Przejdź do treści
SMS in aviation. fot. Universal weather and aviation
Źródło artykułu

Przewodnik wdrażania SMS w organizacjach Part-145

Od 2 grudnia 2022 r. każda organizacja obsługi technicznej posiadająca ważny certyfikat, wydany zgodnie z Załącznikiem II (Part-145), powinna spełniać wymagania Załącznika II sekcja A, wprowadzone rozporządzeniem Komisji (UE) 2021/1963.

Do 2 grudnia 2024 r. ustanowiony został okres przejściowy umożliwiający organizacji obsługi technicznej skorygowanie wszelkich nieprawidłowości w zakresie niezgodności z nowymi wymaganiami Part-145 („niezgodności przekształcenia”).

Główną zmianą wprowadzoną w rozporządzeniu jest wymagane wdrożenie przez organizacje obsługi technicznej systemu zarządzania bezpieczeństwem (SMS). SMS wymaga m.in. wdrożenia procesów identyfikacji zagrożeń, zarządzania ryzykiem i zapewnienia bezpieczeństwa oraz wyznaczenia kierownika ds. bezpieczeństwa. W celu wsparcia procesów systemu zarządzania bezpieczeństwem zmieniono kilka wymagań organizacyjnych, w tym politykę bezpieczeństwa, wewnętrzny system raportowania zdarzeń lotniczych, kompetencje personelu oraz monitorowanie zgodności (zastępując zapewnienie jakości). Zarządzanie ryzykiem bezpieczeństwa i monitorowanie zgodności jest uważane za część ogólnego systemu zarządzania organizacją.

Uważa się, że SMS to koncepcja wymagająca doskonalenia przez wiele lat.

Urząd Lotnictwa Cywilnego przygotował przewodnik dotyczący wdrażania SMS w organizacjach Part-145. Należy korzystać z niego wyłącznie w celach doradczych oraz czytać łącznie z aktualną treścią rozporządzenia (UE) nr 1321/2014 wraz z mającymi zastosowanie akceptowanymi sposobami spełnienia oraz materiałami doradczymi Dyrektora Wykonawczego EASA.

Do pobrania:
•  Przewodnik wdrażania SMS w organizacjach Part-145

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony