Przejdź do treści
Źródło artykułu

Skrzydlata Polska 04/2016

Kwietniowa Skrzydlata Polska już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

Amerykański bombowiec przyszłości
26 lutego 2016 r., podczas Air Force Association’s Air Warfare Symposium, odbywającego się w Orlando na Florydzie, sekretarz US Air Force Deborah Lee James ujawniła oznaczenie i pierwszy oficjalny wizerunek przyszłego amerykańskiego bombowca strategicznego Northropa Grummana, znanego dotąd jako projekt Long Range Strike Bomber (LRS-B).

Czas na Błękitne Skrzydła 2016
Jak co roku od lat, tak i podczas tegorocznych centralnych uroczystości z okazji Święta Lotnictwa – 28 sierpnia – wręczone będą Błękitne Skrzydła, które zaczęła przyznawać redakcja Skrzydlatej Polski w 1964 roku. Od 1990 roku to najwyższe w kraju honorowe wyróżnienie lotnicze roku przyznawane jest wspólnie przez Skrzydlatą Polskę i Krajową Radę Lotnictwa, przy wsparciu Aeroklubu Polskiego.

Polskie Mastery niemal gotowe
W zakładach Finmeccanica Aircraft Division w Venegono Superiore trwa montaż końcowy dwóch pierwszych samolotów szkolenia zaawansowanego M-346 Master, przeznaczonych dla Sił Powietrznych. Mają one trafić do dęblińskiej „Szkoły Orląt” przed końcem br.

Oficjalne przekazanie
W zakładach Airbusa w Hamburgu 12 lutego br. odbyło się oficjalne przejęcie przez Lufthansę pierwszych dwóch samolotów A320neo. Niemiecki przewoźnik jest pierwszym użytkownikiem tych samolotów na świecie. Na przyfabrycznym lotnisku Hamburg-Finkenwerder dwa pierwsze egzemplarze prezesowi Lufthansy Carstenowi Spohrowi przekazywali Fabrice Brégier, prezes i dyrektor generalny Airbusa oraz Robert Leduc, Prezes Pratt & Whitney – dostawcy silników do Airbusów Lufthansy.

Pół wieku na Księżycu
3 lutego 1966 r. rosyjskim specjalistom po raz pierwszy udało się przeprowadzić miękkie lądowanie sondy na powierzchni Księżyca. Łuna-9, wyniesiona z Bajkonuru 31 stycznia, po trzech dobach pomyślnie wylądowała na księżycowym Oceanie Burz, kończąc długą serię nieudanych prób. Przesłała pierwsze panoramy powierzchni naszego satelity oraz dowiodła, że lądowanie człowieka na Księżycu będzie możliwe. Trwał bowiem w najlepsze załogowy wyścig na Księżyc i choć ostatecznie Rosjanie go przegrali, to w dziedzinie bezzałogowych badań Księżyca pozostawali liderami przez całą dekadę.

Prawo przeciwrakietowe?
Mamy wielu entuzjastów zajmujących się modelarstwem rakietowym. Wśród nich są bardzo zdolni „rakietowcy”, dla których modelarstwo to nie zabawa, a budowanie rakiet osiągających wysokość powyżej 20 km i docelowo przekraczających granicę Kosmosu (100 km). W tym wypadku to już nie są amatorzy, ale z całą pewnością zawodowcy techniki rakietowej, chociaż nie pracują w prestiżowych instytucjach a tylko w stowarzyszeniach czy klubach modelarskich. Ponowne osiągnięcie granicy Kosmosu (pierwszy był Meteor 2K w 1970r.) jest tylko kwestią czasu. Może to nastąpić w przeciągu 2-4 lat. Jest tylko jedno „ale”, Polskie „Prawo lotnicze”. Nie przystaje do obecnej rzeczywistości i blokuje rozwój krajowej techniki rakietowej. Najzdolniejsi specjaliści, chcąc się realizować, wyjeżdżają z kraju do Europy Zachodniej lub nawet USA. Czy teraz mając Polską Agencję Kosmiczną, stać nas na takie marnotrawstwo?

Wielkie zadania małego lotnictwa
Fuerza Aérea Paraguaya – Wojska Lotnicze Paragwaju są najmniejszą formacją tego typu w Ameryce Łacińskiej. Nie oznacza to jednak, że nie wykonują zadań ważnych dla swojego państwa. Do ich obowiązków należy nie tylko obrona własnej przestrzeni powietrznej, ale także zapewnienie łączności z izolowanymi osiedlami ludzkimi.

Eksplozja na pokładzie
Eksplozja ładunku wybuchowego na pokładzie samolotu podczas lotu jest jednym z największych koszmarów, zarówno załóg jak i pasażerów. Pomimo tragicznego bilansu ofiar, które zginęły w wyniku tego typu zdarzeń, zaskakująco często – w ponad 25 przypadkach – pilotom udawało się opanować sytuację i lądować uszkodzonymi samolotami., ratując wszystkich, którzy nie zginęli w momencie samego wybuchu. Co ciekawsze, w prawie wszystkich przypadkach samoloty, na pokładzie których dochodziło do eksplozji, po remontach wracały do latania. Rekordzistą pod tym względem był pewien BAC 111, który przetrwał dwa wybuchy, po których kontynuował służbę w liniach lotniczych…

Balonem przez Tatry
Piloci balonowi podejmowali już próby lotów nad Tatrami. Po raz pierwszy przelot wolnymi balonami na ogrzane powietrze nad Tatrami Wysokimi ze Słowacji do Polski 17 lutego 2016 r. wykonali dwaj piloci: Bartosz Oberski i Krzysztof Zapart ze Świdnickiego Klubu Balonowego.

Zanim nastał czas Jumbo Jetów - część II
W czasach, kiedy statki pasażerskie rywalizowały o „Błękitną Wstęgę Atlantyku” za najszybsze pokonanie trasy z Europy do Ameryki Północnej, w latach 1930. lotnictwo mogło zaoferować jedynie loty sterowcami. Tę erę zakończyła jednak katastrofa Hindenburga w 1939 r. Los sterowców przypieczętowały też dalekodystansowe łodzie latające, które coraz śmielej wchodziły na trasy transatlantyckie. Nie było to jednak łatwe.

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem kwietniowego wydania "Skrzydlatej Polski" na stronie: www.altair.com.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony