Przejdź do treści
Źródło artykułu

Rozporządzenie w sprawie badania i zapobiegania wypadkom i incydentom w lotnictwie cywilnym

Urząd Lotnictwa Cywilnego na swojej stronie internetowej informuje, że Komisja Europejska opublikowała projekt nowego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie badania i zapobiegania wypadkom i incydentom w lotnictwie cywilnym.

Projekt ma na celu poprawę istniejącego systemu badania wypadków lotniczych i raportowania zdarzeń, który w ocenie Komisji Europejskiej wymaga usprawnień. Przyczyną niezadowalającego obecnie stanu prawnego jest postęp jaki dokonał się od przyjęcia w 1994 roku stanowiącej obecnie podstawę prawną dla badania wypadków i zdarzeń lotniczych dyrektywy nr 56 ustanawiającej podstawowe zasady regulujące postępowanie w dochodzeniu przyczyn wypadków i zdarzeń w lotnictwie cywilnym i wynikające z niego niedostosowanie obowiązujących regulacji m.in. do:

  • postępującej specjalizacji ekspertów zajmujących się badaniem wypadków lotniczych,

  • zwiększenia się obszaru terytorialnego Wspólnoty związanego z przystępowaniem nowych państw członkowskich do Unii Europejskiej,

  • rozwoju rynku transportu lotniczego we Wspólnocie,

  • istotnych zmian instytucjonalnych i prawnych Wspólnoty, w tym utworzenia w 2002 r. Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego, jak również zmian wprowadzanych do załącznika 13 Konwencji Chicagowskiej.

Po przeprowadzeniu analizy obowiązujących ram prawnych i po konsultacji ze środowiskiem lotniczym, Komisja zdecydowała o przygotowaniu projektu rozporządzenia zastępującego obowiązującą obecnie dyrektywę 94/56.

Proponowane zmiany mają na celu m.in.:

  • włączenie EASA do postępowań poświęconych badaniu wypadków i incydentów lotniczych w celu umożliwienia jej wykorzystania doświadczeń z tego zakresu w ramach zadań zleconych Agencji na podstawie rozporządzenia 216/2008. W ocenie Komisji wskazany jest również udział Agencji w wymianie informacji w ramach systemów raportowania o wypadkach i incydentach lotniczych. Udział EASA nie naruszałby niezależnego charakteru badań a uzyskane informacje byłyby odpowiednio chronione przez nieuprawnionych użyciem lub rozpowszechnianiem,

  • utworzenie europejskiej sieci organów badających bezpieczeństwo,

  • rozpoczęcie współpracy w zakresie bezpieczeństwa z krajami trzecimi.

Urząd Lotnictwa Cywilnego zachęca środowisko lotnicze do zapoznania się z przygotowanymi przez Komisję Europejską dokumentami (projekt oraz ocena skutków regulacji – dostępne do pobrania na dole strony) oraz pilnego przekazywania uwag, opinii i spostrzeżeń na temat projektu na następujący adres poczty elektronicznej: LEP@ulc.gov. Jednocześnie informuje, iż dokument ten z uwagi na jego prawny charakter będzie przedmiotem prac Rady UE oraz Parlamentu Europejskiego w ramach procedury współdecydowania.

Na stronie ULC znajdują się do pobrania:

1. Projekt Rozporządzenia w sprawie badania i zapobiegania wypadkom i incydentom w lotnictwie cywilnym.
2. Ocena skutków regulacji
3. Podsumowanie skutków regulacji

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony