Przejdź do treści
Źródło artykułu

Przeciągnięcie i przepadnięcie samolotu, zderzenie samolotu z ziemią, utrata mocy silnika i awaryjne lądowanie - kolejne raporty z posiedzenia PKBWL

Przedstawiamy raporty Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z zakończonych badań poniższych zdarzeń:

• 0028/2025 (PI, 30.05.2025 r., EPPO). Dotyczy: Uczeń-pilot podczas lądowania po pierwszym kręgu twardo przyziemił, co skutkowało odbiciem się samolotu Tecnam P-2008 JC od drogi startowej (kangur). Następnie przyziemił na koło przedniego podwozia. W zdarzeniu zniszczeniu uległo przednie podwozie i śmigło. Przyczyny zdarzenia: brak faz załamania i wyrównania do lądowania, a w efekcie przyziemienie samolotu na trzy punkty, z prędkością większą od określonej w IUwL; próba siłowego utrzymania samolotu na drodze startowej w trakcie odbijania się od niej (w trakcie kangurów); brak decyzji ucznia o przerwaniu lądowania i odejścia na na drugi krąg; brak reakcji instruktora na błędy popełnione przez ucznia przed i po przyziemieniu samolotu. Uchwała 0028/2025

• 0049/2025 (W, 26.06.2025 r., Jerzmanowice/Kraków). Dotyczy: Podczas wykonywania lotu widokowego na wysokości m. Jerzmanowice miała miejsce nierówna praca silnika. Pilot postanowił lądować na lądowisku w Jerzmanowicach w celu skontrolowania sytuacji. Podczas podejścia do lądowania nastąpiła zmiana kierunku wiatru na tylni oraz turbulencja, co skutkowało przeciągnięciem samolotu Aeroprakt A-22 LS przyziemieniem w terenie przygodnym. Przyczyną zdarzenia było wytrzymanie i przyziemienie z nadmierną prędkością, skutkujące odbiciem się samolotu od nawierzchni drogi startowej; nieutrzymanie równowagi poprzecznej i podłużnej samolotu po odbiciu, podczas próby odejścia na drugi krąg, prowadzące do przeciągnięcia i przepadnięcia samolotu poza lądowiskiem. Uchwała 0049/2025

• 0071/2025 (W, 21.07.2025 r., Ząbkowice Śląskie/Strąkowa). Dotyczy: samolot BRM Aero Bristell NG5 twardo zderzył się z ziemią. Charakter zderzenia wskazuje na upadek ze znacznej wysokości, przy dużym opadaniu, co może świadczyć o tym, że doszło do sytuacji korkociągowej. Zderzenie z ziemią nastąpiło pod dużym kątem, prawie pionowo, po czym samolot przewrócił się „na plecy”. Raport wstępny 0071/2025

Samolot Bristell po zderzeniu z ziemią (fot. PKBWL)

• 0076/2025 (W, 23.07.2025 r., Lądowisko Tuszyn). Dotyczy: Po starcie nastąpiła utrata mocy silnika. Ze względu na niewystarczającą wysokość oraz odległość od lotniska pilot podjął decyzję o wykonaniu awaryjnego lądowania wiatrakowca Taifun. Po kontakcie z ziemią statek powietrzny osiadł w grząskim terenie, co spowodowało gwałtowne wyhamowanie. W wyniku tego doszło do kontaktu wirnika z podłożem i zniszczenia maszyny. Kabina nie uległa uszkodzeniu, nie doszło również do zapłonu. Raport wstępny 0076/2025

Wiatrakowiec TAIFUN SP-XAEP po lądowaniu na przedłużeniu RWY lądowiska Tuszyn (fot. PKBWL)

• 0131/2024 (I, 22.10.2024 r., EPKT). Dotyczy: Loadsheet sporządzony niezgodnie z przekazanymi danymi i załadunkiem. Bezpośrednią przyczyną zdarzenia był brak przeprowadzenia kontroli weryfikacyjnej pomiędzy Instrukcją Załadunku (LIR) a arkuszem załadowania (LS). Czynnikiem sprzyjającym były problemy techniczne związane z dystrybucją oraz odbiorem dokumentu LS. LSAirport Service S.A. przeprowadził dodatkowe szkolenie dla koordynatorów rejsów z zasad nadzoru, załadunku/rozładunku samolotu. Uchwała 0131/2024

Publikowane materiały pochodzą ze strony Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych (link)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony