Przejdź do treści
Źródło artykułu

Skywalk Masala 2 - komunikat bezpieczeństwa

Na oficjalnej stronie Skywalk w dniu 12 stycznia br. pojawił się komunikat bezpieczeństwa dotyczący paralotni Masala 2 we wszystkich rozmiarach – informuje Polskie Stowarzyszenie Paralotniowe.

Firma Skywalk wprowadziła zakaz lotów na tych paralotniach do momentu przeprowadzenia kontroli i naprawy u producenta.

„Jeden pilot zgłosił przypadek rozerwania się szwu na taśmie C podczas przygotowań do startu. Badanie przeprowadzone przez firmę Skywalk oraz DHV doprowadziło do wyciągnięcia następujących wniosków:

  • jeżeli taśma C jest obciążana w normalnym kierunku (jak podczas lotu), wytrzymałość szwu jest wystarczająca (fot. 1),
  • jeżeli kierunek obciążania taśmy C jest obrócony o 180° (fot. 2), szew zostaje osłabiony z powodu tarcia.

Obciążanie taśmy w taki sposób może nastąpić podczas ćwiczeń naziemnych przy silnym wietrze lub gdy linki z rzędu C zahaczą się o coś podczas startu.

Pomimo tego, że był to odosobniony przypadek, producent, firma Skywalk, wprowadził zakaz lotów na skrzydłach Masala 2 ze skutkiem natychmiastowym. Posiadacze paralotni Masala 2 powinni skontaktować się z przedstawicielem firmy Skywalk w swoim kraju lub bezpośrednio z firmą. Przedstawiciel firmy zbada taśmy i wymieni je bez opłaty.

Marquartstein, 9 stycznia 2015 r.”

FAQ

Jak coś takiego mogło się zdarzyć?
Tak jak inne paralotnie, Masala 2 została poddana testom obciążeniowym. Podczas tych testów skrzydło jest obciążane w taki sposób, w jaki to się dzieje podczas normalnego lotu. Taśmy przeszły te testy bez problemu. Test, w którym taśmy A i C są ciągnięte w przeciwnych kierunkach nie były wykonywane. Skywalk nie przeprowadził należycie takiego testu obciążeniowego, który może symulować wystąpienie pewnych warunków (zaczepienie się linek podczas startu lub ćwiczenia naziemne przy silnym wietrze). Jednak wyciągnęliśmy z tego wnioski. W przyszłości będziemy testować szwy także pod obciążeniem w rzadko występujących kierunkach i upewnimy się, że będą przechodzić testy bez względu na kierunek obciążenia.

Czy jest możliwe, żeby taśma C oderwała się podczas lotu?
Generalnie nie, ponieważ gdy taśma jest obciążana podczas lotu, spełnia ona wymogi testów obciążeniowych przeprowadzanych przez DHV.

Jak długo potrwa kontrola i naprawa w Skywalku?
Prosimy wyślijcie skrzydło do nas. Odeślemy je na nasz koszt dwa do czterech dni od momentu, kiedy je otrzymamy.

Czy mogę do was wpaść i poczekać, aż skrzydło zostanie naprawione?
Tak, jeżeli dasz nam wcześniej znać. Sama kontrola i naprawa zajmuje około 30 minut.

Czy mogę latać na skrzydle, jeżeli uznam, że wszystkie szwy wyglądają ok?

Nie. Musimy wyeliminować wszelkie ryzyko. Nie tylko ze względów prawnych, ale także w najlepszym interesie pilotów. Skrzydło Masala 2 nie może być używane do lotów zanim nie zostanie skontrolowane i naprawione przez firmę Skywalk.

Komunikat na stronie Skywalk

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony