z gen. Sławomirem Żakowskim oraz gen. Jackiem Pszczołą, Prezes PAŻP Janusz Niedziela, a także piloci bazujących w Krzesinach samolotów F-16 oraz personel operacyjny poznańskiego zbliżania i Ośrodka Szkolenia Personelu ATS.

Pozytywne wydanie Decyzji Prezesa ULC poprzedzone było opracowaniem w Ośrodku Szkolenia Personelu ATS PAŻP szkolenia teoretycznego i ćwiczeń praktycznych na symulatorze uwzględniającym m.in. stosowanie następujące procedur:

• tworzenie formacji (procedura Join-Up),
• rozdzielenie formacji (procedura Break-Up/Split),
• dynamiczna zmiana wysokości (wznoszenie z dynamicznym naborem wysokości – ZOOM CLIMB, zniżanie z dynamiczną zmianą wysokości – COMBAT DESCENT),
• odlot/przylot formacji niestandardowej – RATR i RATD,
• procedura SFO dla samolotu F-16,
• wektorowanie do overhead pattern,
• red spot recovery.

W tworzeniu programu szkolenia oraz ćwiczeń wzorowo współdziałały z sobą zarówno przedstawiciele Sił Powietrznych, kontrolerzy APP Poznań oraz pracownicy OSPA, co jest szczególnie istotne w perspektywie odbywających się w maju międzynarodowych ćwiczeń lotniczych NATO TIGER MEET 2018.

Dzięki przebytym szkoleniom kontrolerzy APP Poznań, jako pierwsi w Polsce, na podstawie wydanej Decyzji Prezesa ULC zapewniać będą służbę ATC dla operacyjnego ruchu lotniczego OAT w przestrzeni kontroli zbliżania.

Ośrodek Szkolenia Służb ATS jest jedynym ośrodkiem w kraju prowadzącym tego typu szkolenia. Przeszkolenie w zakresie zmiany umożliwi spełnienie wymagań związanych z zadaniami szkoleniowymi i operacyjnymi oraz wykorzystanie możliwości wojskowych statków powietrznych, jak również osiągnięcie oczekiwanego poziomu gotowości i biegłości personelu ATC.

Źródło: Polska Agencja Żeglugi Powietrznej
comments powered by Disqus