Przejdź do treści
Źródło artykułu

Skrzydlata Polska 02-2015

Lutowa Skrzydlata Polska już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

Brazylijski następca Herculesa
Brazylijski przemysł lotniczy był dotychczas kojarzony głównie z samolotami komunikacyjnymi z rodziny E-Jets. Były to największe statki powietrzne, jakie samodzielnie skonstruowano i produkowano w tym kraju. Jednak od kilku miesięcy Empresa Brasileira de Aeronáutica SA jest jednym z nielicznych w świecie przedsiębiorstw, mogącym pochwalić się także kwalifikacjami wymaganymi do opracowania i wyprodukowania dużego wojskowego samolotu transportowego.

Jeszcze jednego mniej
6 lutego br. Eurolot poinformował o zawieszeniu z dniem 31 marca 2015 działalności przewozowej. Ministerstwo Skarbu ogłosiło, że z analizy finansowej opracowanej przez nieujawnionego renomowanego doradcę wynika, że przewoźnik jest trwale nierentowny. Pojawiły się oczywiście liczne spekulacje, że do upadku przewoźnika przyczynił się wybór do floty Dasha 8Q400 i rezygnacja z ATRów 72 i 42. Nie bez znaczenia była też porażka przy uruchamianiu połączeń dla 4You.

Pierwszy rok Airbus Helicopters
Spółka Airbus Helicopters podała do publicznej wiadomości wyniki osiągnięte w 2014. Był to zarazem pierwszy rok jej działalności pod nową nazwą.

Udany rok Lotniska Chopina
Lotnisko Chopina obsłużyło w 2014 blisko 10,6 mln pasażerów. To drugi najlepszy wynik w historii portu. 2015 zapowiada się jeszcze lepiej.

Jak stworzyć potwora?
29 grudnia ub.r. brytyjski komik Ryan Hand zamieścił na Twitterze wyrazy oburzenia z powodu sytuacji, jaka miała rozegrać się przy stanowisku odpraw linii Ryanair. Odprawiana tam kobieta płakała, ponieważ chciano od niej pobrać dodatkową opłatę za bagaż… emocjonalny. Informacja okazała się oczywiście żartem, jednak na wszelki wypadek czujny przedstawiciel przewoźnika dał odpór fałszywej informacji.

Dwa Jubileusze
Miniony rok przyniósł dwa jubileusze związane z najdłużej pozostającymi w Siłach Powietrznych typami samolotów bojowych. Były szczytem techniki lotniczej kiedy je wprowadzano, dziś ze względu na rychłą perspektywę wycofania ze służby poddaje się w wątpliwość potrzebę ich modernizacji. Choć o MiGach-29 mówi się, że zostaną w służbie jeszcze przez kilkanaście lat, ich wartość bojowa jest dziś mocno ograniczona, a Su-22 pozostaną tylko po to, aby utrzymać personel 21.BLT . Na naszych oczach kończy się historia obu samolotów.

Szkolenie na Lavi
Ruszył proces szkolenia pilotów Wojsk Lotniczych Izraela na nowych samolotach szkolno-treningowych Lavi (Aermacchi M-346). Włoska konstrukcja ma zastąpić dwa typy samolotów, używanych obecnie do szkolenia zaawansowanego.

Skasowane miliony
Po wydaniu prawie 600 mln USD na zakup, remont, modernizację i eksploatację dwudziestu samolotów transportowych G.222 (C-27A) dla afgańskich wojsk lotniczych, ostatecznie – wskutek poważnych problemów z utrzymaniem ich w służbie – dowództwo USAF podjęło kontrowersyjną decyzję o zakończeniu ich użytkowania. Większość samolotów, po zaledwie trzech latach służby w afgańskich barwach, została w sierpniu 2014 pocięta na złom.

Spadochronowe podsumowanie
Ubiegły rok nie był tak wyjątkowy dla polskiego sportu spadochronowego jak 2013.  Sześć zdobytych medali – w porównaniu z trzynastoma rok wcześniej – to gorszy wynik. Dwie najważniejsze imprezy rangi mistrzostw świata w konkurencjach klasycznych, cywilne oraz wojskowe nie przyniosły spodziewanych sukcesów. A szkoda, bo przecież od wielu lat w celności lądowania polskie zawodniczki rozpieszczają nas, stając systematycznie na podium zawodów międzynarodowych.

W światowej czołówce
Modele szybowców sterowanych mechanicznie F1E to jedna z najpiękniejszych klas modeli latających. W odróżnieniu od  modeli swobodnie latających, startujących w terenie płaskim, które po starcie oddalają się z wiatrem i zawodnik musi za nimi szybko podążać, aby nie stracić ich z oczu, szybowce sterowane mechanicznie bardzo często żeglują nad zboczem, przemieszczając się nieznacznie w przestrzeni, i – po uzyskaniu maksymalnego czasu lotu – lądują w niewielkiej odległości od miejsca startu. Zawodnik ma wówczas możliwość oglądania z bliska piękna ich lotu, przeważnie w uroczej górskiej scenerii.

Sześciu z Liberatora KG-933
Noc z 16 na 17 sierpnia 1944 była jedną z najtragiczniejszych spośród wszystkich, podczas których prowadzono akcje zrzutowe mające wesprzeć Powstanie Warszawskie. Spośród wysłanych do Polski 18 samolotów nie powróciło sześć. Wśród nich pilotowany przez F/L W.D. Wrighta Liberator KG-933 P ze 178. Dywizjonu RAF, który rozbił się w Krakowie na Zabłociu.

Odrzutowce z Redzikowa
Wraz z wybuchem wojny koreańskiej w 1950 cały obóz pokoju i postępu zainicjował, pod sowieckim przywództwem, program niezwykle intensywnych zbrojeń. W latach 1949-1954 liczba samolotów wojskowych w polskich siłach zbrojnych wzrosła z 595 (nie było wśród nich odrzutowców) do ponad 1300. Sformowano dodatkowych 10 pułków lotnictwa myśliwskiego i przezbrojono trzy już istniejące (w 1952 zakłady WSK Mielec przekazały lotnictwu wojskowemu pierwsze myśliwce Lim-1, czyli licencyjnie MiGi-15), z trzech do ośmiu wzrosła liczba pułków lotnictwa szturmowego, z jednego do trzech pułków lotnictwa bombowego.

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem lutowego wydania "Skrzydlatej Polski" na stronie: www.altair.com.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony