Skrzydlata Polska 10/2016
Październikowa Skrzydlata Polska już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.
W numerze polecamy:
F-35A (nie)zdolny do służby bojowej
Gen. Herbert „Hawk” Carlisle, głównodowodzący Air Combat Command, zadeklarował 2 sierpnia, że pierwsza jednostka US Air Force wyposażona w samoloty wielozadaniowe F-35A Lightning II zgłosiła wstępną zdolność bojową (IOC). Wspomnianą jednostką jest 34. Eskadra Myśliwska (34th FS – Fighter Squadron) z 388. Skrzydła Lotnictwa Myśliwskiego (388th FW), stacjonujący w bazie Hill w stanie Utah.
Koniec A380
Od uruchomienia projektu Airbus A380 budził silne emocje. Stanowił kolejny przełom w dziedzinie konstrukcji pasażerskich. Dziś nadal jest samolotem komunikacyjnym o największej pojemności. Ostatnio zaczęły się pojawiać głosy, że jest… za duży. Wprawdzie tego typu opinie pojawiały się kiedy samolot był opracowywany lub kiedy uruchamiano jego produkcję. Rozpowszechnienie konstrukcji sprawiło, że takie głosy przycichły. Ostatnio jednak ożyły.
Rakiety do recyklingu
W 2015 roku inżynierowie prywatnego przedsiębiorstwa kosmicznego SpaceX rozpoczęli próby odzyskania pierwszego stopnia swej rakiety Falcon-9. Po dwóch nieudanych próbach lądowania na barce pływającej na Atlantyku udało się lądowanie na stałym lądzie. 22 grudnia 2015 rakieta Falcon-9 wyniosła na orbitę pakiet 11 satelitów, a jej pierwszy stopień pomyślnie powrócił na specjalne lądowisko LZI w pobliżu dawnej rampy startowej SLC-13 na Florydzie.
Cel na cztery lata
8 września br., podczas forum ekonomicznego w Krynicy, prezes PLL LOT zaprezentował plany rozwoju przewoźnika na najbliższe cztery lata. W tym czasie LOT zamierza osiągnąć trwałą rentowność i stać się liderem przewozów lotniczych w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej, obsługując ponad 10 milionów pasażerów rocznie, sukcesywnie powiększając flotę i otwierając kolejne nowe połączenia. Strategia LOT-u opierać się ma na pięciu filarach – wykorzystaniu potencjału rosnącego rynku, rozwoju siatki połączeń i hubu w Warszawie, walce o klienta, wzroście efektywności oraz budowie zaangażowania zespołu.
Nie tylko dla Sił Powietrznych
Rozwój lotnictwa cywilnego na świecie stworzył popyt na praktyczne i niedrogie rozwiązania w dziedzinie hangarowania samolotów i śmigłowców. Konstrukcje typu lekkiego okazały się odpowiednią alternatywą i spotkać je można dzisiaj w większości aeroklubów Ameryki Północnej oraz Europy Zachodniej.
MON kupuje samoloty dla VIP-ów
Na początku września Ministerstwo Obrony Narodowej rozpisało przetarg na zakup samolotów dla najważniejszych osób w państwie. Zakupione zostaną po dwa nowe samoloty małe i średnie i jeden średni samolot używany. Jak poinformował wiceminister obrony narodowej Bartosz Kownacki Inspektorat uzbrojenia wszczął postępowania na dostawę samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie (VIP). W ramach realizacji procedury udzielenia zamówienia publicznego, 30 sierpnia przekazano ogłoszenie o zamówieniu do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Nie ilość, lecz jakość
Gdzie te czasy, kiedy na Royal International Air Tattoo prezentowało się ponad 500 samolotów? W przeszłość odeszły licznie występujące samoloty C-130 Hercules – bywało ich jednorazowo 25 i więcej. Nie ma już nieprzerwanych rzędów latających cystern KC-135. W tym roku, w weekend 15 i 16 lipca, w Fairford prezentowano na wystawie statycznej 65 samolotów, a w powietrzu można było zobaczyć 83 – wiele z nich należało do zespołów akrobacyjnych. Jednak w tym roku jakość prezentowanych samolotów była znacząco większa niż ich liczba.
Wiedeńczyk w nowej skórze
13 kwietnia 2016 roku, na lotnisku Aeroklubu Krakowskiego w Pobiedniku Wielkim, odbyła się oficjalna prezentacja samolotu An-2TD Wiedeńczyk, który powrócił do latania po remoncie i przepłótnieniu. W uroczystości wzięli udział m.in. kpt. rez. pil. Ireneusz Zawolski (34 lata temu był on drugim pilotem w załodze, która przyprowadziła Ana-2TD nr takt. 7447 z Wiednia, po tym jak trzech wojskowych pilotów z rodzinami uciekło nim z Polski), Zbigniew Chłopecki (prezes) i Jerzy Antonkiewicz (wiceprezes) Fundacji Wiedeńczyk An-2 oraz dyrektor Muzeum Lotnictwa Polskiego Krzysztof Radwan.
Nałęczowskie balonowe
W dniach 3-6 sierpnia odbywały się 11. Międzynarodowe zawody Balonowe o Puchar SPA Nałęczów i ML Skrzydlata Polska, połączone z 9. Mistrzostwami Polski Kobiet. Do Nałęczowa przyjechały załogi balonowe z Polski i Europy. Trwające od środy do soboty zmagania pilotów balonowych zgromadziły 16 ekip rywalizujących w konkurencjach sportowych oraz osiem zespołów latających fiestowo.
Balonowy Puchar w Paczkowie
IV Aeropiknik Paczków 2016 zorganizowany został przez Urząd miejski oraz Ośrodek Kultury i Rekreacji w Paczkowie w dniach 12-14 sierpnia 2016 roku w Paczkowie i Kozielnie. Sportowe przygotowanie zapewnił Klub Sportów Balonowych z Wrocławia. To już czwarta edycja tej cyklicznej imprezy, w której tym razem udział wzięło 21 załóg balonowych.
Ostatnie (takie) legendy?
Już tradycyjnie, w drugi weekend lipca, brytyjskie Duxford stało się widownią największego w naszej części świata zgromadzenia latających zabytków z okresu II wojny światowej i starszych. Doroczną dwudniową imprezę pod nazwą Flying Legends (Latające Legendy) wyróżnia zasada: żadnych odrzutowców ani śmigłowców, tylko samoloty z napędem tłokowym. Tak mniej więcej rozpoczynałem relacje z tej wyjątkowej imprezy w poprzednich latach. Ale w tym roku Legendy złamały tę zasadę.
Do Tokio i z powrotem
25 września 2016 roku minęło 90 lat od lądowania samolotu Breguet XIX z załogą. Bolesław Orliński i Leonard Kubiak, po etapowym przelocie do Tokio i z powrotem. – Dumą i radością przejmuje mnie myśl, że dobry rezultat mojego lotu zaważy niewątpliwie na wzajemnych stosunkach Polski i Japonii – pisał później Orliński. Dziś lot do Tokio nie stanowi żadnego wyzwania, jednak wtedy, prostym samolotem z otwartą kabiną, bez precyzyjnych przyrządów, był rzeczywiście poważnym wyczynem. Przelot odbił się szerokim echem w lotniczym świecie. Przyniósł sławę nie tylko Orlińskiemu i Kubiakowi, ale i młodemu państwu polskiemu, niepodległemu od zaledwie niespełna ośmiu lat.
Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem październikowego wydania "Skrzydlatej Polski" na stronie: www.altair.com.pl
Komentarze