Skrzydlata Polska 02/2020 już w sprzedaży
Lutowa Skrzydlata Polska już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.
W numerze polecamy:
F-35 dla MON. Bez przetargu, uzbrojenia i offsetu
31 stycznia 2020 polskie MON zawarło umowę (LoA, Letter of Acceptance) na dostawy 32 samolotów wielozadaniowych F-35A za blisko 4,6 mld USD plus VAT (czyli ok. 20,7 mld PLN) od rządu Stanów Zjednoczonych Ameryki. Maszyny zamówiło bez przetargu, uzbrojenia i offsetu. O szczegółach kontraktu niewiele wiadomo. W szczególności nie wiadomo, na podstawie jakich przepisów będzie realizowany tak kosztowny i brzemienny w skutki zakup. Oraz do czego Polsce potrzebne są tak drogie i trudne w eksploatacji samoloty.
Testy samolotów wielozadaniowych dla Finlandii
W Finlandii, w bazie Pirkkala niedaleko Tampere w południowo-zachodniej części kraju, trwają testy – HX Challenge 2020, pięciu typów samolotów wielozadaniowych startujących w przetargu na następcę myśliwców Boeing (McDD) F/A-18C/D w ramach HX Fighter Programme. Obecnie fińskie wojska lotnicze używają 62 samolotów F/A-18. 64 nowe maszyny mają być dostarczane w latach 2025-2030. Koszt HX Fighter Programme jest szacowany na 7-10 mld Euro. Wybór zwycięzcy i podpisanie umowy z dostawcą są planowane na 2021.
Lata 40., lata 50. – czas odbudowy i odwilży
Po tragicznym Wrześniu 1939, w okresie okupacji niemieckiej w Polsce, czasopisma lotnicze w języku polskim się nie ukazywały się. Choć, jak się przekonaliśmy, polskie konspiracyjne środowiska lotnicze starannie analizowały dostępne na rynku niemieckie magazyny – budując na zasadzie białego wywiadu obraz kierunków rozwoju technicznego lotnictwa wroga... Jedynym wyjątkiem było konspiracyjne pismo Wzlot, którego pięć numerów ukazało się w 1943. Było ono wydawane przez grupę entuzjastów lotnictwa pod redakcją Marii Kann. Czy Wzlot można traktować jako podziemny format Skrzydlatej Polski? To kwestia otwarta.
2019 na polskich lotniskach regionalnych
Według dostępnych danych, w 2019 porty lotnicze w Polsce obsłużyły ponad 46 mln pasażerów, podczas gdy w 2018 było ich 45,7 mln. W pierwszym półroczu 2019 przez wszystkie porty naszego kraju przeszło 22,3 mln lotniczych podróżników. 62% ruchu pasażerskiego przypadało na lotniska regionalne. Lotnisko Chopina w Warszawie w 2018 obsłużyło 17,8 mln pasażerów. W 2019 ten wynik poprawił się o 6,2%, dochodząc do 18,86 mln osób. Port Lotniczy Warszawa – Modlin w 2019 obsłużył zaś 21 050 operacji lotniczych i odprawił 3 106 041 pasażerów.
Ostatnia szansa Boeinga?
25 stycznia w powietrze wzbił się pierwszy prototyp najnowszego szerokokadłubowego samolotu komunikacyjnego Boeinga – modelu 777-9. Koncern z Seattle wiąże z nim olbrzymie nadzieje, ze względu na słabą sprzedaż legendarnego 747 Jumbo Jeta i zakończenie produkcji największego samolotu pasażerskiego świata – Airbusa A380. Sukces 777-9 ma także pokazać, że problemy najstarszego istniejącego producenta dużych samolotów pasażerskich zostały w końcu przezwyciężone.
Argentyńskie "Soberanía" 2019
"Soberanía" (hiszp. Suwerenność) było ostatnim ćwiczeniem, jakie Fuerza Aérea Argentina (FAA, wojska lotnicze Argentyny) przeprowadziły w ubiegłym roku, a zarazem jednym z najbardziej owocnych, pomimo wciąż malejącego budżetu, jaki rząd w Buenos Aires przeznacza na obronność w ostatnich latach. Manewry Soberanía 2019 zorganizowano w dniach 10-14 listopada w bazie lotniczej (BAM) Río Gallegos w Patagonii.
Tajemnica sowieckiego B-25 spod Bierunia
W niedzielę 19 stycznia 2020 na wytypowanym uprzednio na podstawie relacji świadków terenie w lesie pod Bieruniem na Śląsku grupa poszukiwawcza entuzjastów historii odnalazła szczątki zestrzelonego tam 75 lat temu – 19 stycznia 1945 – dwusilnikowego bombowca amerykańskiego North American B-25 Mitchell w służbie WWS, czyli lotnictwa sowieckiego. Odkryto także szczątki rosyjskich lotników z nadal zachowanymi spadochronami amerykańskimi typu Irvin.
Mystère IVA w MLP w Krakowie
Krakowskie Muzeum Lotnictwa Polskiego wzbogaciło się o nowy eksponat. To francuski odrzutowy samolot myśliwsko-bombowy Dassault Mystère IVA. Dassault MD 454 Mystère IVA trafił do Krakowa na podstawie umowy depozytowej z amerykańskim Narodowym Muzeum Wojsk Lotniczych. Wszystko świadczy o tym, że będzie przez wiele lat perełką krakowskiej ekspozycji.
Bilans i plany szybowników
Sporty lotnicze są domeną krajów bogatych, o wysokim stopniu rozwoju. Próżno w czarnej Afryce wypatrywać jachtów na jeziorach, lub szybowców pod pięknymi chmurami, poza miejscami szczególnymi, do których przybywają fanatycy z różnych stron świata. Polska, choć trudno ją uznać za bogate mocarstwo, niemal od zarania należy do lotniczych elit.
Polscy nocni łowcy Albionu
W okresie kiedy 307. Dywizjon Nocnych Myśliwców stacjonujący w Exeter przezbrajał się z jednosilnikowych myśliwców Boulton Paul Defiant w dwusilnikowe myśliwce nocne Bristol Beaufighter IIF, 17 sierpnia 1941 do 600. Dywizjonu RAF, stacjonującego w Colerne, odjechali na przeszkolenie przy samolotach Beaufighter mechanicy z Eskadry Technicznej: F/Sgt Jan Drozt, F/Sgt Edward Skierczyński, Sgt Władysław Piłat, Cpl, Leon Witkowski, Cpl Włodzimierz Gryc, Cpl Władysław Urbaniak, Cpl Feliks Ostrowski i Cpl Mieczysław Juliusz Setkowicz. Byli oni pierwszymi, którzy poznali tajniki konstrukcji dwusilnikowego myśliwca nocnego, w którym pokładano tak wiele nadziei.
Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem lutowego wydania "Skrzydlatej Polski" na stronie: www.altair.com.pl
Komentarze