Przejdź do treści
Silniki PZInż Junior i PZInż Major - poszukiwane
Źródło artykułu

Silniki PZInż Junior i PZInż Major - poszukiwane

W tym roku mija 75 rocznica rozpoczęcia produkcji pierwszych silników lotniczych wyprodukowanych w rzeszowskiej WSK (ówczesna Wytwórnia Silników nr 2). Do wybuchu wojny w WS-2 wyprodukowano 50 sztuk silników PZInż Junior i Major oraz ok. 700 sztuk w pozostałych zakładach lotniczych.

Pierwszymi silnikami produkowanymi w Państwowych Zakładach Lotniczych WS-2 w Rzeszowie były napędy na licencji czeskiej firmy A.S. Walter Tovarny – PZInż. Junior oraz PZInż. Major. Przygotowania do przejęcia produkcji podjęto już w kwietniu 1939 roku, w istocie jednak pierwszy napęd powstał na początku sierpnia 1939 roku. Do wybuchu wojny wyprodukowano w WS-2 Rzeszów 50 sztuk silników obu typów oraz ok. 700 sztuk w pozostałych zakładach lotniczych.

Silniki przeznaczone były do najlepszych polskich samolotów wykorzystywanych w latach 1933 – 1939. PZInż. Junior napędza samoloty szkolne i łącznikowe RWD 8 oraz akrobacyjne RWD-10 używane przez polskie lotnictwo sportowe. Natomiast PZ Inż. Major 4 zasila samoloty sportowe RWD 13, szkoleniowe RWD-17 i prototyp PWS-35 Ogar.

W tym roku mija 75 rocznica rozpoczęcia produkcji. Po zakończeniu wojny Polskie Zakłady Lotnicze Rzeszów kontynuowały działalność produkcyjną z nowymi modelami, jednak bezpowrotnie utracono unikatowe silniki PZInż. Junior oraz PZInż. Major.

Aktualnie znaleziono dwa napędy, które dostępne są w Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie i Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. Nam również zależy na tym, żeby posiadać je w swojej kolekcji. Chcemy, żeby stanęły w szeregu obok pozostałych silników wyprodukowanych w Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego w Rzeszowie.

Pomóżcie nam je znaleźć!
DLA ZNALAZCY NAGRODA!

 
Szczegóły na profilu facebookowym.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony