Przejdź do treści

Specjalistyczny samolot PAŻP skontrolował system ILS na Lotnisku Chopina

W czwartek (14 maja), specjalistyczny samolot PAŻP, zwany potocznie z uwagi na swoje barwne malowanie "Papugą" wyleciał ze swojego warszawskiego gniazda.

Celem lotu była okresowa inspekcja systemu ILS na kierunku drogi startowej (RWY) 33 na stołecznym Lotnisku Chopina. Była to jedna z kontroli z powietrza lotniczych urządzeń naziemnych (LUN). Pomiary były prowadzone z pokładu jednego z dwóch samolotów jakimi dysponuje Polska Agencja Żeglugi Powietrznej – Let L-410 UVP-E 15 „Turbolet” (SP-TPA).

Wszystkich fanów "Papugi" PAŻP poinformowała, że w najbliższym czasie ta barwna maszyna pojawi się na dwóch polskich lotniskach celem przeprowadzenia pomiarów systemów ILS.

Dziś (15 maja) samolot będzie można zobaczyć w Porcie Lotniczym Łódź. Jak zapowiada PAŻP, kolejny raz "Papuga" pojawi się na niebie 21 maja w Porcie Lotniczym Rzeszów-Jasionka. Agencja poinformujemowała jednocześnie, że harmonogram lotów może ulec zmianie ze względów operacyjnych lub pogodowych.

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej to najważniejsza instytucja odpowiedzialna za prawidłowe działanie około 150 naziemnych urządzeń zabezpieczenia ruchu lotniczego oraz walidację instrumentalnych procedur lotniczych w Polsce.

Inspekcja Lotnicza PAŻP dokonuje wdrożeniowych, okresowych, doraźnych i kategoryzujących kontroli i pomiarów infrastruktury CNS: systemów lądowania według wskazań przyrządów (ILS CAT I, II, III), radiolatarni ogólnokierunkowych (VOR i DVOR) i bezkierunkowych (NDB), radiodalmierzy (DME), nawigacyjnych systemów świetlnych (systemów świateł podejścia ALS i systemów świateł dróg startowych), precyzyjnych wskaźników ścieżki schodzenia (PAPI) i radarów kontroli ruchu lotniczego.

Inspekcja Lotnicza PAŻP spełnia bardzo ważną rolę bowiem nadzór urządzeń radionawigacyjnych w znacznej większości zarządzanych przez PAŻP i systemów świetlnych zarządzanych przez porty lotnicze i aerokluby, prowadzony z ziemi nie daje stuprocentowej gwarancji, że sygnały radiowe i świetlne odbierane przez urządzenia pokładowe statków powietrznych są prawidłowe i mieszczą się w żądanych tolerancjach.

FacebookTwitterWykop

Nasze strony