Przejdź do treści
AW101 w 44. Brygadzie Lotnictwa Marynarki Wojennej w Darłowie (fot. Leonardo)
Źródło artykułu

Śmigłowce AW101 rozpoczynają proces przejęcia ich do eksploatacji przez Marynarkę Wojenną RP

Dzisiaj Marynarka Wojenna rozpoczęła proces przyjęcia do eksploatacji średnich, trzysilnikowych śmigłowców AW101. Uroczystość ta odbyła się w 44. Brygadzie Lotnictwa Marynarki Wojennej w Darłowie, gdzie śmigłowce wejdą do służby.

AW101 Marynarki Wojennej RP charakteryzują się unikalnym połączeniem konfiguracji ZOP oraz CSAR i zapewnią Lotnictwu MW możliwości operowania w środowisku sieciocentrycznym współczesnego pola walki. Nowoczesne systemy łączności i wymiany danych oraz możliwość współpracy z innymi platformami, w tym poprzez wymianę danych rozpoznawczych – przyczyniają się do wprowadzenia polskiego lotnictwa morskiego w nową erę także w dziedzinie walki elektronicznej w miarę jak operacje na morzu stają się coraz bardziej złożone i wymagające.

Śmigłowce AW101 Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej RP wyposażone są w najnowocześniejsze systemy misji, w tym autopilot z trybami SAR, system transmisji danych, system nawigacji taktycznej oraz kompleksowy zestaw samoobrony – pasywnej i aktywnej. Ponadto AW101 są wyposażone w radiostację taktyczną, radar rozpoznawczy, obserwacyjną głowicę elektrooptyczną i transponder trybu S. Śmigłowce są również wyposażone w pokładowe karabiny maszynowe kal. 12,7 mm. Dodatkowo zamontowano reflektor poszukiwawczy tzw. szperacz, a światła do lotów w szyku zapewnią dobrą widoczność w każdych warunkach pogodowych. Wyposażenie śmigłowców zostało zoptymalizowane pod kątem ratownictwa medycznego, w tym uwzględniono dwie wciągarki i hak ładunkowy. Ponadto AW101 zostały wyposażone w system pływaków awaryjnych i tratwy ratunkowe oraz zestaw do przetrwania w niskich temperaturach.

W ramach zdolności ZOP, polskie AW101 wyposażone są m.in. w sonar, aktywne i pasywne boje sonarowe oraz odpowiedni systemem przetwarzania danych.

AW101 w 44. Brygadzie Lotnictwa Marynarki Wojennej w Darłowie (fot. Leonardo)

PZL-Świdnik jest głównym wykonawcą umowy i w znacznym stopniu brał udział w pracach produkcyjnych dostarczając niemal kompletne struktury płatowca. Natomiast Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 (WZL-1) i Politechnika Gdańska stały się głównymi beneficjentami umowy offsetowej. Program ten stanowi wyraźny przykład udanej współpracy pomiędzy zakładami produkcyjnymi oraz wymiany specjalistycznej wiedzy rozlokowanej w trzech krajach: w Polsce, Wielkiej Brytanii i Włoszech, jednocześnie angażując użytkownika końcowego tych śmigłowców, aby zapewnić przepływ informacji i spełniać jego wymagania.

„Potężne śmigłowce AW101 Marynarki Wojennej RP zwiększą bezpieczeństwo na Morzu Bałtyckim. PZL-Świdnik jako główny wykonawca umowy z dumą odegrał kluczową rolę w tym programie, dzięki któremu Polska, po Włoszech i Wielkiej Brytanii, stała się trzecim krajem NATO użytkującym tę odnoszącą sukcesy platformę, a jednocześnie nasz kraj, poprzez PZL-Świdnik, został zaangażowany pod względem przemysłowym. PZL-Świdnik wyprodukował znaczną część struktur płatowca tych śmigłowców - nie tylko na potrzeby polskiego programu, ale także produkuje je dla innych odbiorców na świecie. Dla nas, zarządu i wszystkich pracowników PZL-Świdnik kierowanie tym programem było ogromną satysfakcją i teraz z zaangażowaniem będziemy wspierać ich użytkowanie.” – powiedział Jacek Libucha, prezes PZL-Świdnik.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony