Przejdź do treści
Źródło artykułu

Raport końcowy PKBWL: "Skrzydło samolotu uderzyło w przydrożną latarnię, której pilot nie zauważył..."

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych opublikowała raport końcowy 2020/1635 z wypadku samolotu ultralekkiego KR-2S (znaki rejestracyjne OM-M549) do którego doszło 5 lipca 2020 r. na lotnisku w Krośnie (EPKR).


Opis przebiegu zdarzenia:

W dniu 05 lipca 2020 r. około godziny 7:00 na lotnisko w Krośnie (EPKR) przybył pilot z zamiarem wykonania oblotu technicznego samolotu KR-2 po zmianie silnika. Pilot wraz z właścicielem wykonali przegląd samolotu przed dniem lotnym. Po wyhangarowaniu samolot został przepchnięty przez bramę wjazdową na płytę postojową znajdującą się na terenie lotniska.

Silnik był już wcześniej uruchamiany i podgrzany. W związku z tym po uruchomieniu silnika pilot wykonał jego próbę. Silnik pracował prawidłowo, a parametry jego pracy były w normie (obroty 3150 obr/min). Po wykonaniu trzech próbnych rozbiegów pilot stwierdził, że silnik działa prawidłowo i postanowił wykonać lot. Po oderwaniu się samolotu od ziemi, pomimo manetki gazu wciśniętej do końca (pełna moc silnika) samolot przeszedł do lotu poziomego, a następnie zaczął się zniżać. Pilot na małej wysokości wykonał zakręt w lewo (o około 90°) z małym przechyleniem. W trakcie zakrętu zauważył po prawej stronie pomiędzy zabudowaniami małą łąkę i stwierdził, że spróbuje tam wylądować.

Pilot zainicjował zakręt w kierunku łąki i w tej samej chwili prawe skrzydło samolotu uderzyło w przydrożną latarnię, której pilot nie zauważył. Samolot obrócił się w powietrzu w prawo o około 180° i spadł na teren prywatnej posesji uderzając w płot, zaparkowany samochód (który przemieścił się w bok i uszkodził garaż) i zatrzymał się na płocie po drugiej stronie posesji (rys. 2). Po zatrzymaniu się samolotu pilot wyłączył iskrowniki, zamknął zawór paliwa i po rozpięciu pasów opuścił kabinę (owiewka kabiny była otwarta). Z komory silnika wydobywał się, jak to określił pilot „dziwny dym”. Ponieważ samolot się nie zapalił, pilot wrócił do kabiny i zabrał swoje słuchawki oraz nakolannik. Chwilę później pojawiły się służby ratownicze. Pilota przewieziono do szpitala, gdzie został hospitalizowany.

Ustalenia zespołu badawczego:

1) Lot odbywał się w warunkach VMC wg przepisów VFR.
2) Pogoda nie miała wpływu na przebieg zdarzenia.
3) W dniu zdarzenia pilot posiadał Preukaz Pilota wydany przez Slovenská Federácia Ultraľahkého Lietania (SLUF) po upływie okresu ważności.
4) Nie złożono wniosku do SLUF (Slovenská Federácia Ultraľahkého Lietania) o zgodę na wykonanie lotu technicznego. Zgodnie z przepisami SLUF lot techniczny wykonany bez takiej zgody był lotem nielegalnym i nie powinien mieć miejsca.
5) W wyniku wypadku pilot odniósł poważne obrażenia ciała.
6) W wyniku zdarzenia samolot został zniszczony.
7) W wyniku zdarzenia uszkodzony został samochód osobowy, ogrodzenie posesji, ściana garażu oraz lampa oświetlenia ulicy.
8) Pilot po wykonaniu trzech próbnych rozbiegów podjął decyzję o wykonaniu lotu.
9) Pilot rozpoczął rozbieg samolotu do startu w odległości około 300 m od progu pasa startowego DS 3 na kierunku 29.
10) Na wysokości około 35 m przed końcem pasa startowego samolot przeszedł do lotu poziomego, a następnie zaczął się zniżać.
11) W trakcie wykonywania zakrętu samolot zahaczył prawym skrzydłem o przydrożną latarnię.
12) Samolot spadł na teren prywatnej posesji.
13) Do chwili zderzenia z ziemią silnik pracował i był sprawny.
14) Śmigło samolotu nie miało wyregulowanego kąta zaklinowania łopat (kątów natarcia).
15) Dokumentacja techniczna samolotu była niezgodna ze stanem rzeczywistym.
16) Samolot był ubezpieczony, posiadał polisę OC.

Przyczyna zdarzenia

Rozpoczęcie rozbiegu (startu do oblotu samolotu po zmianie silnika) z miejsca, które nie dawało możliwości wykonania bezpiecznego lądowania w razie wystąpienia awarii.


Czynniki sprzyjające zaistnieniu zdarzenia

1) Brak dokładnych ustaleń pomiędzy pilotem, a właścicielem samolotu dotyczących zakresu prób jakie miały być wykonane w dniu zdarzenia.
2) Rozpoczęcie rozbiegu samolotu do startu w odległości około 300 m od progu pasa startowego DS 3 na kierunku 29.
3) Niewyregulowany kąta zaklinowania łopat śmiga samolotu.


Zalecenia dotyczące bezpieczeństwa

Nie sformułowano.


Propozycje zmian systemowych i/lub inne uwagi

Nie sformułowano.

Pełny Raport Końcowy 2020/1635 dostępny jest tutaj (LINK)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony