Przejdź do treści
Źródło artykułu

Prezes ULC na Szóstej Światowej Konferencji Transportu Lotniczego w Montrealu

W dniach od 15 do 22 marca 2013 roku Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, Piotr Ołowski uczestniczył wraz z ekspertami Urzędu Lotnictwa Cywilnego w Szóstej Światowej Konferencji Transportu Lotniczego w Montrealu zorganizowanej przez ICAO (ATCONF/6). Po raz pierwszy na tak szerokim forum lotniczym (około 800 delegatów z całego świata) Polska była widoczna i rozpoznawalna, o czym świadczą bardzo pozytywne opinie m.in. szefów lotnictwa cywilnego z Europy i ze świata.

Uczestnicząc w wielu spotkaniach, m.in. z Przewodniczącym Rady ICAO R. Cobehem, jego następcą dr O. B. Aliu, Sekretarzem Generalnym ICAO R. Benjaminem oraz wieloma szefami delegacji nadzorującymi organy lotnicze z całego świata i przedstawicielami stałymi przy ICAO powszechna była bardzo pozytywna opinia na temat kandydowania Polski do Rady ICAO. Wiele czołowych postaci i autorytetów w dziecinie lotnictwa podkreślało kompetencje, wiedzę oraz dorobek naukowy polskiej kandydatki, pani dr Małgorzaty Polkowskiej.

Podczas Konferencji Urząd Lotnictwa Cywilnego miał również okazję do prezentacji Polski i jej lotnictwa cywilnego. Przedstawiono m.in. broszury informacyjne o polskim starcie w wyborach do Rady ICAO z ramienia CERG (Central European Rotation Group) i kandydatce Polski w wyborach - Pani dr Małgorzacie Polkowskiej. Zaprezentowano również plakaty, foldery oraz ulotki o polskich doświadczeniach w liberalizacji transportu lotniczego, które cieszyły się bardzo dużym zainteresowaniem.

Prezes ULC zabierał kilkakrotnie głos m.in. w bardzo istotnej kwestii zapewnienia uczciwej konkurencji w procesie liberalizacji rynku lotniczego. „Pojawia się nowe zjawisko konkurencji, która obejmuje już nie tylko rywalizację pomiędzy przewoźnikami lotniczymi, ale również grupami tych przewoźników. Podobne zjawiska można zaobserwować na szeroko rozumianym rynku europejskim” - podkreślił Piotr Ołowski odnosząc się do dokumentu WP/56 Latin American Civil Aviation Commission (LACAC) pt.: „Strategic Alliances in the Latin American Region”, który został przedstawiony przez Kolumbię.

Prezes ULC zabrał również głos w imieniu grupy państw EU/ECAC mówiąc o modernizacji i zwiększeniu efektywności systemu zarządzania ruchem lotniczym w Europie. Zaprezentował dokument WP/52 pt.: „Performance of Air Navigation Services (ANS)” oraz podkreślił, że aby zrealizować zawarte w dokumencie cele wdrożono w Europie reformę regulacyjną Single European Sky (SES), która jest wspierana przez program wykonawczy SESAR. Reforma ta jest oparta na wskaźnikach efektywnościowych. Ważnym elementem reformy jest praca w oparciu o zachęty. Prezes podkreślił, że aby wprowadzić nowe koncepcje potrzebne są odpowiednie analizy. Dodał, że istotnym elementem reformy jest sposób finansowania nadzoru.

Prezes ULC poparł dokument WP/16 przedstawiony przez Sekretariat ICAO pt.: „Examination of Key Issues and Related Regulatory Framework”, dotyczący polityki ICAO w ekonomicznej regulacji międzynarodowego transportu lotniczego.

Prezes ULC współuczestniczył także w podpisaniu memorandum o współpracy Komisji Europejskiej i ICAO w zakresie bezpieczeństwa lotniczego oraz brał udział w posiedzeniach koordynacyjnych UE z udziałem Komisji Europejskiej oraz państw ECAC.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony