Przejdź do treści
Źródło artykułu

Posiedzenie Komitetu EASA w Brukseli

W dniach od 10 do 12 lipca 2013 roku w Brukseli odbyło się posiedzenie Komitetu EASA pod przewodnictwem Komisji Europejskiej z udziałem delegacji państw członkowskich Unii Europejskiej oraz obserwatorów. Przedmiotem posiedzenia była dyskusja nad szeregiem projektów rozporządzeń wykonawczych Komisji Europejskiej z obszaru bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego. Podczas spotkania Polskę reprezentował wiceprezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego ds. standardów lotniczych Pan Piotr Kasprzyk. 

W odniesieniu do wybranych unijnych projektów aktów prawnych przeprowadzone zostały głosowania w następujących obszarach:

- (TCO) - Projektu rozporządzenia KE ustanawiającego wymogi techniczne i procedury administracyjne dotyczące operacji lotniczych prowadzonych przez operatorów z krajów trzecich zgodnie z rozporządzeniem UE nr 216/2008;

- (OSD) - Projektów rozporządzeń wykonawczych KE wprowadzających koncepcję danych dotyczących zgodności operacyjnej;

-  (OPS - Part-SPO, A-A S&B) - Projektu rozporządzenia KE zmieniającego rozporządzenie UE nr 965/2012 w zw. z przyjęciem Part-SPO dot. wymogów technicznych dla operacji specjalistycznych (zarobkowych i niezarobkowych) wykonywanych przy użyciu samolotów, śmigłowców, szybowców, balonów;

-  (FTL) - Projektu rozporządzenia KE ustanawiającego wymogi dotyczące ograniczeń czasu lotu i służby oraz wymogów dotyczących odpoczynku (FTL) w zarobkowym transporcie lotniczym (CAT) przy użyciu samolotów; 

- „Omnibus” - Decyzji KE zezwalającej państwom członkowskim na odstępstwo od określonych wspólnych zasad bezpieczeństwa lotnictwa na podstawie art. 14 ust. 6 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008. (Na mocy ww. decyzji Szwecja i Wielka Brytania mogą udzielić określonych w Załącznikach do niej zezwoleń na odstępstwo od niektórych przepisów wykonawczych do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008. Ponadto zgodnie z art. 2 Decyzji wszystkie państwa członkowskie UE mają prawo zastosowania wskazanych wyżej środków, przy czym o ich zastosowaniu powinny one poinformować KE, Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego oraz krajowe władze lotnicze pozostałych państw członkowskich).

Uczestnicy posiedzenia dyskutowali również nad m.in. propozycją odnoszącą się do Opinii nr 06/2012 Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego z dnia 27 listopada 2012 r., zmieniającą Part-M celem dostosowania do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 w zakresie wymogów CAMO dla CMPA, wymogów CAMO dla operacji komercyjnych innych niż CAT, oraz wprowadzenia Part-T dla statków powietrznych spoza UE, wykorzystywanych w UE; a także nad wnioskiem dotyczącym zmiany rozporządzenia Komisji (UE) nr 1178/2011, uwzględniającym Opinię nr 03/2013 Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego z dnia 24 kwietnia 2013 r. w sprawie wymogów dotyczących Instrument Meteorological Conditions (IMC); notą informacyjną KE dotyczącą obsługi notyfikacji odstępstw w kontekście postanowień dotyczących zasady elastyczności na mocy art. 14 ust. 1, art. 14 ust. 4 oraz art. 14 ust. 6 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 oraz przyszłymi wyzwaniami regulacyjnymi w perspektywie najbliższych 10 lat.

Kolejne posiedzenie Komitetu EASA planowane jest w dniach od 16 do 18 października 2013 roku. Wśród tematów, które prawdopodobnie będą przedmiotem dyskusji wymienia się m.in.: Instrument Meteorological Conditions (IMC) CS (FTL), Fees & Charges oraz GA Roadmap.

Komitet EASA został powołany na podstawie art. 65 rozporządzenia UE nr 216/2008. Spotkania Komitetu pod przewodnictwem Komisji Europejskiej i z udziałem delegacji państw członkowskich UE oraz obserwatorów odbywają się cyklicznie od czterech do pięciu razy w roku. 

Poniżej przedstawiamy dokumenty przyjęte w ramach przeprowadzonego podczas posiedzenia głosowania:

1) TCO - projekt

2) OSD - zm. 965 - projekt

3) OSD - zm. 1178 - projekt

4) OSD - zm. 748 - projekt

5) OPS - Part-SPO - projekt

6) FTL - projekt

7) Omnibus - projekt

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony