Przejdź do treści
Źródło artykułu

Skrzydlata Polska 07/2017

Lipcowa Skrzydlata Polska już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

Wielka nadzieja Rosji
Po rozpadzie ZSRR samoloty pasażerskie Iljuszyna, Jakowlewa i Tupolewa zaczęły przechodzić do historii, a ich miejsce w liniach lotniczych zajmowały Airbusy i Boeingi – nowe lub z drugiej ręki. Na początku XXI w. wydawało się, że rosyjscy inżynierowie mogą na zawsze zapomnieć o konstruowaniu krajowych samolotów pasażerskich i pogodzić się z faktem, że nie będzie dla nich miejsca na światowych rynkach lotnictwa cywilnego.
Pierwszą zapowiedzią zmiany tej sytuacji był Suchoj Superjet 100, który na razie nie odniósł oszałamiającego sukcesu. Jednak największe nadzieje Rosjanie wiążą z oblatanym niedawno MC-21.

Milion godzin Obsługi Boeingów 737
2017 to rok przełomowy dla LOTAMS, jeśli chodzi o obsługę samolotów Boeing 737. Pracownicy spółki przez ponad 25 lat przepracowali łacznie milion roboczogodzin przy ciężkich przeglądach tego samolotu.

Najlepszy salon dekady
52. Salon Lotniczy i Kosmiczny w Paryżu, który odbył się w dn. 18-25 czerwca br., był bez wątpienia najlepszą edycją tej imprezy ostatniej dekady. Odbywająca się co 2 lata na lotnisku Le Bourget wystawa zgromadziła 132 załogowe i bezzałogowe statki powietrzne, w tym wiele światowych premier: Airbusy A321neo i A350-1000, Boeingi 737 Max 9 i 787-10, Mitsubishi MRJ 90, Antonow An-132D, Lockheed Martin LM-100J, LASA T-Bird, Embraer E195-E2, TAI Hurkusa, Leonardo M-345, Textron Nightwarden. Oprócz tego paryska publiczność mogła po raz pierwszy obejrzeć Lockheed Martina F-35A Lightning II, Embraera KC-390, Kawasaki P-1, Diamonda DART-450 Cirrusa Vision i Leonardo M-346 FA.

Transportowa Europa Cz. II
Większość państw europejskich wykorzystuje do transportu taktycznego amerykańskie samoloty Lockheed C-130 Hercules wspomagane przez stosunkowo liczne C295M oraz C-27J Spartan. W krajach Europy Środkowej zastąpiły one w linii m.in. przestarzałe Any-26, których w eksploatacji pozostaje już bardzo mało, i które w przeciągu kilku najbliższych lat niemal całkowicie znikną z wojskowego nieba nad Europą. Wskutek niewielkich możliwości budżetowych kilka państw nie jest też w stanie pozwolić sobie na utrzymanie jakiejkolwiek floty samolotów transportowych.

Grecja wycofała rozpoznawcze Phantomy
5 maja w bazie Larissa odbyła się ceremonia zakończenia służby samolotów RF-4E Phantom II. Ostatnie egzemplarze były eksploatowane przez 348. Mira Taktikis Anagnoriseos (Eskadrę Rozpoznania Taktycznego) Matia (Oczy). Jednostka wchodzi w skład 110. Pteriga Machis (Skrzydła Lotnictwa Bojowego) Polemikí Aeroporía (wojsk lotniczych Grecji).

Balon Tour po Dolnym Śląsku
W długi weekend majowy Balloon Club Świdnica zorganizował już III International Balloon Festiwal. Honorowy patronat nad imprezą objęli: Burmistrz Dzierżoniowa Dariusz Kucharski, Wójt Gminy Świdnicy Teresa Mazurek, Starosta Świdnicki Piotr Fedorowicz, Piotr Lewandowski Burmistrz Miasta Duszniki-Zdrój. 16 załóg balonowych stawiło się 30 kwietnia 2017 w Zespole Pałacowym w Krzyżowej koło Świdnicy.

Białobrzeska fiesta
W Białobrzegach nad Pilicą już po raz trzeci odbyła się Fiesta Balonowa pod Patronatem Urzędu Miasta i Gminy w Białobrzegach, Starostwa Powiatowego w Białobrzegach oraz Białobrzeskiego Towarzystwa Kulturalnego.

Pilot bombowca
Pierwszą polską jednostką lotniczą zorganizowaną na terenie Wielkiej Brytanii był 300 Dywizjon Bombowy Ziemi Mazowieckiej. Jednak zmagania powietrzne w początkowej fazie obrony Wysp Brytyjskich zaangażowały głównie lotnictwo myśliwskie. Załogi samolotów bombowych musiały poczekać na swoją kolej.

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem lipcowego wydania "Skrzydlatej Polski" na stronie: www.altair.com.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony