Raport tygodniowy o ruchu w polskiej przestrzeni powietrznej – stan na 3 sierpnia

Samolot na niebie - smugi kondensacyjne (fot. Piotr Bożyk/PAŻP)

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zaprezentowała tygodniowy raport dotyczący zmian w ruchu lotniczym na i nad terytorium RP dodatkowo wzbogacony o dane europejskie z EUROCONTROL.

W kolejnym tygodniu częściowego wznowienia międzynarodowych połączeń lotniczych do i z terytorium RP, odnotowujemy dalsze, choć już nieco mniejsze, spadki ruchu w polskiej przestrzeni powietrznej jak i na polskich lotniskach w porównaniu do analogicznego okresu w latach ubiegłych. Poniżej liczba wszystkich operacji lotniczych IFR łącznie z lotami tranzytowymi oraz liczba operacji na polskich lotniskach. Warto także dodać, że w 31. tygodniu po raz kolejny przekroczona została liczba 1000 operacji w polskiej przestrzeni powietrznej każdego dnia przy średniej tygodniowej 1169 lotów (vs. 3331 w 2019 r.).

PAŻP zaznacza, że porównania zostały dokonane na podstawie danych za dzień lub tydzień operacyjny np. poniedziałek w podobnym okresie ubiegłego roku, a nie na zasadzie data do daty. Prezentowane dane pochodzą z systemów Network Managera i zawierają informacje o ruchu GAT IFR bez ruchu General Aviation.

31. tydzień 2020 r. od 27 lipca do 2 sierpnia br.

Poniżej ruch na lotniskach w tygodniu od 27 lipca do 2 sierpnia br. (liczba operacji):
•  Bydgoszcz – EPBY – 33 (96 w 2019 r.) spadek o 65 proc.
•  Gdańsk – EPGD – 504 (999 w 2019 r.) spadek o 49 proc.
•  Katowice – EPKT – 488 (1021 w 2019 r.) spadek o 52 proc.
•  Kraków – EPKK – 615 (1320 w 2019 r.) spadek o 53 proc.
•  Lublin – EPLB – 34 (72 w 2019 r.) spadek o 52 proc.
•  Łódź – EPLL –40 (84 w 2019 r.) spadek o 52 proc.
•  Modlin – EPMO –  202 (389 w 2019 r.) spadek o 48 proc.
•  Olsztyn-Szymany – EPSY – 33 (43 w 2019 r.) spadek o 23 proc.
•  Poznań – EPPO – 274 (510 w 2019 r.) spadek o 46 proc.
•  Radom – EPRA – 0 (0 w 2019 r.)
•  Rzeszów – EPRZ – 96 (178 w 2019 r.) spadek o 46 proc.
•  Szczecin – EPSC – 80 (123 w 2019 r.) spadek o 35 proc.
•  Warszawa – EPWA – 1763 (4027 w 2019 r.) spadek o 56 proc.
•  Wrocław – EPWR – 342 (715 w 2019 r.) spadek o 52 proc.
•  Zielona Góra – EPZG – 20 (30 w 2019 r.) spadek o 33 proc.

Liczba operacji lotniczych na wszystkich polskich lotniskach w tygodniu od 27 lipca do 2 sierpnia br.:
•  4524 (9607 w 2019 r.) spadek o 53 proc. (wzrost operacji 30. (4421) vs 31. tydzień o 2 proc.)

Liczba wszystkich operacji lotniczych, w tym przeloty tranzytowe nad terytorium RP, w tygodniu od 27 lipca do 2 sierpnia br.:
•  8184 (23323 w 2019 r.) spadek o 65 proc. (spadek operacji 30. (8305) vs 31. tydzień o 1,5 proc.)

Linie lotnicze wykonujące najwięcej lotów w polskiej przestrzeni 30. tygodniu 2020 (procentowo):
•  PLL LOT – 17,2 proc.
•  Wizz Air – 13,8 proc.
•  Ryanair – 10,5 proc.

Powyżsi przewoźnicy obsłużyli 41,5 proc. ruchu lotniczego, co stanowi 3396 lotów w polskiej przestrzeni.

Dane statystyczne EUROCONTROL

Sytuacja w Europie na dzień 2 sierpnia br.
•  Loty w sieci Network Managera: 16347, co stanowi spadek o 52 proc. (17780 lotów mniej)

31. tydzień 2020 r. od 27 lipca do 2 sierpnia br.:
•  Średnia tygodniowa lotów 15505 tj. spadek -55,5 proc. (91 179 lotów mniej),
•  108547 lotów w 31. tygodniu, po raz pierwszy od połowy marca średnio 15 tys. lotów w ciągu jednego dnia,
•  Wtorek (28.7) był najmniej pracowitym dniem z 14099 lotami,
•  Linia Ryanair obsługiwała najwięcej lotów przy średniej liczbie 1243 lotów dziennie,
•  Deficyt lotów od 1 marca br. wynosi 3 301 929 lotów mniej,
•  16570 lotów 31 lipca br., po raz pierwszy od 22 marca więcej niż 16,5 tys. lotów w ciągu jednego dnia,
•  Do 2 sierpnia br. ruch między Europą a USA spadł o 60 proc.

Linie lotnicze

Koncentrując się na największych grupach lotniczych: 2 sierpnia British Airways (IAG) zanotował 61 proc. spadek operacji, Lufthansa –66 proc., KLM –65 proc., Air France –46 proc., easyJet  45 proc. a Ryanair –30 proc.

W przypadku niektórych innych największych europejskich linii lotniczych (nie należących do powyższych grup) spadki w dniu 2 sierpnia wyniosły: El Al Israel Airlines –98 proc., Norwegian Air Shuttle –82 proc.,  Aer Lingus –78 proc., Brussels Airlines –75 proc., TUI –68 proc., TAP –65 proc., Finnair –63 proc., Air Nostrum –60 proc., SAS –60 proc., Turkish Airlines –52 proc., Polskie Linie Lotnicze LOT –49 proc., Wizz Air –21 proc. oraz Wideroe –18 proc.

Lotniska

Wszystkie największe lotniska w Europie mają teraz od 60 do 90 proc. mniej lotów w porównaniu do ubiegłego roku, przykłady kilku z nich: Londyn City –93 proc., Londyn Gatwick –72 proc., Manchester –63 proc., Mediolan Malpensa –62 proc., Monachium –61 proc., Stambuł (IST+SAW) –60 proc., Dublin –60 proc., Londyn Heathrow –58 proc., Madryt –58 proc., Paryż Orly –57 proc., Amsterdam –57 proc., Barcelona –55 proc., Warszawa –54 proc. Wiedeń –52 proc. oraz Paryż CDG –50 proc.

Źródło: Polska Agencja Żeglugi Powietrznej
comments powered by Disqus