Rocznica oblotu szybowca PZL KR-03 Puchatek
Dziś przypada 39. rocznica oblotu szybowca PZL KR-03 Puchatek – dwumiejscowego szybowca szkolenia podstawowego konstrukcji inż. Jerzego Krawczyka. Jedynego szybowca konstrukcji metalowej produkowanego seryjnie w powojennej Polsce.
W następstwie zapotrzebowania przez aerokluby na wytrzymalsze szybowce, przeznaczone do częstego użytkowania, rozważano wprowadzenie nowej konstrukcji szybowca, zastępującego wysłużone Czaple i Bociany. W 1984 przy współpracy z PZL Mielec i PDPSz PZL-Bielsko, w WSK Krosno rozpoczęto budowę metalowego szybowca nazwanego KR-03.
W dniu 1 sierpnia 1985 r. model KR-03 został oblatany, przy czym okazało się, że niezbędne jest wyeliminowanie kilku wad. Pod kierownictwem Eugeniusza Pelczara przedłużono kadłub, zmieniono powierzchnie sterowe, zmodyfikowano kabinę z dwu- na jednoczęściową oraz przeprowadzono korektę jeszcze kilku usterek. Model ten nazwano KR-03A i ponownie oblatano 20 listopada 1986.
19 grudnia 1987 szybowiec otrzymał certyfikat w Polsce zgodnie z przepisami JAR 22. W 1988 rozpoczęto seryjną produkcję. W sumie w WSK-Krosno wyprodukowano 50 KR-03A, w tym 21 Puchatków dla aeroklubów w Polsce, resztę sprzedano do innych krajów.
Kilkuletnia eksploatacja poparta sugestiami użytkowników zrodziła pomysł opracowania trapezowego skrzydła, które znacząco poprawiłoby osiągi. Wersja otrzymała oznaczenie KR-03B. Niestety nie doszło do realizacji tego pomysłu, bowiem pogarszająca się sytuacja finansowa WSK Krosno spowodowała najpierw ograniczenie produkcji, a potem jej zawieszenie. Produkcję zakończono w 1992, a w 2001 sprzedano licencję i prawa do produkcji firmie Barry Aviation LLC z USA.
Puchatek przeznaczony jest do szkolenia podstawowego w układzie dwusteru. Przystosowany jest do holowania przez samolot, używania wyciągarki lub gumowych lin.
Komentarze