Przejdź do treści
SESAR
Źródło artykułu

Spotkanie szefów władz lotniczych

W dniu 6 marca 2013 roku odbyło się spotkanie szefów władz lotniczych (DGCA) w Brukseli. Głównym celem spotkania było omówienie bieżących zagadnień w obszarze lotnictwa cywilnego, dotyczących m.in. ochrony praw pasażerów, „Single European Sky” (SES), „SESAR Deployment”,  oraz Fitness Check. Polskę reprezentował Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, Piotr Ołowski.

Aktualnie w Komisji Europejskiej trwają intensywne prace nad projektem rozporządzenia nowelizującego obecnie obowiązujące rozporządzenie UE nr 261/2004 oraz rozporządzenie UE nr 2027/97. Przygotowany projekt zmienia rozporządzenie nr 261/2004, dotyczące praw pasażerów oraz zmienia rozporządzenie 2027/97 poprzez wprowadzenie uregulowań prawnych dotyczących przewozu bagażu. Pierwszy akt rozszerza zakres rozporządzenia na dodatkowe sytuacje, takie jak zmiany rozkładów, opóźnienia na płycie, no-show, utraty połączenia, wprowadza procedury rozpatrywania skarg, wprowadza obowiązek powołania organu nadzoru i kontroli przestrzegania praw pasażerów, jakim jest NEB (National Enforcement Body) oraz organu rozpatrującego skargi pasażerów w państwach członkowskich – NB (National Body). Daje on KE większe uprawnienia w zakresie nadzoru, kontroli i podejmowania działań w stosunku do NEB-ów oraz stanowienia aktów wykonawczych do rozporządzenia. Obecny na spotkaniu Prezes ULC wyraził stanowisko, że Polska w pełni popiera propozycje KE zawarte w tym rozporządzeniu. „Polskie stanowisko dotyczące proponowanego kierunku zmian było wielokrotnie prezentowane KE, natomiast co do szczegółów, jesteśmy otwarci na dyskusje z naszymi ekspertami” – powiedział Prezes Piotr Ołowski.

Jednym z istotnych tematów poruszanych w Brukseli był SESAR, czyli program budowy systemu zarządzania ruchem lotniczym nowej generacji, stanowiący technologiczny filar SES. Obecnie wszedł on w fazę wdrożenia. „Mamy świadomość, że to bardzo ważny element zwiększenia przepustowości przestrzeni powietrznej” – podkreślił Prezes ULC. Ważną kwestią, która została podjęta podczas spotkania była odpowiedź na zadane przez Piotra Ołowskiego pytanie, w jaki sposób ma wyglądać kontrola Continous Climb Operations (CCO) podczas lotu.

Kolejnym omawianym tematem był tzw. Fitness Check, czyli przegląd uregulowań prawnych w zakresie wewnętrznego rynku lotniczego pod kątem ich dostosowania do zmieniającej się rzeczywistości. Polska popiera propozycje KE odnośnie Fitness Check zawierające uregulowania zawarte w rozporządzeniu 1008/2008 w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty, jednakże Prezes ULC zwrócił uwagę, że rozporządzenie to w pewnych sytuacjach, np. niedopełnienia części obowiązków przez przewoźnika lotniczego, nie przewiduje sankcji, natomiast sankcja polegająca na cofnięciu koncesji, którą można wywnioskować z art. 8 ust 1 rozporządzenia, wydaje się zbyt daleko idąca i powinny być wprowadzone także niższe sankcje.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony