Raport miesięczny o ruchu w polskiej przestrzeni powietrznej – wrzesień 2021

Samolot na niebie - smugi kondensacyjne (fot. Piotr Bożyk/PAŻP)

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zaprezentowała miesięczny raport dotyczący zmian w ruchu lotniczym na i nad terytorium RP dodatkowo wzbogacony o dane europejskie z EUROCONTROL.

Poniżej liczba wszystkich operacji lotniczych IFR łącznie z lotami tranzytowymi oraz liczba operacji na polskich lotniskach we wrześniu br. Średnia miesięczna dzienna liczba operacji lotniczych wzrosła, przekroczyła po raz kolejny 1,8 tys. lotów i wyniosła 1849 lotów vs. 2933 w 2019 r. oraz vs. 1142 w 2020 r. Warto także dodać, że każdego dnia we wrześniu została przekroczona liczba 1700 operacji lotniczych. Najbardziej pracowite dni w poprzednim miesiącu to te w których przekroczono 2 tys. operacji: 17 września (2069 operacji – rekord 2021 r.), 10 września (2064 operacje), 24 września (2037 operacji), 3 września (2032 operacje) oraz 12 września (2000 operacji).

PAŻP zaznacza, że porównania zostały dokonane na podstawie danych za dzień lub tydzień operacyjny np. poniedziałek w podobnym okresie ubiegłego roku, a nie na zasadzie data do daty. Prezentowane dane pochodzą z systemów Network Managera i zawierają informacje o ruchu GAT IFR bez ruchu General Aviation.

Wrzesień 2021 r.

Poniżej ruch na lotniskach we wrześniu br. (liczba operacji):


Liczba operacji lotniczych na wszystkich polskich lotniskach we wrześniu br.:
•  29 614 (41 319 w 2019 r.) spadek o 28 proc. / 29 614 (19 766 w 2020 r.) wzrost o 50 proc.

Liczba wszystkich operacji lotniczych, w tym przeloty tranzytowe nad terytorium RP, we wrześniu br.:
•  55 490 (88 008 w 2019 r.) spadek o 37 proc. / 55 490 (34 266 w 2020 r.) wzrost o 62 proc.

Linie lotnicze wykonujące najwięcej lotów w polskiej przestrzeni we wrześniu br.:
•  PLL LOT – 15 proc. (8325 lotów)
•  Ryanair – 14 proc. (7768 lotów)
•  Wizz Air – 9 proc. (4995 lotów)
•  Lufthansa – 4 proc. (2119 lotów)
•  Turkish Airlines – 4 proc. (2119 lotów)
Powyżsi przewoźnicy obsłużyli 46 proc. ruchu lotniczego, co stanowi 25 326 lotów w polskiej przestrzeni.

Dane statystyczne EUROCONTROL

Sytuacja w Europie we wrześniu br. vs. 2019 r.
•  Loty w sieci Network Managera: 728 730, co stanowi spadek o 29 proc. (311 331 lotów mniej)

Wrzesień 2021 r.:
•  Średnia miesięczna sporo wzrosła, przekroczyła kolejny raz 24 tys. i wyniosła 24 290 lotów dziennie,
•  Sobota (25.9) była najmniej pracowitym dniem z 22 289 lotami,
•  Po raz kolejny od jesieni 2020 r. udało się przekroczyć dziennie 26 tys. lotów (3 września – 26 700, 17 września – 26 618, 10 września – 26 564),
•  Linia Ryanair, mimo spadków, obsługiwała najwięcej lotów przy średniej liczbie 2320 lotów dziennie,
•  Deficyt lotów od 1 marca 2020 r. wynosi 10 474 334 lotów mniej,
•  We wrześniu br. ruch między Europą a USA spadł o 44 proc.,
•  We wrześniu br. ruch między Europą a Azją spadł o 41 proc.

Linie lotnicze
Koncentrując się na największych grupach lotniczych we wrześniu br. (vs. 2019 r.) British Airways zanotował 60 proc. spadek operacji, Lufthansa -48 proc., easyJet -36 proc.,  Air France -30 proc., KLM -22 proc oraz Ryanair -11 proc.

W przypadku niektórych innych największych europejskich linii lotniczych (nie należących do powyższych grup) spadki we wrześniu br. (vs. 2019 r.) wyniosły: El Al Israel Airlines -71 proc., Aer Lingus -61 proc., Norwegian -61 proc.,  Finnair -65 proc., TUI -46 proc. , SAS -45 proc., Brussels Airlines -44 proc., TAP -42 proc., Polskie Linie Lotnicze LOT -38 proc., Air Nostrum -26 proc., Turkish Airlines -10 proc., Wideroe -8 proc. oraz Wizz Air -3 proc.

Lotniska
Statystyki największych lotnisk w Europie we wrześniu br. (vs. 2019 r.): Londyn Gatwick -65 proc., Londyn City -60 proc., Manchester -50 proc., Rzym Fiumicino – 50 proc., Dublin -50 proc.,  Londyn Heathrow -50 proc., Monachium – 49 proc., Mediolan Malpensa -49 proc., Paryż CDG -35 proc., Madryt -35 proc., Wiedeń -35 proc., Warszawa -35 proc., Barcelona -32 proc., Amsterdam -27 proc.,  Paryż Orly -19 proc., Stambuł (IGA Airport) -19 proc. oraz Ateny -18 proc.

Źródło: Polska Agencja Żeglugi Powietrznej
comments powered by Disqus