Rozbudowa płyty postojowej samolotów PPS w Porcie Lotniczym Kraków
W dniu 18 maja 2020 roku została podpisana umowa pomiędzy Międzynarodowym Portem Lotniczym im. Jana Pawła II Kraków – Balice” a MAX BÖGL Polska sp. z o.o. na realizację inwestycji polegającej na „Rozbudowie płyty postojowej samolotów PPS w części zachodniej wraz z infrastrukturą towarzyszącą w Międzynarodowym Porcie Lotniczym im. Jana Pawła II Kraków-Balice sp. z o.o. Inwestycję przewidziano do realizacji w formule „zaprojektuj i wybuduj”. W sierpniu 2021 r. została wydana przez Wojewodę Małopolskiego decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji.
– Mimo trudnego czasu dla branży lotniczej jaki nastał wraz z pandemią, Kraków Airport wciąż musi się rozwijać z jeszcze większą intensywnością – powiedział Radosław Włoszek prezes zarządu Kraków Airport. – Rozbudowa płyty postojowej samolotów PPS jest częścią planu generalnego na lata 2016-2036, konsekwentnie realizowanego przez zarząd MPL i ma na celu zwiększenie liczby stanowisk postojowych na PPS. Plan generalny zakłada obsługę 12 milionów pasażerów dlatego każda kolejna inwestycja w Kraków Airport ma kluczowe znaczenie dla Polski południowo-wschodniej. Rozwój lotniska oznacza powstanie ponad 10 tysięcy bezpośrednich i pośrednich miejsc pracy – dodał Radosław Włoszek.
27 września w Kraków Airport odbyła się konferencja prasowa z okazji rozpoczęcia budowy, symboliczną łopatę pod inwestycję „wbijali” goście zarządu Kraków Airport: minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, wojewoda Małopolski Łukasz Kmita, prezydent miasta Krakowa Jacek Majchrowski oraz wice starosta krakowski Arkadiusz Wrzoszczyk, prezes Małopolskiej Organizacji Turystycznej Grzegorz Biedroń a także członek zarządu MAX BÖGL Polska sp. z o.o. Falk Rohmberger.
– Koronawirus, mimo ciosu jaki zadał sektorowi lotniczemu, nie zatrzymał polskich inwestycji. Dzisiaj rusza budowa płyty postojowej na lotnisku Kraków Airport. To realizacja strategii rozwoju portu, spójna z rządowymi programami strategicznymi – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
– Zaledwie kilka tygodni od wydania przeze mnie decyzji zezwalającej na realizację inwestycji spotykamy się, aby rozpocząć ten ważny projekt – ważny dla Małopolski i całego południa Polski. Trudno wyobrazić sobie rozwój naszego województwa bez sprawnie działającego lotniska. Ministerstwo Infrastruktury i Zarząd Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków-Balice przygotowały plan rozwoju, który jest skutecznie i konsekwentnie realizowany. To bardzo istotne dla Krakowa i Małopolski. Rozwój turystyki staje się siłą napędową budżetu lokalnego i centralnego. To ważne ekonomicznie i społecznie przedsięwzięcia – powiedział wojewoda małopolski, Łukasz Kmita.
– Dobrze zarządzane lotnisko, z konkretnym planem na przyszłość, daje szansę Małopolsce na jeszcze bardziej dynamiczny rozwój. To jest właśnie ten swoisty efekt synergii. Takie kluczowe decyzje są procedowane w Urzędzie Wojewódzkim szybko i sprawnie. Dzięki rygorowi natychmiastowej wykonalności inwestor mógł od razu przystąpić do prac. Życzę, aby udało się je jak najszybciej sfinalizować i gratuluję tych ambitnych projektów – dodał wojewoda małopolski.
