Przejdź do treści

Praca marzeń czeka. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej rekrutuje kontrolerki i kontrolerów ruchu lotniczego

Dzisiaj jest ich 614. Wkrótce będzie ich więcej. O kim mowa? O przedstawicielach jedynego w swoim rodzaju zawodu - kontrolerach ruchu lotniczego. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej prowadzi właśnie rekrutację na te wyjątkowe stanowiska. To nie tylko zawód, ale często spełnienie marzeń! Czas aplikować, bo praca idealna jest na wyciągnięcie ręki!  

Jest to zawód wyjątkowy i fascynujący, wykonywany przez osoby z różnymi pasjami. Wśród kontrolerów ruchu lotniczego są m.in. muzycy, lekarze, byłe stewardesy, piloci czy tancerze i sportowcy.  

Zdobycie elitarnego zawodu, dającego przynależność do ściśle wyselekcjonowanej, doskonale przeszkolonej i niezwykle ambitnej grupy profesjonalistów to obecnie cel wielu młodych osób. Jeśli dodamy do tego niekwestionowany prestiż, dobre wynagrodzenie, topowe zaplecze socjalne i ponad rynkowe benefity pracownicze, a jednocześnie brak dress codu, konieczności codziennego porannego wstawania do pracy i spędzania 8 godzin za biurkiem, to rysuje nam się obraz zawodu doskonałego.  

Szansa na jego zdobycie otwiera się właśnie przed każdym, kto chciałby zostać kontrolerem ruchu lotniczego i jest obdarzony kwalifikacjami wymaganymi przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej, która kandydatów do tej wyjątkowej służby rekrutuje, szkoli i zatrudnia.

O jakich talentach jest tu mowa? Są to: umiejętność myślenia koncepcyjnego i wyjątkowe zdolności analityczne, umiejętność pracy pod presją i w maksymalnym skupieniu przez kilka godzin, samodzielność w działaniu i jednocześnie doskonała współpraca w zespole, bardzo dobry stan zdrowia, nienaganna dykcja i posługiwanie się językiem angielskim na poziomie co najmniej B2.

Ruch lotniczy w zakresie jego kontroli w przestrzeni powietrznej cechuje się ciągłą zmiennością więc odporność na takie sytuacje też jest niezbędna. Nie obędzie się również bez doskonałej orientacji w przestrzeni i myślenia „out of the box”, ponieważ niektóre problemy związane z kontrolą ruchu lotniczego najskuteczniej rozwiązują osoby cechujące się niestandardowym podejściem i nieszablonym myśleniem – mówi Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.

Kontrolerzy ruchu lotniczego odpowiadają nie tylko za bezpieczeństwo wszystkich operacji lotniczych, ale również za efektywny ruch samolotów oraz unikanie opóźnień w ruchu, które generują problemy dla całego rynku lotniczego.

Od ich orientacji przestrzennej, a często „ręcznego” ustawiania samolotów przelatujących przez Polskę w odpowiednich obszarach przestrzeni lotniczej, startujących i lądujących, a także podchodzących do lądowania zależy to, jak długo pasażerowie będą w podróży oraz np. to, czy – mając zaplanowaną przesiadkę na odległym lotnisku – zdążą na drugi samolot. Dlatego myślenie i planowanie strategiczne jest w tej profesji również niezbędne.

A zatem, choć kontrolerów ruchu lotniczego na co dzień nikt z pasażerów nie widzi, bez ich pracy podróż samolotem byłaby niemożliwa. Zatrudniani przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej kontrolerzy ruchu lotniczego pracują w Warszawie oraz w ośrodkach regionalnych. Czuwają nad bezpieczeństwem pasażerów około 3000 samolotów znajdujących każdego dnia w polskiej przestrzeni powietrznej.

Kontrolerzy obszaru (jest ich obecnie 187) pracują na sali operacyjnej, bez kontaktu wzrokowego z samolotami przelatującymi nad Polską. Tymi z nich, które lądują na polskich lotniskach, zajmują się kontrolerzy zbliżania (jest ich obecnie 149), którzy mają za zadanie bezpiecznie i na czas doprowadzić samoloty do lotnisk docelowych, a samoloty odlatujące skierować na trasę przelotu. W bezpośredniej okolicy lotniska i na nim za bezpieczny ruch samolotów odpowiadają z kolei kontrolerzy pracujący na wieży (jest ich obecnie 278).

Brzmi interesująco? A może jak wyzwanie? Żeby je podjąć niezbędne jest ukończenie 2-letniego kursu organizowanego przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej, podzielonego na trzy etapy:

  1. Kurs teoretyczny (z wynagrodzeniem miesięcznym równym minimalnemu wynagrodzeniu krajowemu) trwający ok. 6 miesięcy w Warszawie.
  2. Kurs symulatorowy (z wynagrodzeniem równym minimalnemu wynagrodzeniu krajowemu) trwający ok. 6 miesięcy w Warszawie.
  3. Kurs na stanowisku pracy pod nadzorem instruktora (z wynagrodzeniem 6000 zł miesięcznie) trwający ok. 12 miesięcy w jednej z wybranych lokalizacji w Polsce.

Nauka zawodu kontrolera ruchu lotniczego jest niezwykle wymagająca. Oznacza to konieczność zaliczenia wielu egzaminów, które warunkują przejście do kolejnych etapów. Zajęcia trwają od poniedziałku do piątku w godzinach 7-15. Kurs jest mocno angażujący, a obecność na wszystkich zajęciach obowiązkowa. Nie ma więc możliwości realizacji równoległych aktywności np. studiów czy innej pracy. Po ukończeniu kursu kandydaci przystępują do państwowego egzaminu, po którym otrzymują licencję kontrolera ruchu lotniczego. Od tego momentu zaczynają największą przygodę swojego życia!

Aby jednak mogła się ona wydarzyć trzeba zacząć od formalności. Są to:

  1. Wypełnienie formularza aplikacyjnego.
  2. Kompetencyjne testy komputerowe (FEAST, RADAR).
  3. Test psychologiczny.
  4. Assessment Centre.
  5. Rozmowa kwalifikacyjna.
  6. Badania medycyny lotniczej (klasy 3).

Więcej szczegółowych informacji na temat rekrutacji oraz sposobu  aplikowania dostępnych jest tu: LINK

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej jest wiodącym podmiotem lotniczej infrastruktury transportowej w Polsce, zapewniającym służby żeglugi powietrznej. Prowadzi również Ośrodek Szkolenia Personelu Służb Ruchu Lotniczego, który jest certyfikowaną organizacją szkoleniową kontrolerów ruchu lotniczego. Jego zadaniem jest szkolenie zawodowe kandydatów do pracy w służbach ruchu lotniczego i przygotowanie ich do egzaminów państwowych.

FacebookTwitterWykop

Nasze strony