– Krakowskie lotnisko to niezwykle istotny punkt na mapie Małopolski. Rozwój tego miejsca jest bardzo ważnym elementem w progresie regionalnej i krajowej gospodarki. Dziś w Krakowie i Małopolsce, po spowolnieniu związanym pandemią, obserwujemy coraz większe rzesze turystów przylatujących i przyjeżdzających do naszego regionu. To dobry prognostyk na ożywienie gospodarcze. Dlatego też ważne jest realizowanie zaplanowanych inwestycji na terenie lotniska, by móc dążyć do bycia liderem w ruchu powietrznym – mówi marszałek województwa małopolskiego, Witold Kozłowski.
– Trwająca pandemia pokazała, że skutecznym rozwiązaniem na zapobieganie kryzysowi są inwestycje. Rozbudowa Kraków Airport wpłynie w przyszłości na dalszy rozwój Krakowa, ożywienie gospodarcze, wymianę kulturalną, odbudowę turystyki, ale i przyciągnięcie nowych inwestorów. Jest to niezwykle ważne w kontekście wieloletnich projektów, realizowanych przez nas – m.in. Kraków Nowa Huta Przyszłości czy Nowe Miasto na Rybitwach – powiedział Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa.
– Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice jest najbardziej znaczącym węzłem transportowym na mapie powiatu krakowskiego. To węzeł służący podróżnym z obszaru znacznie przekraczającego teren naszego powiatu, ale jednocześnie znakomicie osadzony w naszym krajobrazie, co potwierdza dobra współpraca władz Spółki z włodarzami otaczających gmin. Rozbudowana płyta postojowa samolotów w części zachodniej jest naturalnym etapem niezakłóconego rozwoju lotniska i zapowiedzią jego dalszej ekspansji: budowy nowej drogi startowej oraz rozbudowy terminala – powiedział Arkadiusz Wrzoszczyk, wice starosta krakowski.
– Dziękujemy, że możemy realizować kolejny etap rozbudowy lotniska Kraków-Balice, największego lotniska regionalnego w Polsce. Lubimy ambitne wyzwania i do takich na pewno należy rozbudowa płyty postojowej samolotów wraz z kompletną infrastrukturą podziemną i naziemną. Projektowaliśmy ponad rok czasu i teraz nadszedł wreszcie czas na budowę. Zapewniam, że dołożymy wszelkich starań, aby i ten projekt zrealizować zachowując najwyższe standardy jakościowe, technologiczne i bezpieczeństwa. – powiedział Falk Roghmberger, członek zarządu Max Boegl Polska Sp. z o.o.
Inwestycja rozbudowy płyty postojowej samolotów PPS w części zachodniej zakłada powstanie nowej nawierzchni, przeznaczonej na postój i obsługę statków powietrznych o łącznej powierzchni niemal 11 ha. W ramach zadania uproszczony zostanie dzisiejszy układ wyjazdowych dróg kołowania, których przebieg zostanie dostosowany do możliwości połączenia z planowaną w ramach budowy nowej drogi startowej wschodnią drogą szybkiego zjazdu.
W wyniku rozbudowy powstanie 15 nowych stanowisk postojowych przystosowanych do obsługi samolotów kodu C, takich jak boeing 7g37 czy airbus A320. Cztery z nich (zlokalizowane w części południowej) będą mogły być wykorzystywane wymiennie jako dwa stanowiska dla szerokokadłubowych samolotów typu boeing 787 Dreamliner, realizujących z krakowskiego lotniska połączenia transatlantyckie.
Wszystkie nowe nawierzchnie lotniskowe zostaną także wyposażone w infrastrukturę oświetlenia nawigacyjnego – światła linii środkowej dróg kołowania oraz światła prowadzenia na stanowiska postojowe. Pod konstrukcją płaszczyzny postojowej przewidziano budowę zaawansowanej sieci odprowadzenia i retencjonowania wód opadowych, z układem kontroli i monitoringu jakości odprowadzanych wód.
Rozbudowa PPS w części zachodniej ma głównie na celu poprawę przepustowości płaszczyzny postojowej samolotów. Całość inwestycji została wzajemnie skoordynowana z planowanymi przez MPL zadaniami przebudowy i rozbudowy terminala pasażerskiego oraz budowy nowej drogi startowej.
Koszt inwestycji 133 770 027,33 zł brutto.
Komentarze